Hos collie är det inte helt ovanligt att rädslor utvecklas med åren, beroende på dålig nervkonstitution i största allmänhet. Hunden klarar saker den egentligen tycker är skrämmande under några år men till slut så rinner bägaren över och den börjar visa berördhet. Så är det med min äldsta hund som är bedömd som skottfast på både MH och MT och nu reagerar på skott, fyrverkerier och åska. Visserligen inte med rädsla men utåtagerande, genom att skälla och försöka skrämma bort det som han tycker är uppenbart obehagligt.
Det är säkert likadant hos andra raser också.
Vad gäller öroninflammation så har min äldre hund aldrig haft det, däremot har min yngre hund nyligen haft det, jag upptäckte det under en period då vi skottränade rätt intensivt på klubben och han aldrig reagerat det minsta lilla. Jag avbröt naturligtvis alla skotträning medan han behandlades men han visar inget tecken på att ha blivit berörd.
Det är säkert likadant hos andra raser också.
Vad gäller öroninflammation så har min äldre hund aldrig haft det, däremot har min yngre hund nyligen haft det, jag upptäckte det under en period då vi skottränade rätt intensivt på klubben och han aldrig reagerat det minsta lilla. Jag avbröt naturligtvis alla skotträning medan han behandlades men han visar inget tecken på att ha blivit berörd.