TheRedLightning
Trådstartare
På sistone har jag reflekterat över en sak, då hästen började halka med bakbenen på asfalt och det var precis innan det var dags för ny hovslagartid (skorna var väldigt slitna). Hovslagaren kom, allt var frid och fröjd, hästen halkade inte, men nu har det gått halvvägs och skorna verkar ha slitits såpass att hästen halkar på asfalt. Jätteläskigt när vi måste korsa en mycket trafikerad väg när hästen halkat till med bakbenen, resulterade att jag började hoppa av och leda hästen.
Jag hörde att skor slits lite mer om man rider mycket i skogen och på asfalt, men inte lika mycket om man rider på t ex en bana.
Ni som rider blandat uteritter och bana, har ni märkt något speciell koppling till när hästens skor slits mer än normalt? Hörde något om sommaren, så skodde de hästarna va 6:e vecka istället för var 8:e, men vet inte om det kan vara individuellt också kanske?
Om det slitits mer än normalt, vad har ni gjort för att lösa problemet?
Jag hörde att skor slits lite mer om man rider mycket i skogen och på asfalt, men inte lika mycket om man rider på t ex en bana.
Ni som rider blandat uteritter och bana, har ni märkt något speciell koppling till när hästens skor slits mer än normalt? Hörde något om sommaren, så skodde de hästarna va 6:e vecka istället för var 8:e, men vet inte om det kan vara individuellt också kanske?
Om det slitits mer än normalt, vad har ni gjort för att lösa problemet?