Skor på häst eller inte?

Snapsen

Trådstartare
Varför är det viktigt att sko sina hästar? Och vad finns det för nackdelar/ fördelar med att låta dem gå barfota? Har länge letat efter vettiga svar, men inte hittat något. Dela gärna med er av era tankar och kunskaper! :)

Jag har min ena oskodd för hon klarar det både slitmässigt och ömmar inte på grus. Den ena ömma fram på grus och har därför skor enbart fram, den tredje sliter snett samt mycket på fram vid ridning och ömmar på grus, är halkrädd på vintern och är därför skodd runt om , året om och trivs bäst så.
Jag har inte haft några som helst nackdelar med skor alls även om jag hellre har dom barfota om möjligt men det hästen trivs och behöver går först.

Man har ju skott hästar i flera tusen år, så det finns nog en hel drös välgrundade resonemang till varför man fortsätter göra så, men i huvudsak är det för att skydda hoven från excessivt slitage och ömhet, vilket möjliggör att den tar sig fram på alla underlag.

Men har man en häst som utför milt-måttligt arbete och inte är särskilt öm så funkar det i många fall att hålla individen barfota. Det största problemet med barfotagång har dock för mig varit att hitta en utbildad hovslagare som kan verka barfotafötter på ett funktionellt sätt.

Om hästen klarar sig utan skor finns det ju ingen anledning att sko. Man skor ju för att hästen behöver skor.

Mitt varmblod har skor, min shettis är barfota.

Hästskor har funnits i ett par tusen år och användes och används än idag för att skydda hoven från slitage och för att genom broddar ge hästen fäste när det är halt. Rent krasst så insåg man nog ganska tidigt att om man ska använda hästen till arbete så arbetar den bättre om den inte är ömfotad och inte halkar. Ur djurskyddssynpunkt är man dessutom skyldig att se till att hästen inte har ont. Och det finns hästar som behöver skor även om de bara går i hagen.
Du ska se till att din hästs hovar skyddas med skor eller liknande om det finns behov av detta till exempel om den är ömfotad
http://www.jordbruksverket.se/amnes...ar/skotsel.4.1cb85c4511eca55276c80002305.html

Förr hade jag mina barfota hela sommarhalvåret och skodde på vintern för att kunna brodda (skor plus brodd ger bättre fäste på is än barfota, även om barfota är mycket bättre än bara skor). Nu skor jag året om.
Häst 1. Liten korsningsponny, 27, hålls igång men är i princip pensionär. Hade fång förra hösten, och har nu skor för att framhovarna inte ska bli alltför platta och hemska. Skulle ev. kunna vara barfota bak men det känns ganska meningslöst "bara för att", då det ändå gör henne lite ömmare på vissa grusvägar osv.
Häst 2. Islandshäst, 19, hobbyrids, Mår mycket bättre med skor: Är plattfotad och lite öm fram, och sliter snett ffa vänster bak. Hovarna ser mycket bättre ut med skor :)

Mitt halvblod ömmar som sjutton utan så hon är skodd året om, däremot sällskapshästen som inte utför hårdare arbete än en skrittrunda nån gång i veckan ömmar inte alls och går således utan.

Varför är det viktigt att sko sina hästar? Och vad finns det för nackdelar/ fördelar med att låta dem gå barfota? Har länge letat efter vettiga svar, men inte hittat något. Dela gärna med er av era tankar och kunskaper! :)

Varför man har skor/varför det är viktigt är att om det behövs skydda hoven mot slitage samt skydda hästen mot smärta iom att man sällan kommer ifrån att rida eller föra hästen på olika underlag.

För och nackdelar ses vid båda fallen men det ska vara en individuell fråga.. Hästar som kan gå barfota utan smärta och ridas överallt utan smärta och bibehålla god hovkvalitet, inte har något i kroppen som behöver korrigeras kan absolut gå barfota. Om inte ska hästen skos.
Vintertid ifall det förekommer stor halkrisk ska hästen skos och broddas.

Många glömmer bort att en sko kan korrigera/hjälpa hästkroppen också så att man därigenom förhindrar skada eller slitage.

Vilka bra svar jag fått! Nu känns det både logiskt och självklart. Skrattar lite åt mig själv att jag inte lyckades klura ut det tidigare, haha! Tack för hjälpen! :) Sånt här kan vara bra att vara 100% insatt i om man i framtiden uppfyller drömmen att ha häst, så slipper man terrorisera diverse hästkunniga dag ut och in när det väl är dags! ;)

Nja, det där med "inte särskilt öm" är väl en definitionsfråga?!
Min häst har gått barfota i drygt två år och jag har benämnt honom som "inte särskilt öm". Går bra i hage, paddock, ridhus och asfalt. Ömmar aningen på grusvägar med stora stenar. Lösningen blev barfotaboots vid uteritter och problemet var löst.
Nu har jag bytt stall och har större stenar i paddocken än innan (ömmar inte men sliter mycket) och rider ut mycket mer så idag la vi faktiskt på skor fram eftersom behovet fanns.

Vaddå "inte är särskilt öm"? Den ska naturligtvis inte vara öm överhuvudtaget om den ska gå barfota.
Jag tycker att min formulering duger gott och väl i den generaliserade frågeställningen till TS som ett generellt svar. Jag väljer att avstå från konkreta och absoluta frågeställningar på ett internetforum, då det snarare tenderar att dumförklara läsaren - eller pekar på författare med tunnelseende. Hur ser du på saken?

För övrigt får jag en mild känsla att det är en otroligt hård jargong på hästvårdsforumet när det gäller just hovar-beslag-hovvård. Snart kommer vi väl börja sko fölen innan de kan stå? Bara-för-att-vara-säkra?

Ömmar aningen på grusvägar med stora stenar. Lösningen blev barfotaboots vid uteritter och problemet var löst.
En annan faktor som många som är snabba på att uttala sig om barfotagång som häsyftning till djurplågeri, är att om man har barfotadjur som de facto ömmar på specifika underlag, så står man ju inför valet att ANPASSA SIN RIDNING OCH UTRUSTNING EFTER HÄSTEN, inte tvärtom. Dvs sko hästen, använd boots eller rid inte hästen på de underlag den ömmar på. Det är så enkelt och grundläggande -sunt förnuft- , ändå kan jag inte förstå hur många som (väljer? att) missförstå.

Jag har två a-ponnys varav den ena är pensionär, ponnyn som körs är skodd enbart bak, det är han för han sliter bara på utsidan på hovarna och vi fick inte rätt på hovställningen när han var barfota. Så vi skodde bak, sen visade sig att hästen var ganska öm i vänster bak och ökade sitt övertramp med nästan en decimeter, jag blev förskräckt och köpte boots till fram men där är ingen skillnad alls var han än går.
Så ibland behöver man sko för att se om hästen behöver, före det är inte säkert att man kan se om det är lite grann (han hade varit på hältutredning utan att något hittades). Till råga på allt blev hästen helt rak utan att göra något. Hästen var alltså öm även på mjukt underlag, så något problem finns i vänster bak, som uppenbart ingen kunde se.
det finns mycket olika saker att begrunda när man skor, jag har lärt mig att ömhet inte alltid syns, varken för vettar och hovslagare, och att hästen alltid har rätt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 471
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30