Skottkärra

pulkaskurk

Trådstartare
Det är dags att köpa en ny skottkärra då den nuvarande håller på att trilla i bitar...

Vilken är den bästa skottkärran tycker du?

Det finns ju en uppsjö med olika skottkärror nu, både 1 och 2 hjuliga, i lackad eller galvad plåt eller i plast?
Liten eller stor?
Den ska vara smidig att köra, välbalancerad, inte för tung och lätt att tippa ur.

Så in med tips på bra skottkärror!

Sv: Skottkärra

Jag vill absolut ha två hjul för stabil körning (hatar att välta), plastkorg (för att slippa släpa på extravikt). Bra uppställning så det går enkelt att tippa ut innehållet. 200 liter tycker jag är att föredra, med rätt hjul och konstruktion blir det ändå lättare att köra än otympliga metallkärror på ett hjul med flat behållare.

Jag tycker bäst om de stora gröna i plast. Är lätt, ryms mycket, välbalanserade. Enda nackdelen jag kan komma på med dem är att de är dyra men jag tycker att det är väl investerade pengar för något man använder varje dag.

Kan ni tala om vilket märke det är på dom?

Finns ju en hel del olika som stämmer in på beskrivning grön eller svart plast mm...

Spelar nog mindre roll, huvudsaken är modellen. Ser att vissa av mina favoriter inte längre finns i produktion, men det kommer ju ersättare hela tiden.

Har absolut ingen aning om märken men den sort jag gillar har funnits i alla stall jag vart i de senaste åtta åren. Gissar att man kan köpa dem i någon foderbutik.

Jag har en liten aluminiumkärra - en vanlig trädgårdskärra från Granngården (eller om det var Ö&B?) - den kostade i allafall 199kr för typ 6 år sedan och är hel och fin än.
Jag gillar dessa kärror då de inte väger någonting i sig själva, jag som har problem med kroppen uppskattar att bara släpa på vikten av skiten så att säga.
Har aldrig varit med om att den vält eller liknande. Dessutom är den lätt att tömma ur då man enkelt rår att "slänga" upp den längst bak på stacken och "kasta runt" den efter behov. (älskar mina beskrivningar här känner jag.. :rofl:)

Tvåhjuliga kärror tycker jag är svårmanövrerade och otympliga! :crazy:

Nu går jag hellre två gånger än kör en superstor kärra dock, men i min går det i normalfallet i två boxars mockning - med halm, inte bädd. :laugh:

Jag gillar 100L's i plast! Lagom, otroligt lätta och håller! Lagom till två -fyra spån boxar!

Jobbade i ett travstall tidigare, jobbade då med en 200L's plastkärra med två hjul. Fungerade hyfsat, men har man lastat den för mycket (vilket man gör så förbannat ändå. :devil: ) var det ett jädrans jobb att tömma den! Men det var praktiskt! Vi hade sissodär "halv/tunn" bädd med kutter, så lyckades väl få ihop 5-8 boxar i den!

Åk till granngården eller liknade och känn och kläm! Se det som en investering!

Ett prisvärt alternativ är Julas svarta plastkärra. Den kostar runt femhundringen och är utmärkt på de flesta sätt. Två svagheter dock: handtagen är rätt grova att hålla i, och bygeln framför hjulet kan vara störig ibland. Annars är den stabil, hyfsat stor och lätt, lättmanövrerad. Enhjulig - jag tycker också att tvåhjuliga blir för svåra att svänga med.

2 hjuliga skottkärror är super om man har en "nergrävd" gödselplats, dvs tippa rakt ner och inte behöva kör upp på högen för att tippa. där är ett hjul bättre då man 2hjuliga är mycket mer otympliga att köra med på mjukt underlag i uppförsbacke.

hade stora 2hjuliga skottkärror när jag jobbade i ett stall med 20 + boxar, de var suveräna och man fick plats med gödsel från ca 3 spån boxar i en vända, lastade då inte fullt för att inte slita så mycket på rygg och axlar.
men de hade då byggt en ramp så att man kunde tömma även när gödselhögen började bli större, gödselhögen var nergrävd, och tömdes väldigt ofta.

när andra jobb stallet hade dubbla hjul så gick det knappt att tömma då de hade en gödsel hög som tömdes en gång om året och var väldigt hög, var för tungt att köra upp.

bygeln framför hjulen är super irriterande! man kan knappt tömma om det inte töms i nedförbacke :(.

Jag fick en ny skottkärra i födelsedagspresent, en tvåhjulig underbar tingest - Jag ÄLSKAR den!! :love:

Den har stora hjul och är så välbalanserad så att även om den är tokfull så kan jag lyfta skaklarna med två fingrar. Korgen är i galvad plåt och riktigt rymlig, jag har inga svårigheter alls att på en kärra mocka mina tre boxar, trots att jag har halm som strö. Dessutom sitter hjulen på utsidan om korgen, vilket gör att hela kärran är rätt låg, en fördel i mitt tycke då jag har ont i nacken och tycker att det är jobbigt att tömma grepen i kärran om jag måste lyfta den över kanten på en hög kärrkorg.

Så här ser den ut, maken säger att han köpt den på Jula:

387866_10150659040299428_752229427_11992626_50654906_n.jpg

Ja, jag tycker det går lätt. Man får visserligen använda sig av en lite annorlunda teknik än med en vanlig trädgårdskärra eftersom den inte går att (lånar Bucks uttryck) "kasta runt" lika lätt som en sådan. Men man lär sig snabbt, jag gör helt enkelt så att jag välter upp den, släpper skaklarna och "ruskar" i stöden istället. Det funkar precis lika bra.
Den tekniken skonar dessutom min rygg mkt mer än om jag kastar runt genom att hålla i skaklarna eftersom man får ett helt annat läge på armarna :)

Jag har en likadan skottkärra!! Har haft den i 2 år och älskar den:love: Jag fyller bla 2 st 25 liters vattendunkar och drar ut med till vindskyddet...går hur bra som helst:bow: Jag har problem med nacke och axlar och tycker det är STOR skillnad med 2 hjul motför 1 hjul. Blir otroligt mer stadigt när det blir tungt av vattnet.

Mvh anaby:)

När jag gick i skolan användes kärror från Hörby bruk, av modell Ekeby.
Två hjul, plast, rymlig, lätt att tömma och väldigt välbalanserad.
Gillade dessa kärror skarpt! Tror de finns att hitta i välsorterade bygghandlar/trädgårdsvaruhus :)

Liknande trådar

Anläggning Vi har i flera år haft en skottkärra till mockning i grön plast, väldigt lätt och smidig. Lagom stor till ett litet stall. Nu har den...
Svar
9
· Visningar
206
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
517
Senast: Pegasus63
·
Hemmet Min gamla skottkärra har totalhavererat. Det var - tror jag - en lite lyxigare modell av de små lätta billiga skottkärrorna. Den har...
Svar
16
· Visningar
943
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 796
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka