Skötsel av det dräktiga stoet

Lejonelle

Trådstartare
Om allt går som vi vill är T dräktig nu. Behöver nu veta allt om vad vi ska tänka på under dräktigheten. Både sånt som är viktigt att göra och sånt som är viktigt att låta bli.

Vilka perioder bör man ta det försiktigt med ridning/träning, vilka perioder bör vara som vanligt? Foder och extra mineral/vitaminbehov? Avmaskning och vaccinering - som vanligt eller något extra? Kanske borde flytta henne till ett mindre stall för att minska smittorisken? Fölförsäkring, hur funkar detta och vad kostar det?

Tacksam för alla svar!
mvh
Lejonelle

Sv: Skötsel av det dräktiga stoet

dräktiga ston skall helst inte stå i stall där hästar åker till tävling o dyl, risken för abortvirus är stor...mellan 20-42 dygn skall man ta det easy med dom så ägget inte satt sig fast ordentligt så stress under den perioden sägs vara dåligt....( som trp odyl)
jag är ingen expert men det är det som jag haf fått höra..att åka o träna där det finns andra hästar som åker omkring skulle inte jag tycka vara en bra ide.....

Vi släpper på bete direkt hon kommer hem men ett par av hästar hon då träffar har nyligen varit ute och rest. Ska man vänta ut någon inkubationstid? I de flesta stall runt omkring finns det ju NÅGON häst som åker på tävling eller träning utanför det egna stallet, hur rädd ska man vara?
mvh
Lejonelle

jag skickar bort mina dräktiga ston just för den anledningen...till ställen där det inte finns hästar som åker på träning/tävling...HUR rädd man skall vara vet jag inte...förr ( för en sådär 10-15 år sen) så hade jag mitt sto hemma och det gick också bra.....men är oturen framme så är det ju tråkigt att tappa ett föl pga saker man faktiskt kan påverka sj'lv.....sen tror jag att det är vissa månader som är mer känsliga ..i början och i slutet av dräktigheten, men det finns säkert folk här ( när dom vaknat :D ) som vet det där bättre än mig....

Lejonelle skrev:
Vilka perioder bör man ta det försiktigt med ridning/träning, vilka perioder bör vara som vanligt? Foder och extra mineral/vitaminbehov? Avmaskning och vaccinering - som vanligt eller något extra? Kanske borde flytta henne till ett mindre stall för att minska smittorisken? Fölförsäkring, hur funkar detta och vad kostar det?

Jag är inget profs inom detta område men så här gjorde jag, förra året.
Det enda min tränare sa var att mitt sto inte fick komma upp i maxpuls. Hon reds sen i sin egen takt till hon tyckte det började bli för jobbigt/tungt. Jag har helatiden fått höra att ju närmare fölning dom rids ju lättare har dom för att föla, vet ej om det stämmer men det är vad folk har sagt till mig.
mineral/vitaminbehov: Jag blev rekomenderad av Flyinge att ge Kraffts gröna minneraler och Vetegroddar.
Månad 5, 7 och 9 bör du vaccinera mot abortvirus.

/ Boel

Hej - börjar du ge mer mineraler redan från början? Vad kostar abortvirus vaccineringen?
mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 643
Senast: TinyWiny
·
R
Avel Undrar om någon kunnig här inne vill hjälpa mig lite ? Undrar hur länge man kan rida ett dräktigt sto "normalt" och när man bör lugna...
Svar
2
· Visningar
937
Senast: ameo
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 201
Senast: Mabuse
·
S
Hästvård Köpte mitt Fjordsto-93 i somras som har hela tiden haft lös mage. Jag tänkte i början att det kanske berodde på då stoet kom till nytt...
Svar
1
· Visningar
1 115
Senast: JAMarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka