Skritt -tips

Miran

Trådstartare
Traven och galoppen är inga större problem. Där går det lätt att öka och minska. Hästen går i trevlig form och bär sig bra för att vara knappt sex.

Men skritten är eländig och jag skulle verkligen behöva tips på bra övningar.

I vanlig skritt trippar hon mest, alternativt går inte fram. När jag vill att hon ska öka steglängden händer antingen ingenting, eller så börjar hon takta.

Hon har lätt för att krulla ihop sig. Är pigg som attan i alla gångarter utom just i skritt där framåtbjudningen saknas.

Jag har inte haft henne så länge, och jag skulle tro att hon tidigare jobbats mest i trav och galopp, medan skritt har varit = vila. Långa tyglar och slappa en stund.

Vad ska jag göra?

Sv: Skritt -tips

Börja på långa tyglar och lugn skritt och plocka sakta uppåt,så fort hon börjar krulla eller trippa så driv henne i skritten och öka längden på tygeln så hon börjar skritta lugnt igen.Efter hand kommer du kunna hålla henne mer och mer på tygeln i skritt och sen kanske till och med iform.Man måte faktiskt driva i skritten också även om man inte tror det ( lovar tränade övergångar från samlad,mellan,och ökad skritt och det är hemskt svårt) men hitta hennes drivning som betyder skritt,tänk på ramen som många säger här och driv med sätet inte med händer eller ben..Tänk på att du kan med sätet hindra henne från att trava,se till att du är övertydlig och lugn med vad som gäller.

Har väl egentligen inga bra övningar eftersom jag själv jobbar väldigt mycket i skritt så brukar det komma automatiskt. Men det jag observerat som är bra att tänka på är detta:
En häst som känner sig mentalt eller fysiskt låst har lättare för att bli passaktig än en häst som känner sig rörlig och fri. Därför är det viktigt att när du känner att du får en "trippig" häst bör du ta tillbaka den till lång och låg vilket alltid bör vara utgångsläge även i skritten. Den långa och låga formen har man egentligen inte lyckats med till fullo förrän hästen är lååång och avslappnad i sin överlinje, mentalt avslappnad men ändå med lite bjudning.
Skritten är ganska svår om man normalt sett jobbar mycket i trav och galopp eftersom hästarna tenderar att bli mer "sladdriga" och vingliga i skritten där man hinner påverka hästen i varje steg, både medvetet och omedvetet. Är man däremot (som jag) väldigt van vid att dressyra i skritt blir det helt plötsligt svårare i traven och galoppen som inte är lika påverkbar utan där man får lirka och jobba sig till bra kvalitet mer gradvis. Man får tänka mycket på sin sits (framförallt sittben och tyngdpunkt) och tänka att man ska kunna styra varje steg och varje kroppsdel på hästen. För att få kontroll på kroppsdelarna är skolor väldigt bra, men se till att du har framåt/nedåt ordentligt först. Tänk på att hästen inte ska bli framåtstupa, då får du gärna sakta ner den ganska rejält till det tempo där den klarar att balansera sig. När du känner att den hittat balansen och lite mentalt lugn (det brukar konstigt nog hänga ihop) kan man successivt länga steget utan att öka tempot nämnvärt genom att påverka hästen med sitsen.

Du kanske kan prova att rida över bommar? Vill du att steglängden ska öka så ha lite längre avstånd (kanske någon dm) mellan bommarna än vid "neutralläge". Då måste hon också se sig för var hon sätter fötterna och kommer framåt-neråt med huvudet så att hon inte krullar ihop sig. Framåtbjudningen kanske också ökar när det händer "något spännande" även i skritten?

Gunga med handen mot munnen så att hästen kan länga halsen men ändå vara kvar på tygeln. Tyglarna ska vara så långa att de är på gränsen till glapp, men se till att det inte blir glapp! Förhoppningsvis krullar hon inte ihop sig, vilket kan få henne att sluta takta.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 183
Senast: Anna-Bella
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 568
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 860
Senast: banani
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 550
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24