Skor på sto med föl?

Darbhanga

Trådstartare
Hur pass tidigt har ni satt på skor på era ston med föl? Fölet är nu en månad och hovis kommer om 2 veckor och jag är i valet & kvalet om stoet ska få framskor eftersom hon fått så trasiga hovar fram, hon har lite av fullblodsfötter (50 % xx).

Om inte fölet har extrem benställning, skrapar mycket eller går på väldigt stening mark så finns det väl ingen anledning att sko förrän den ska börja tränas för ridning/körning.

Hade ett föl som krafsade väldigt mycket med ena hoven så hon skoddes fram under en period i 1-årsåldern för att tårna skulle växa ut och för att se om det påverkade krafsningen. Hon slutade krafsa och skoddes sedan först på våren då hon fyllde 3, vintern med snö red jag henne barfota. :D

Jag tror hon menade att fölets mamma behöver skos pga trasiga framhovar.

Är det inte mamman som ev ska få skor?!

Mitt fölsto har skor fram men inte bak, hon är inte typen som slåss med frambenen heller det kanske din är? Hennes fötter skulle nog trasa sönder fram i sommar utan skor, bak går bra utan däremot. Man får nog se till varje individ och se till för och nackdelar och välja det som ger mest fördelar. Vet inte om dett hjälpte så mycket...

Mitt sto har haft skor hela tiden, men bara fram. Det har gått hur bra som helst. Hovslagaren ville att jag skulle ha skor iallafall ända tills fölet var fött för att hon inte skulle bli öm i fötterna av den stora magen(tyngden). Men det har inte funnits någon anledning att ta av dem även efter fölningen och eftersom hon har börjat sättas igång igen, så har hon haft skor fram hela tiden. :)

Japp, naturligtvis är det mamman som jag funderar på att sko! :) Fölis är helt korrekt i sitt benställ och såvida inget oförutsett inträffar lär hon inte få skor förän hon blir 3-4 år beroende på om hon blir hovöm då hon börjar ridas in etc. Mamman var vi tvungen att sko nästan direkt hon började ridas pga fblfötterna.

Jag funderar alltså på att sätta igång mamman lite smått då fölis är 1,5-2 månader och då tror jag skor fram åtminstone skulle behövas. Jag ser ju redan nu efter barfotagång 1,5 månad (ryckte skorna ca 2 v före beräknad fölning) att hovarna inte ser så skojiga ut.

Mamman är inte typen som fäktar med hovarna, hon är väldigt stabil och har järnkoll på vart hon har sin fölis så hon skulle aldrig trampa henne med vilja.

Jag hade skor på mitt sto hela tiden. Innan fölning och under och efter. Hun är den lugna typen. Har aldrig lyft en hov för att sparkas. Hon fölad ute ihagen. Vi började små rida tidigt då hon behövde skor. Hon är inte van att gå utan.

Fram är ingen fara om hon inte slåss väldigt med framhovarna

Hade skor runtom på mitt sto ifjol. Plockade aldrig av dom, eftersom hon har problem med fånghov. :p

Liknande trådar

Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
535
Senast: Görel
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar