Skotträna hund

HeddaVovven

Trådstartare
Nu är dags att på allvar ta tag i skotträningen av min kelpietik, två år.

Hon är inte skotträdd men reagerar när det smäller. Hon är en ganska känslig och lättpåverkad hund (på både gott och ont) så jag vill gå väldigt varsamt fram för att såsmåningom kunna lägga plats och köra budföringen i brukset.

Hon har etta på skotten på MH:t.

Hur har ni gjort när ni skottränat? Min tanke är att ha skytten på ca 50 meters avstånd och sedan rör sig skytten lite bort från oss för varje skott. Under tiden leker jag med hunden och/eller matar med godis. Vid nästa tillfälle börjar skytten på kanske 40 meters avstånd och rör sig bort efter hand. Vad tror ni om detta upplägg?

Något viktigt jag ska tänka på? Tacksam för alla tankar och funderingar!

Sv: Skotträna hund

Jag skulle börja med att lägga till skott vid promenad/passivitet. Du har en kvick ras och jag gissar att det är för platsliggning och budföring du ska träna? På platsen vill du ha en lugn hund utan tydlig skottreaktion, då skulle jag inte lägga in skott vid lek. Många hundar kopplar snabbt samman lek och skott, och stressar upp sig när dom hör skott (Vilket i sin tur leder till att ägaren får panik för att hunden är "berörd" och tränar ännu mer med lek och skott).

Alltså, jag skulle lagt in under en kopplad promenad. Det gjorde jag från 8 veckor med min kille, och det har aldrig varit bekymmer. Alternativt att sitta passiv på en bänk och mata med en godis ibland. Gör det till en vardaglig sak och undvik att koppla samman skott med planen enbart, försök ha med skytt då och då och helst några dagar i veckan.

Senast ändrad:

Jag använder mig av ett 30-dagars program för att träna skotträdsla på hund. Hur långt bort skytten ska stå och framförallt, hur högt det ska låta, skiljer från hund till hund. Hur berörd den är alltså.

Sen håller jag med squarepants, absolut ingen avledning, utan ren haubiterings- träning. Som med allt annat som är läskigt.

Sen är det viktigt att man inte tränar något annat, att jobba på det som är lite, ja eller mycket, jobbigt för hunden måste räcka. Huvudet ska inte behöva belastas med något annat.

Packa picknickkorgen och en bra bok och ett ben till hunden och åk till en skytteklubb och fika ;).

KL: En kompis sköt lite för oss för några dagar sedan och det gick jättebra! Lekte först under skotten och då tittar hon bort när det skjuts men startar leken lika snabbt igen. Sedan la jag plats med mig precis framför och så fick hon godis vid skotten och det märktes att hon förknippar skotten med godis, vilket jag tycker är bra. Nästa steg är nog att träna mer passivitet under skott som ni har föreslagit här.
Det här blir nog bra tror jag!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag börjar med några förtydliganden: Det är inte min hund, men jag har fått tillåtelse att be om hjälp här. Hunden har varit hos... 2
Svar
28
· Visningar
6 829
Övr. Hund Här är då min helt förändrade hund. Vet inte vad jag ska ta mig till riktigt.. Förra Söndagen så körde en trimmad bil förbi oss i typ... 2 3
Svar
42
· Visningar
4 292
Senast: Jenka
·
Hundhälsa Jag har börjat ge Monster kosttillskott, främst B-vitamin. Jag tycker mig ha märkt positiva effekter av det(*) och vill gärna fortsätta... 2
Svar
35
· Visningar
2 870
Senast: vallhund
·
R
Övr. Hund jag har en vorste/bc korsning på 2.5 år. tanken är att han ska bli eftersökshund och att vi ska starta utbildningen till våren...
Svar
4
· Visningar
1 145
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka