Sv: Skritt..hur förbättra?
Det där är ju en klassiker! Du skriver väldigt förenklat något jag hört/sett/upplevt flera variationer på och som på många hästar är väldigt effektivt.
(sen har jag jättesvårt att köpa tränarens resonemang, för jag hade nog snarare tänkt att något fysiskt orsakat mentala griller även om "traumat" såklart kan ha varit i samband med något emotionellt jobbigt också.. men det är ju en helt annan diskussion!
)
*kl*
Varför vill du att hästen ska länga skritten? *nyfiken*
Själv är jag ju sån som vill att samling och längning ska gå hand i hand, och gärna enligt ovanstående utnyttjar energin man får av att korta eller samla till att sen få sig en skjuts framåt också - men fortfarande kvar i liten samlingsgrad för bogfrihet och balans (alltså inte nödväldigtvis "samling" men iaf nog ihophållning för att hästen ska klara av att balansera). Som mål, kanske ska tilläggas, inte alltid det blir som vi tänkt!
Sen behöver man ju framåt-tänk och engagemang för att få till något vettigt ur kortandet/samlingen/rörelserna också så det går ju hand i hand det där. Men då brukar jag snarare tänka att hästen ska kliva på med bakbenen - typ BAM-BAM-BAM osv med riktningen rakt framåt under kroppen med bakbenen men inte nödvändigtvis långa steg. Eftersom de också kan utnyttja steglängden till att snarare göra det motsatta, engagera sig mindre, beroende på vad de använder för teknik (varmblodstravare t ex brukar ju ofta ha ett bra övertramp, men inte för att de har ett bättre utgångsläge för jobb än hästar med kortare tramp
)
Knepet jag brukar ha i åtanke som väl egentligen gäller både om man redan har hyfsat bra bjudning/energi i hästen men vill förbereda innan något samlande t ex, eller om man har en häst som känns "loj" och oskolad, det är att man alltid tar det där energiska med framåttänk från bakbenen i korta etapper med längre vila emellan än vad man kräver den där extra aktiviteten.
Om hästarna märker att man försöker jaga på dom framåt så upplever jag att man direkt får en kuse som vill det motsatta eller som kompenserar genom att använda sämre teknik (faller isär), och ofta tror jag det är ett symptom på vad dom upplever att dom klarar med sin kropp. Om man då håller sig till de kortare laddningarna och gärna betingat till en viss situation/plats i början, då brukar de vara mer villiga till det och lättare bli lite mer framåttänkande av sig själva ju bättre skolade och starkare de blir överlag, av de jag sett/övat själv med.
Som svar på den generella frågeställningen hur man förbättrar skritten så tycker jag avspänning i överlinjen och balans är A och O. Oftast brukar en eller båda av de pusselbitarna saknas på hästar man ser med dålig skritt. Att hästen känner sig låst/hämmad eller inte riktigt "sitter ihop". Övningar på det gissar jag att du själv har en del att plocka fram ur rockärmen!