Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför är det viktigt att sko sina hästar? Och vad finns det för nackdelar/ fördelar med att låta dem gå barfota? Har länge letat efter vettiga svar, men inte hittat något. Dela gärna med er av era tankar och kunskaper!
Men har man en häst som utför milt-måttligt arbete och inte är särskilt öm så funkar det i många fall att hålla individen barfota.
Jag tycker att min formulering duger gott och väl i den generaliserade frågeställningen till TS som ett generellt svar. Jag väljer att avstå från konkreta och absoluta frågeställningar på ett internetforum, då det snarare tenderar att dumförklara läsaren - eller pekar på författare med tunnelseende. Hur ser du på saken?Vaddå "inte är särskilt öm"? Den ska naturligtvis inte vara öm överhuvudtaget om den ska gå barfota.
En annan faktor som många som är snabba på att uttala sig om barfotagång som häsyftning till djurplågeri, är att om man har barfotadjur som de facto ömmar på specifika underlag, så står man ju inför valet att ANPASSA SIN RIDNING OCH UTRUSTNING EFTER HÄSTEN, inte tvärtom. Dvs sko hästen, använd boots eller rid inte hästen på de underlag den ömmar på. Det är så enkelt och grundläggande -sunt förnuft- , ändå kan jag inte förstå hur många som (väljer? att) missförstå.Ömmar aningen på grusvägar med stora stenar. Lösningen blev barfotaboots vid uteritter och problemet var löst.
Jag har två a-ponnys varav den ena är pensionär, ponnyn som körs är skodd enbart bak, det är han för han sliter bara på utsidan på hovarna och vi fick inte rätt på hovställningen när han var barfota. Så vi skodde bak, sen visade sig att hästen var ganska öm i vänster bak och ökade sitt övertramp med nästan en decimeter, jag blev förskräckt och köpte boots till fram men där är ingen skillnad alls var han än går.Varför är det viktigt att sko sina hästar? Och vad finns det för nackdelar/ fördelar med att låta dem gå barfota? Har länge letat efter vettiga svar, men inte hittat något. Dela gärna med er av era tankar och kunskaper!