Skräp i ögonen

Marvin

Trådstartare
Båda mina 2 år gamla katter har "grus" och skräp runt ögonen, syns speciellt på hanen som har vitt ansikte. Det sitter alltid bruna klumpar i inre ögonvrån, och ofta runt hela kanten på ögonen också.

När de var små hade de ögoninfektion, hanen såg ut som en liten råtta, helt röd runt ögonen och även länge efter såg han ut att ha ont emellanåt, kisade med ena ögat etc.
Nu har han lite tendens till att kisa, men inte alls så tydligt.

Det lustiga var att när jag fick hem dem efter sommaren från kattvakten hade han jättefina ögon.

Vad kan det bero på? Och kan man göra något?

De var hos veterinären för två veckor sedan för vaccinering och jag gjorde vet uppmärksam på just detta, men han tyckte inte att det var något problem.

Sv: Skräp i ögonen

min katt är sån jämt.
Jag vet inte vad det beror på men skulle tro att det är samma som när vi har gegg i ögonen efter en natt...
inget farligt iallafall

Jag tror inte att det är chlamydia, det finns egentligen inga tecken på akut pågående infektion, ingen svullnad eller rodnad i ögonen. Funderar på hur lätt det smittar, jag har inga ögonproblem och vi umgås ju rätt närgånget.

Jag tror alltså inte att det är något farligt egentligen, men det stör mig, för det ser så tråkigt ut. Ok att man har lite grus på morgonen, men om jag tar bort det så har han det igen inom 2 timmar.

Clahmydia behöver du inte vara orolig för att det ska smitta till dig. Det smittar bara till andra katter.

Min lille katt hade smuts i ögonvrån, plus smutsiga öron o näsa o det kvittade hur mycket jag rengjorde. Jag fick medecin (droppar) mot kvalster i öronen att ta i 7 dagar, hålla upp i 7, och sen ta en kur igen i 7 dagar. Det försvann, alltså inte bara i öronen utan även i ögonen o näsan! Man kan även ge Stronghold, men eftersom katten redan var behandlad mot löss o fästingar med en annan medicin så kunde jag inte ge honom den (eftersom Stronghold är mot det också). Så jag tror säkert att din veterinär kan råda dej!
Smutsiga ögon kan även bero på att tårkanalerna inte fungerar som dom ska, man kan nog få nåt mot det också (det får iallafall människor!)

Hm, varför inte till människa?

Vanligaste orsaken till conjunktivit hos katter är om jag har förstått det rätt Chlamydia Trachomatis, vilket ju också är en humanpatogen!

*klurar*

Båda katterna har fått stronghold i flera omgångar (används som avmaskning här), hanen blev även behandlad mot kvalster i öronen som liten. Hans öron är jättefina nu.

Det jag funderar på är ju om det är något här som gör att de blir så, eftersom han var helt ren i ögonen när han kom hem efter sommaren.

Får kolla med vet igen, nu tittade han mest bara efter infektion som skulle kunna ställa till med problem vid vaccinering.

Chlamydia på katt orsakas av bakterien Chlamidophila felis.
Den bakterien kan inte smitta till människa.

Konjuktivit och Chlamydia är inte samma sak.
Chlamydia är en infektion i konjuktivan men konjunktivit är en inflammation.

Ok, tack!
Kolla runt lite, verkar som om C. felis kan smitta människa, men det är ovanligt.

En infektion i konjunktivan (oavsett av vilken organism) orsakar en inflammatorisk respons = konjunktivit.

Okej då är jag med dig :) Kojunktivit kan ju orsakas av flera olika orsaker... det har jag inte tänkt på förut :smirk:

Liknande trådar

U
Övr. Katt Ok, min hankatt har uppenbarligen nån typ av irritation i ögonen.. Såg det första gången i torsdags natt när jag kom hem från jobbet...
Svar
5
· Visningar
12 642
Senast: Uma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama