Skor på hästar

tinis88

Trådstartare
Har ni skor både fram och bak på era hästar?
Måste man ha både fram och bak på isläningar?
Ja rider mest ute i skogen.

Sv: Skor på hästar

Klart man inte måste ;)
Men om du ska tävla måste den vara skodd runt om eller barfota på alla 4.

Jag har för tillfället 1 oskodd och 1 skodd på alla 4. Hon som är skodd runt om kommer för det mesta bara vara skodd fram.

Islandshästar är inte annorlunda än andra när det gäller behov av sko.

Man måste ju inte sko över huvudtaget men om det finns behov av att skydda framfötterna mot slitage så finns det väl lika stort behov av att skydda bakfötterna? Jag menar, där framfötterna går, går ju även bakfötterna ;) och jag tror inte viktfördelningen spelar så stor roll att man kan låta bli att sko bak bara för att hästen bär mer vikt fram...

Sedan tänker jag att om man skor fram men inte bak blir ju hästen liite högre fram och det kanske kan innebära en skaderisk (felaktiga vinklar, annorlunda belastning på senor osv) - finns det någon här på buke som vet något om det?

Så resonerar jag också, antingen inga skor eller skor på alla 4.

Beror på hästen och hur mycket arbete som jag vill att den ska göra om jag skor eller inte. En del kan inte gå två meter med ryttare utan att dra sig mot diket och korta steget för blir ömma. Andra bryr sig inte ett dyft, om hästen har bra benställning och hovkvalitet kan man spara in många hovslagarbesök.

Ena hästen har skor runt om och den andra har superhovar och har aldrig varit skodd.Han har inte haft det behovet!

Jag har valt sko mina hästar runtom för vi bara rider på grova grusvägar. Jag tycker att skor man som skydd så skor man även bak, annars kommer ju hästen inte våga ta ut steget med bak/inte våga bära o då faller ju hela ridarbetet eftersom det går ut på att få hästen bära med bak o inte "gå på framdelen".

Jag har även haft oskott länge o bara ridit med lösa "gummiskor" vilket funkat okej. Genom det har jag oxå prövat det här med att bara ha de lösa dojjorna fram o inga bak, o det märks på hästen tycker jag.
Jag hade bägge hästar barfota länge, utan problem. Men när de kom upp i kondition och började röra på sig mer flög de lösa skorna åt tjotaheiti varje gång vi travade/galopperade o reservdelarna blev lite för dyra till sist :D Nu vill jag utnyttja hästarna mer, men i framtiden när vi kanske varvar ner så skor jag av igen för bevisligen så funkar barfota på mina två.

Varför skulle det vara skillnad på islandshästar och andra hästar när det gäller behov av skor? :confused:

Det är inte rasen som avgör, utan individen. Vissa behöver helt enkelt dojjor medan andra klarar sig utan. Allt hänger som sagt på individen, hur man tränar och vilka förutsättningar och underlag hästen utsätts för.

Just nu är Dökkvi barfota på alla fyra. Får se hur pass slitna de är inför nästa hovslagarbesök. Är de i bra skick finns det ingen anledning att sko honom. Nu när det finns risk för isfläckar känns det tryggare med en barfotahäst.

Men när de är halt ute tycker ju ja tvärt om. Då vill ja gärna ha skort runt om och brodda då halkar dom inte.Utan skor blir de ju som en skridskobana

Du är enligt rådande djurskyddsförordning skyldig att tillse halkskydd för hästen. Är det inte skor och brodd så får du sanda eller nåt.

Vi har 4 brodd/ hov hela vintersäsongen.

Du är enligt rådande djurskyddsförordning skyldig att tillse halkskydd för hästen. Är det inte skor och brodd så får du sanda eller nåt.

Vi har 4 brodd/ hov hela vintersäsongen.

Visste inte att det var så!!!

Vi har alltid haft hästarna broddade på vintern fram och bak annars står som på näsan när det är ishalka ute!

Denna vintern har jag haft hästen med skor broddade och han utan skor inget så klart!

Nu har det mest varit fruset i skåneland så jag har haft frusna grusvägar med hala fläckar...Och det var halt med barfotahästen när jag kom till dom hala fläckarna(som man oftast inte ser).Så jag har låtit han vila och ridit hästen med broddar då det känns lite bättre ute!Ihagen klarar han sig för då kan han ta det i sin egen takt.:D

Man måste ju inte sko över huvudtaget men om det finns behov av att skydda framfötterna mot slitage så finns det väl lika stort behov av att skydda bakfötterna? Jag menar, där framfötterna går, går ju även bakfötterna ;) och jag tror inte viktfördelningen spelar så stor roll att man kan låta bli att sko bak bara för att hästen bär mer vikt fram...

De kan finnas andra anledningar till att man väljer att sko bara fram eller bak.
Jag har nu min skodd bara bak pga att han har vilat en längre tid och innan vi har fått upp musklerna på han så går han inte bra med bak benen och sliter då fel. Hans fram hovar har varit dåliga men är nu super bra efter att ha gått barfota länge och jag har provat tidigare att sko han när hovarna blivit bra men de går då väldigt fort innan dom e skit igen, bak hovarna är däremot jätte bra så där kommer han att få gå barfota när musklerna kommit sig bra igen.
Med andra ord de spelar ingen roll om bak fötterna går där fram redan varit pga många olika saker

Mvh

Det är inte rasen som avgör, utan individen. Vissa behöver helt enkelt dojjor medan andra klarar sig utan. Allt hänger som sagt på individen, hur man tränar och vilka förutsättningar och underlag hästen utsätts för.

Ja, det är det jag menar :) Det är ju självklart inte rasen i sig. Tyckte det var en lite konstig fråga från TS bara. Men så är det :D

Visste inte att det var så!!!

Paragraf 4 avslutas så här:
"Hästar som rids och körs på hårda underlag som grusvägar blir ofta hovömma. Av djurskyddsskäl behöver de då förses med beslag. Detsamma gäller om underlaget är halt. Vid halka är det ofta nödvändigt att förse hästen med broddade beslag."

Föreskriftsmotiven i sin helhet hittar du här: :idea:
http://www.sjv.se/download/18.1d8730ed11439d875d180003006/foreskriftsmotiv_4_2007_L101.pdf

Paragraf 4 avslutas så här:
"Hästar som rids och körs på hårda underlag som grusvägar blir ofta hovömma. Av djurskyddsskäl behöver de då förses med beslag. Detsamma gäller om underlaget är halt. Vid halka är det ofta nödvändigt att förse hästen med broddade beslag."

Föreskriftsmotiven i sin helhet hittar du här: :idea:
http://www.sjv.se/download/18.1d8730ed11439d875d180003006/foreskriftsmotiv_4_2007_L101.pdf

Intressant!!!Man lär sig något nytt varje dag!!!:rofl:

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
264
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: tara
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur