Skrikig honkatt

morris

Trådstartare
Hoppas att bukes allvetande kattfolk kan reda ut en del åt mig, nu när jag inte har några kattböcker till hands...

Jag har precis fått "delad vårdnad" (inte min katt, men den bor i samma lägenhet som mig) om en sju månder gammal honkatt (söt så in i Norden förresten :p ). Är fortfarande ganska obekant med henne då jag bara varit här några dagar med henne.

Men till problemet: Hon har perioder då hon jamar, skriker och kvittrar i ett kör. Det är inte hela tiden, varierar från någon/några timmar till en hel natt. :crazy: Hon går mycket och stryker sig kring saker o lägger upp rumpan i vädret. Mellan dessa perioder är hon som en vanlig lekfull kattunge - busar, gosar, äter och sover, tills det är dax att börja igen. :crazy:

Jag antar att hon börjar bli könsmogen? Eller finns det någon annan bra förklaring? Hur länge kan hon tänkas gå runt o skrika? Tanken är att hon ska steriliseras/kastreras, men det kan dröja ett tag. Hur fungerar det med katters löpperioder? Jag var så liten när vi hade okastrerad honkatt att jag glömt bort sånt där... Önskar lite fakta i allmänhet :smirk:

Sv: Skrikig honkatt

:bump: Jag är ganska övertygad om att hon har fått sitt första löp. Min lilla hona betedde sig exakt lika när hon löpte första gången. Kastrera om hon inte skall användas i avel. Lycka till.

Oj, vad snabbt du svarade! :)
Jo, som sagt, hon ska kastreras, inte användas i avel, men det kan tänkas dröja en månad el två. Kommer hon att hålla på så här tills katsteringen är genomförd el kommer det att "gå över" något?

Eftersom det går mot ljusare tider nu kan du räkna med att hon håller på tills hon blir kastrerad. Vissa honor har ett par veckor mellan löpen, andra löper tätare eller mer sällan.

Grattis, ni har en löpkatt. :D Och ja, hon kommer fortsätta sjunga vackert i perioder ända tills hon kastreras (eventuellt sätts på p-piller men det rekommenderas inte).

Jaha, var rädd för det. :crazy: Får väl helt enkelt se till att jaga vet så det blir gjort så snart som möjligt. P-piller blir det nog inte tal om, vi får helt enkelt offra öronen - och eventuellt sömn - tills det blir kastering.

Tack för svaren!!

Bara ett tillägg: INTE kastrera under pågående löp! Operationen mycket svårare då, blödningsrisk och så.
är du osäker på löpperioder kan det vara värt att förebygga löp inför kommande kastreringsoperation med p-piller - fast du egentligen vill undvika p-piller.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka