Skor som slits ovanligt mycket?

TheRedLightning

Trådstartare
På sistone har jag reflekterat över en sak, då hästen började halka med bakbenen på asfalt och det var precis innan det var dags för ny hovslagartid (skorna var väldigt slitna). Hovslagaren kom, allt var frid och fröjd, hästen halkade inte, men nu har det gått halvvägs och skorna verkar ha slitits såpass att hästen halkar på asfalt. Jätteläskigt när vi måste korsa en mycket trafikerad väg när hästen halkat till med bakbenen, resulterade att jag började hoppa av och leda hästen.

Jag hörde att skor slits lite mer om man rider mycket i skogen och på asfalt, men inte lika mycket om man rider på t ex en bana.

Ni som rider blandat uteritter och bana, har ni märkt något speciell koppling till när hästens skor slits mer än normalt? Hörde något om sommaren, så skodde de hästarna va 6:e vecka istället för var 8:e, men vet inte om det kan vara individuellt också kanske?
Om det slitits mer än normalt, vad har ni gjort för att lösa problemet?
 
lyfte denna fråga med min hovis idag. Enligt honom beror det sannolikt mer på att hoven växt så balansen ändrats, men kan ju ha varit i just min hästs fall.
 
lyfte denna fråga med min hovis idag. Enligt honom beror det sannolikt mer på att hoven växt så balansen ändrats, men kan ju ha varit i just min hästs fall.
Om så är fallet, så kan det ju stämma in för hovar verkar växa lite mer nu på sommaren, men funderar ifall ändrad balans även sliter på själva skon i sig?
Ska se om jag kan ta en bild imorgon för att bättre illustrera. :)
 
Mina hästar sliter alltid skorna väldigt mycket på sommaren, dom går på väldigt varierade underlag. Speciellt den ena hästen sliter mer och det tror jag beror på hur hon går lite också, det blir alltid ett stort glidmoment för henne och det slipar ju rätt bra.
 
Min häst har problem med pålagringar i knäna fram (friskförklarad av veterinär) och innan jag fattade att det var något fel så slet hon upp sina framskor på 3 veckor. Jag har bytt stall och står nu i ett stall med mycket skogsvägar (små grus och stora stenar) mer kuperat. När det hade gått 6 veckor så tyckte jag att det såg illa ut med skorna, började misstänka problem igen! Men min hovslagare förklarade att grusvägar och mer kuperat äter upp skorna fortare än plattmark gör. Sedan så finns det skitskor och bättre skor. Jag vidhåller än idag att min ponny KUNDE ha sina skor i 16 veckor (skos om1 gång) och det började att synas i vecka 13 att dom börja bli slut. Och då red jag mer än vad jag gör nu och på sämre underlag. Fick då reda på att skorna som görs idag är inte av samma kvalitet som på -90 talet. Så fråga din hovslagare om vad det är för kvalitet på skorna han/hon slår på!
 
"Redan" på 90-talet så höll skorna på pållan knappt sex veckor innan de var slut, så jag tror inte skorna var så mycket bättre då än vad det är på den här sidan sekelskiftet. Det hör nog mer ihop med underlag, individ och frekens. Mina hästar idag verkas varje månad pga horntillväxten.
 
Skor från Börjes är rent skräp, min slet it sina på två veckor, jämfört med sex veckor på andra skor.
 
Har alltid haft problem med att få skorna att hålla tiden ut. Jag har dessutom en häst med skitdålig horntillväxt så han borde gå 8-12 veckor, men kan högst gå sju p.g.a att skorna slits på dem båda.

Nu rider/kör vi ganska många kilometer och på mest asfalt och grus men även banan och skog.
Den ena har väldigt bra gång och den andra sämre och visst är det den som har sämre som sliter mest, men ingen av dem skulle kunna gå mer än sju, endast p.g.a skorna.

Vi ridere även mycket på vintern oavsett underlag och jag upplever att hård is blandat med plogad asfalt nästan sliter broddar i samma hastighet som skor på sommaren.
 
Min häst har problem med pålagringar i knäna fram (friskförklarad av veterinär) och innan jag fattade att det var något fel så slet hon upp sina framskor på 3 veckor.

Tillhör inte tråden men en häst kan inte bli frisk från pålagringar. Kommer dem så finns dem där föralltid. Sen att hästen kanske inte påverkas av det är det du menar? :) dvs inte halt? :)

Till ts,

Skor alltid var 6:e vecka på sommaren, hovarna växer snabbare och i och med det är så fina dagar (oftast) rids det ut ännu mer och grusvägar äter som sagt upp skor och jag upplever dem sliter mer än asfalt. Det du bör kolla efter är om din häst´s skor slit jämnt eller onormalt mkt tex bak? Slits dem jämnt hade jag inte funderat mer på det utan bara sett till att sko lite oftare på sommaren :)
 
Skor från Börjes är rent skräp, min slet it sina på två veckor, jämfört med sex veckor på andra skor.
Så de säljer andrasortering utan att tala om det?? :(

Synd isf, för jag köpte ett lager Kerckheart sist jag var där, de passar min häst bättre än Mustad.
 
Skor från Börjes är rent skräp, min slet it sina på två veckor, jämfört med sex veckor på andra skor.
Här säljer Börjes tre olika märken av ridskor mustad, cemtec och
Kerckhaert även i perioder KW guldskor.

Inget av märkena är Börjes och går att hitta på dom flesta hästaffärer.
 
Så här ser skorna ut, jag tycker inte det är konstigt att hon halkar på asfalt så som dom ser ut.

11950959_1045030035527842_2146674231_n.jpg

11940424_1045030012194511_603464135_n.jpg

Även om skorna inte ser så vackra ut så ser hovarna inte förväxta ut eller att det slitits väldigt hårt på skon.

11880092_1045029958861183_1568114534_n.jpg

11911875_1045029955527850_170181781_n.jpg
 
Alltså, de blir ju det.

När mina ska skos har de bladtunna dojjor. Typ 1 mm på det tunnaste stället om det är riktigt illa.
 
Alltså, de blir ju det.

När mina ska skos har de bladtunna dojjor. Typ 1 mm på det tunnaste stället om det är riktigt illa.
Tur det inte är riktigt så illa än, men det är förvisso några veckor kvar till skonig.
Hade nästan önskat man kunde sätta någon typ blindbroddsstorlek fast med gummi så de inte halkar så på asfalten trots att skorna är slitna, i skogen gör det inget, där händer inte så mycket om hästen halkar omkull, men om man t ex korsar en starkt trafikerad asfaltsväg och halkar omkull, det är nog det jag mer oroar mig för. :nailbiting:
Just nu löser jag istället problemet med att hoppa av och leda över hästen. Känns inte så kul att sitta på helspänn när man går på asfalt för att vara med ifall hästen halkar. Har svårt att slappna av just nu på asfalt, hoppas det blir bättre nu när hösten kommer. Känns som om skorna slitits i hagen också och inte bara av ridning, kan det vara så också?
 
Ju torrare det är desto mer slits de. Även i hagen såklart.

Visst halkar mina mer än den första veckan men sedan är det samma hela tiden. Jag tror det har med teknik och styrka också, det där med halkningen.

Min nyaste halkade alltid i nedförsbakcar på asfalt när han kom. Vi fick verkligen ta det lugnt vid minsta lutning.
Numer, mer tränad och starkare händer det inte alls lika ofta. Kan det vara något sådant?
 
Ju torrare det är desto mer slits de. Även i hagen såklart.

Visst halkar mina mer än den första veckan men sedan är det samma hela tiden. Jag tror det har med teknik och styrka också, det där med halkningen.

Min nyaste halkade alltid i nedförsbakcar på asfalt när han kom. Vi fick verkligen ta det lugnt vid minsta lutning.
Numer, mer tränad och starkare händer det inte alls lika ofta. Kan det vara något sådant?
Ah, det har inte regnat på över 3 veckor här, det är riktigt torrt ute. Hade inget direkt minne av att skorna var så här slitna förra sommaren, men det är klart att nu när du nämner det så är det rätt logiskt ändå, att det hänger ihop.
 

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 948
Senast: muslidag
·
Hästvård Min hovslagare tror jag är galen, förut hade jag en häst som jag var tvungen att ta bort 1 december -08, ett litet sto...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 297
Senast: Jaxonmaxon
·
L
Islandshäst Efter att ha gått utan skor i flera år har min 12 årige valack nu fått skor igen. Det har gått bra att rida alla fyra gångarterna utan...
Svar
1
· Visningar
889
Senast: Pocahontas
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp