Skor på hingsten?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Annab79
  • Startdatum Startdatum
A

Annab79

Man ska ju ta av skorna innan stoet skickas i väg till hingsten.
Men hingsten har ju kvar sina. Är det vanligt?
Risken är väl inte så stor att han sparkar på ett sto, som stoet sparkas mot hingsten.

Sv: Skor på hingsten?

är det naturlig betäckning på frigång alltså ute i hage så har hingsten inga skor.
är det betäckning naturligt vid hand alltså människor som styr så har hingsten tofflor om han är skodd, dessa täcker hela hoven.

Jag har ej skor på min hingst.. Känns bäst så.

men där jag jobbade innan hade hingstarna alltid skor på sej å inget skydd på fötterna eller så. de va aldrig några skador eller så av de. Men jag tycker de e bäst å dra av skorna OM I FALL ATT men om man rider hingsten å tävlar å så så e de ju lite svårt å dra av skorna vid varje betäckning när dom betäcker så gott som varje dag..

är det naturlig betäckning på frigång alltså ute i hage så har hingsten inga skor.
är det betäckning naturligt vid hand alltså människor som styr så har hingsten tofflor om han är skodd, dessa täcker hela hoven.

Menar du att det är så hos alla, i hela Sverige?

Jag skulle inte uppskatta att en hingst som var skodd fram betäckte mitt sto.
Det är alldeles för stor risk att de kan riva upp stona med traktarmarna.

Nej jag menar inte att det är så.
Men hingsten som jag släppte stoet med hade skor på sig.
Han tävlar och jag kan förstå att skorna blir kvar.

naturligtvis inte hos alla, men är det en hingst som tävlar har man ju ofta skor på. jobbade i galoppstall och de hade rejäla tofflor på sig när de betäckte och hade de lyckats skada stona med de tofflorna hade jag blivit förvånad de täckte hela skon under och upp till kotorna

Menar du att det är så hos alla, i hela Sverige?

Jag skulle inte uppskatta att en hingst som var skodd fram betäckte mitt sto.
Det är alldeles för stor risk att de kan riva upp stona med traktarmarna.

jag skrev OM han var skodd, det skiljer sig massor, så har de förhoppningsvis tofflor på. annars skulle jag heller inte betäcka och jag skulle inte släppa på frigång med en skodd hingst.

Jag håller på med betäckning med mitt sto just nu och hingsten hon blev betäckt med hade inte skor. Vi håller för hand och första betäckningen vi gjorde så sparka han mot mitt sto flera gånger och högt. alltså hade han haft skor och träffat henne så hade de ju inte varit så roligt. så jag skulle nog inte våga att låta mitt sto betäckas med en hingst med skor. Även fast den inte sparkas enligt ägaren. för denna ponny som min betäcktes med hade aldrig sparkat mot något sto förut, men blev så frusterad efter lång väntat förmodligen så han visste inte rikigt hur han skulle bete sig mot henne som bara stod där.

nej men de tofflor som galopphingstarna som jag hanterade hade på sig var enorma och rejält vadderade med läder sulor och filt och gud vet vad så det var som barfota.

Vi har betäckt flera tusen ston naturligt och inte en enda märr har blivit skadad av att hingstarna varit skodda på fram. Flyingehingstarna var alltid nyskodda när dom kom på våren.

Senast ändrad:

Vi har betäckt flera tusen ston naturligt och inte en enda märr har blivit skadad av att hingstarna varit skodda, Flyingehingstarna var alltid nyskodda när dom kom på våren, man får en känsla av att unga hästmänniskor tycker att det är onaturligt att betäcka stona naturligt

Vi har betäckt flera tusen ston naturligt och har inte haft en enda märr där hingsten skadat märrarna p g a att han varit skodd, Flyingehingstarna var alltid nyskodda när dom kom på våren, det känns som unga hästmänniskor tycker det är onaturligt att betäcka naturligt

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 064
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka