Skorpiga öron och mjällig hud

lambero

Trådstartare
Gjorde nyss delvis ett foderbyte på min hund. Hon har tidigare enbart ätit Klass och nu håller jag på att delvis fasa över till Standardt. Jag bytte även fiskoljan, hade tidigare Standardts fiskolja och nu har jag Djurapotekets fiskolja.

Jag gissar att detta har något samband för jag insåg idag att hon har fått en mjällig hud och "skorpiga" öron. Det är liksom kanterna på öronen som har mjuka skorpor på sig. Det verkar inte göra ont och går ganska lätta att skrapa bort. Men nu är frågan ifall det är foderrelaterat och borde jag satsa på att byta ut fodret eller fiskoljan först? Och hur stor skillnad är det egentligen på olika fiskoljor?

Hon såg liknande ut på öronen när hon flyttade hit men det var i januari så jag trodde då att det berodde på kylan.

Eller kan det vara så att det har med något helt annat att göra? Men den enda förändringen som har skett är just fodret.

Någon med erfarenhet av det?

Sv: Skorpiga öron och mjällig hud

Du har ju andra proteiner i Standardt jämfört med i Klass. Standardt har ganska mycket råvaror av gris (köttmjöl, blodmjöl och ister), dessutom lammköttmjöl och mjölkproteiner från vasslepulvret. Ris och morot finns också, men inte i Klass. Vasslepulvret i Standardt är laktosreducerat, men lite laktos brukar ändå finnas kvar och det är vanligt att vuxna hundar inte tål laktos. De flesta brukar kunna tåla lite, men vissa tål inget. Överkänslighet kan vara både mot mjölkproteinet (allergi) och laktosen (intolerans).

Fiskoljorna vet jag inte hur de skiljer sig åt, men om det är olika slags fisk så visst, men det blir inga stora mängder av fiskoljan så min gissning är fodret.

I torrfoder finns också kvalster som hunden kan reagera på. Kvalster finns inte i färskfoder.

Skorpor eller krustor vid öronränderna är ofta ett av symptomen vid vaskulit. Vaskulit har många olika bakomliggande orsaker så det bästa är att uppsöka en veterinär.

Är det allergi har hunden klåda och är det rävskabb ofta plötslig och intensiv klåda, men det verkar din hund inte ha som jag förstår det?

Någon intensiv klåda har hon ju inte. Visst kliar hon sig då och då men inte mer än någon annan hund.

Hur är det med vaskulit? Kan torra huden ha ett samband med det eller bör det ses som något separat? Och är det något som kommer och går?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka