Skotska högländerna - tips på sevärdheter

cassiopeja

Trådstartare
Jag undrar om det är någon här som har tips på sevärdheter man bara inte får missa på de skotska högländerna, norr om Loch Ness?

Jag och maken kommer att ha en hyrbil och 5 dagar till vårt förfogande i detta område i sommar. Maken vill till Orkney, så vi har tänkt oss att vika 2 dagar där, men övriga dagar kan vi åka vart vi vill. Vi gillar djur, natur, historia och aktiviteter, och jag har googlat en del och hittat några tips på slott, museer och båtsafariturer. Men om det är någon här som har några personliga tips och favoriter på ställen man inte bör missa så tas de tacksamt emot! :-)

Dollar Castle är otroligt vackert. Fast det ligger i lågländerna.
Stirling är en trevlig stad. Loch Lomond är också speciellt.
Annars är det nog bara att play it by ear, res och se vart ni hamnar.

Isle of Skye!! Största ön utanför skotska kusten och något helt i särklass vad gäller naturupplevelser. Enligt Google är det dryga åtta timmar från Orkney så det är frågan om ni vill åka så långt. Å andra sidan är naturen så storslagen överlag där uppe att även bilresorna är lite av en upplevelse.

Jag undrar om det är någon här som har tips på sevärdheter man bara inte får missa på de skotska högländerna, norr om Loch Ness?

Jag och maken kommer att ha en hyrbil och 5 dagar till vårt förfogande i detta område i sommar. Maken vill till Orkney, så vi har tänkt oss att vika 2 dagar där, men övriga dagar kan vi åka vart vi vill. Vi gillar djur, natur, historia och aktiviteter, och jag har googlat en del och hittat några tips på slott, museer och båtsafariturer. Men om det är någon här som har några personliga tips och favoriter på ställen man inte bör missa så tas de tacksamt emot! :-)

Jag tyckte om Glencoe men det är förstås söder om Loch Ness. I övrigt håller jag med @Araminta om att naturen genom bilrutan är en rätt trevlig upplevelse det också. Vi åkte på en dagstur med buss från Edinburgh till Loch Ness och även om det var mycket tid i bussen så fanns det faktiskt mycket att se bara genom fönstren :)

Norr om Loch Ness blir svårt, men jag ska försöka hålla mig i närheten i alla fall...;)

På västkusten har ni Eilean Donan Castle som ligger väldigt vackert och är mycket omtalat - finns med i många filmer, böcker och på vykort. Jag personligen är inte vansinnigt intresserad av sådan sorts historia, men är man det är det definitivt värt ett besök och det är ett av de finaste bevarade skotska slotten.

Den lilla byn Plockton ligger också i krokarna, men jag har aldrig varit så rädd som i bilen på väg dit. Väääldigt smala, slingrande vägar högt ovanför havsytan där man får tvärstanna och backa tillbaka till närmsta mötesplats om man stöter på mötande trafik. Väl där är det dock värt mödan, och det är en vacker och mysig liten by!

Oban är jag inte alls särskilt förtjust i (ganska grå, smutsig och tråkig liten stad i min åsikt), och dessutom ligger det ju en bra bit söder om Inverness. Nä, då skulle jag hellre satsa på Fort William med omnejd som ligger lite bättre. Inverlochy Castle har en helt fantastisk Guide Michelin-belönad restaurang vilken kostar därefter, men man kan bo billigt på Premier Inn i Fort William. Här ifrån är det också nära till Mallaig där man kan ta bilfärjan till Isle of Skye, men där bör man nog lägga åtminstone en eller två heldagar för att det ska vara värt det tycker jag (Isle of Skye alltså, Mallaig kan ni blunda när ni kör igenom :p)

Aviemore och Cairngorms National Park är också vackert, men hur det är med bilkörning där vet jag inte.

Vad roligt - stort tack för era tips!!
Isle of Skye har vi funderat på, kanske kan man lyckas klämma in Skye och Orkney (plus bilresa däremellan) på 5 dagar?.... Och sist jag var i Skottland för många år sedan var det någon som rekommenderade en tripp till Plockton - roligt att bli påmind om det, kanske ska ta till mig det tipset nu när det dyker upp igen! Jag hade funderingar på att bila småvägarna längst med hela nordvästkusten från Kyle of Lochalsh upp till överfarten till Orkney, men jag börjar misstänka att det skulle bli rätt drygt... Verkar inte finnas så mycket sevärdheter att stanna vid där uppe.
Tack för input, nu har jag ännu mer att fundera på! :-)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka