skötsel vid hovbroskförbening

vinkelina

Trådstartare
för 7 år sedan fick min häst häst diagnosen hovbroskförbening. hon blev behandlad och har sedan dess inte haft problem. har gått på ridskola i 10 år tills jag hösten 2007 tog henne på foder, köpte henne sedan i våras.

nu undrar jag ju förståss hur jag sköter henne på bästa vis. då hon gick på lektion så fick man inte hoppa mer en ca 60 cm med henne, men det berodde ju på att hon kunde hoppa flera gånger i veckan. normalt gick hon även ca 2 timmar/dag

men lindar ni benen på era hästar, använder skydd, undviker vissa saker mm. vill veta allt

Sv: skötsel vid hovbroskförbening

Man skor med specialbeslag för att kompensera hovens sämre stötdämpningsförmåga samt för att underlätta överrullningen. PG beslag, tvärtåat eller tåriktat, är väl det som används mest. Förövrigt så ska sånna hästar arbetas på mjukare underlag.

Hm, lite OT...

Var på kliniken med en häst när ägaren var bortrest. De skulle röntga ett framben/kota. Det upptäckte då hovbrosk förbening. Men inte sa vet något om några specialbeslag :eek:
Hästen går idag med vanliga skor och inget har gjorts. Vet sa att det var vanligt på tävlingshästar, hästen är 12 år och i topptrim...

Klart man kan använda vanliga skor, men då måste man ju rikta dom. Har hört en del hovisar använder förutom PG även en sko som heter/kallas Full rockershoe. Har ingen direkt erfarenhet av dessa. Har bara läst lite om dom. Tydligen låter dessa skor hovarna rulla ordentligt samt att det avlastar bra.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 203
Senast: Emro
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 263
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit