Skritt..hur förbättra?

Djurjouren

Trådstartare
Nu börjar det blir konstruktiva diskussioner här vilket jag uppskattar och lär mig massor av. Ny fråga.hur förbättrar man skritten hos en häst som av naturen är felbyggd (överbyggd, framtung).
Den har svårt att gripa för sig och ta långa steg, dåligt övertramp.
Har "låst upp den" och fått till ett bra bålswing vilket har förbättrat steget ungefär 300 % men det räcker inte.
Så, vad är era knep?
Vet att skritten är den svåraste gångarten att ändra.
Hästen i fråga saknar den mentala framåtandan men i de andra gångarterna spelar det inte så stor roll, där går den framåt.Men i skrtten händer det inte så mkt.
hade jag varit i sverige hade jag tagit bommar till hjälp men här finns inga så det tipset utgår på grund av brist på rekvisita.

Sv: Skritt..hur förbättra?

Inte mkt svar här inte:D
Idag angrep jag problemet genom att börja peta på dens bakben från marken först, skapa en reflex.
Den har ju problem med att den inte kan sträcka ut benet och få ett långt steg.
Min tanke med att peta in bakbenen och lära den "trampa" grundar sig i att om jag över"samlar" den så borde den bli så trött i bukmusklerna att den frivilligt väljer att sträcka ut magen när man går ur trampet och med det så kommer den att bjuda på ett längre steg.
Det är lite Feldenkraisstänk, överdriv en spänning så att kroppen liksom börjar reagera på att faaan, det här känns fel, jag måste börja släppa efter lite här. Tvärtomtänk typ.
Får se hur det fungerar.
Jag stressar långsamt så idag gick jag bara ett varv i varje varv, stannade typ 7 gånger och petade ganska långt ner på bakbenet tills den lyfte benet framåt/uppåt. Lyfte den bakåt så fortsatte jag peta tills den lyfte i min tänkte ridktning.
Efter det så red jag ett helt vanligt pass med helt andra saker. Långsamt är min melodi. Ge hästen ett smakprov varje dag tills den blir bekväm med processen.

Japp tvärtomtänket har jag tillämpat med. Med förrförra medryttarhästen som inte bara hade ett kort och stumt steg utan även satte framhovarna i kors framför sig (hon hade väldigt mycket psykiska låsningar från förr som hade satt sig på rörelsemekaniken enl. tränaren) så jobbade vi mycket med att gå kort kort kort, samla samla samla och när man sen släppte ut så blev allt längre, kroppen, halsen, stegen. Hon slutade suga bakåt utan bjöd istället framåt som om hon sa "åh vad skönt att slippa er" :D

Är nog det jag kommer på för tillfället. Min egen är en annan sort, en som älgar på som f*n i skritten och avskyr att ta lite kortare steg och ta det lugnt. Vet inte riktigt vad jag gör åt det nu, typ inget :/ Är inte i skick vare sig att tömköra eller rida och känner att jag inte kan reglera det där i longeringen riktigt. Gå bredvid pallar jag inte heller annat än ute i skogen.

Det där är ju en klassiker! Du skriver väldigt förenklat något jag hört/sett/upplevt flera variationer på och som på många hästar är väldigt effektivt.

(sen har jag jättesvårt att köpa tränarens resonemang, för jag hade nog snarare tänkt att något fysiskt orsakat mentala griller även om "traumat" såklart kan ha varit i samband med något emotionellt jobbigt också.. men det är ju en helt annan diskussion! ;) )

*kl*

Varför vill du att hästen ska länga skritten? *nyfiken*
Själv är jag ju sån som vill att samling och längning ska gå hand i hand, och gärna enligt ovanstående utnyttjar energin man får av att korta eller samla till att sen få sig en skjuts framåt också - men fortfarande kvar i liten samlingsgrad för bogfrihet och balans (alltså inte nödväldigtvis "samling" men iaf nog ihophållning för att hästen ska klara av att balansera). Som mål, kanske ska tilläggas, inte alltid det blir som vi tänkt! ;)
Sen behöver man ju framåt-tänk och engagemang för att få till något vettigt ur kortandet/samlingen/rörelserna också så det går ju hand i hand det där. Men då brukar jag snarare tänka att hästen ska kliva på med bakbenen - typ BAM-BAM-BAM osv med riktningen rakt framåt under kroppen med bakbenen men inte nödvändigtvis långa steg. Eftersom de också kan utnyttja steglängden till att snarare göra det motsatta, engagera sig mindre, beroende på vad de använder för teknik (varmblodstravare t ex brukar ju ofta ha ett bra övertramp, men inte för att de har ett bättre utgångsläge för jobb än hästar med kortare tramp :angel: )
Knepet jag brukar ha i åtanke som väl egentligen gäller både om man redan har hyfsat bra bjudning/energi i hästen men vill förbereda innan något samlande t ex, eller om man har en häst som känns "loj" och oskolad, det är att man alltid tar det där energiska med framåttänk från bakbenen i korta etapper med längre vila emellan än vad man kräver den där extra aktiviteten.
Om hästarna märker att man försöker jaga på dom framåt så upplever jag att man direkt får en kuse som vill det motsatta eller som kompenserar genom att använda sämre teknik (faller isär), och ofta tror jag det är ett symptom på vad dom upplever att dom klarar med sin kropp. Om man då håller sig till de kortare laddningarna och gärna betingat till en viss situation/plats i början, då brukar de vara mer villiga till det och lättare bli lite mer framåttänkande av sig själva ju bättre skolade och starkare de blir överlag, av de jag sett/övat själv med.

Som svar på den generella frågeställningen hur man förbättrar skritten så tycker jag avspänning i överlinjen och balans är A och O. Oftast brukar en eller båda av de pusselbitarna saknas på hästar man ser med dålig skritt. Att hästen känner sig låst/hämmad eller inte riktigt "sitter ihop". Övningar på det gissar jag att du själv har en del att plocka fram ur rockärmen! :)

Senast ändrad:

Lite korta svar pga jag är på jobbet,

Både kunna länga och korta = gymnastisera hästen - på tävling (iaf på högre nivå - vad jag känner till) ingår det att även kunna visa detta genom lös lång skritt på diagonalen på halvlång tygel, über-stretchen eller vad det heter på tyska)
Varför - Hästen mår inte bra av att alltid gå i kort form.
Det ÄR enkelt att göra, säkert inget annorlunda mot vad du hört.
För att släppa ut hästen och be den göra sig lång och lös är inte detsamma som att den tappar balansen och börjar gå på bogarna..

Nu börjar det blir konstruktiva diskussioner här vilket jag uppskattar och lär mig massor av.

Jag håller med :bow:

Ang skritten, är jag trög nu eller varför petar du inte bara på och låter den gå på lös tygel utanför banan? Eller du kanske bara kan/får rida på banan? Min är lat som en liten gris i skritten (på lång tygel främst) och det funkar bäst att få riktigt bra kliv genom kroppen genom att tömköra (på lång töm enda meningen är att jag ska kunna agera slavdrivare bakom honom och inte bredvid :devil:) och gå långa pass i väldigt rask takt. Sista timmen får matte nästan springa :D

Ang att gå på bogarna så har nog ingen häst dött av att skrittas, iaf inte i helt fri form utan ryttare på ryggen? Dock upplever jag det som att så länge jag låter min slappa/stå emot och inte själv ta i framåt med ärlig bjudning så går han i en mindre föredelaktig form (form som i hur hela kroppen används typ, tömmen är ju hellång och helt inaktiv), ni fattar va?

Precis som om jag låter honom "spänna till"/tappa bjudning om jag kortar tyglarna vid ridning så blir hela kroppen låst/spänd/fel helt enkelt men om jag bara petar på igen så "släpper" kroppen direkt när suget framåt kommer.

Äsch, vilket dravel det blev :o

Senast ändrad:

Lite korta svar pga jag är på jobbet,

Både kunna länga och korta = gymnastisera hästen - på tävling (iaf på högre nivå - vad jag känner till) ingår det att även kunna visa detta genom lös lång skritt på diagonalen på halvlång tygel, über-stretchen eller vad det heter på tyska)
Varför - Hästen mår inte bra av att alltid gå i kort form.
Det ÄR enkelt att göra, säkert inget annorlunda mot vad du hört.
För att släppa ut hästen och be den göra sig lång och lös är inte detsamma som att den tappar balansen och börjar gå på bogarna..

Nej precis, men det behöver inte heller vara övertramp för att vara en bra skritt - tycker jag, och vice versa. Eller snarare - har man en lös och ledig skritt med längd överlinje men fortfarande kvar i balans (hästen rinner inte iväg och är fortfarande manövrerbar) så känns det inte som att det ger så mycket att mixtra med kvalitén i det läget. Man får så mycket man får, som symptom på fysiska statusen och grunderna som hör till. Tänker jag, kanske ska tilläggas, finns säkert knep för att få till poängen bättre, men om man vill ha effekten snarare än poäng på tävling, det som det är tänkt att man ska visa upp att man kan! :p
Om problemet är att man inte får hästen "gå på" lös och ledigt med längre steglängd i fri skritt så är ju problemet snarare att hästen har svårt för avslappningen/sökningen eller att gå kvar inom ramen och balans inom densamma. Inte skrittkvalitén i sig.

För att förtydliga: det kräver ju en viss grundstyrka/-skolning för en del hästar att kunna länga men fortfarande inte hamna ur balans eller bara falla ur ramen, fortsätta vara hyfsat bogfri. Först måste man ju öht ha kommit till det läget att man klarar av att ha hästen bogfri och inom ramen även utan att släppa efter på tygeln, sökningen måste finnas där så hästen kan följa med och inte bara släpper kontakten, hävstången bakifrån måste kunna finnas kvar -fast inte i någon jättehög grad. Vissa hästar har lätt för det och behöver inte tränas särkilt mycket till något helt ok, men har de lätt för att bli låga fram är det såklart svårare.
Tycker man märker att i takt med att grundjobbet överlag ger resultat och hästen blir starkare i sin hållning så kan hästarna även länga mer och mer men fortfarande gå kvar i balans och utan hjälp av någon direktkontakts-ram att kunna stödja upp med vid behov.

Senast ändrad:

Vad händer om du fokuserar på "höger häst, vänster häst" i varje skrittsteg. Dvs när du lagt balansen inne i den korrekt och den börjar bära sig, kan du då med dina sittben börja suga igång den? Tänka hur "höger häst" ska ta för sig, gå fram till bettet, och sen hur "vänster häst" går igång, aktivt osv osv?

Ja så gör jag, det är det jag menar med att lösgöra bålen och det har som sagt var förbättrat skritten med 300 %.
Men han är ju sridskoleshäst och jag vill att han ska kunna gå så med andra oxå så jag behöver göra saker som lösgör honom totalt så att han kan skritta så utan beridararsel så att säga. Jag vill LÄRA honom något som sitter i när även andra rider honom vilket det inte gör nu.

Det låter som du beskriver min häst- överbyggd och framtung. Hon hade inte mycket till skritt tidigare, men jag har inte gått in för att förbättra skritten direkt. Den har blivit bättre och bättre ju starkare, mer bärande/balanserad och ridbar hästen blivit som helhet. (kroppsbyggnaden påverkar ju i alla gångarter) Jag arbetar i och för sig ganska mycket även i skritt. Mycket skolor i alla tänktara kombinationer, vändningar, länga/korta stegen, öka minska takten osv. Efter hand har skritten blivit mer påverkvar och då bättre och bättre. Det går hand i hand med hela träningen och hästens sätt att använda sin kropp.

Men han är ju sridskoleshäst och jag vill att han ska kunna gå så med andra oxå så jag behöver göra saker som lösgör honom totalt så att han kan skritta så utan beridararsel så att säga. Jag vill LÄRA honom något som sitter i när även andra rider honom vilket det inte gör nu.
[/QUOTE]
När det sättet att röra sig har blivit mera befäst kommer han säkert kunna gå så även med andra ryttare. Låt det ta sin tid. Du har ju kommit på hur du ska hitta det du söker.

Men lär spanjorerna lite mer än kosten:banana::rofl:

Ta med ngn gubbe ut i skogen o fixa lite bommar o köp in boken "Cavaletti" av Klimke.
Du kommer att kunna bli en ny Guru:D

Liknande trådar

Dressyr Ja..som ni ser på rubriken, hur gör man för att förbättra en kort skritt? Min kille har bortsett från skritten relativt bra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 538
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025