Sv: Skor på fånghäst?
Låt hästens fötter VILA ifrån skorna! Och rörelse hela dagarna är viktigt för hästen, så att blodcirkulationen i benen "strömmar" (vet inte hur man ska förklara) o när hästen rör på sig så "jobbar" ju blodcirkulationen i benen på den när den rör på sig. Sätts hästen på boxvila i flera dagar blir det inte lika stort arbete för blodcirkulationen, utan det blir lite trögt. Jag har hört från lite olika håll, så jag vet inte men jag har ju sett på min shettis o han funkade bättre om han får röra på sig i sin egen takt o NÄR han själv känner för det.
Men vila gör ju hästen när den själv tycker att den behöver det.
Vila från skorna i några månader som seifur1 skrev.
Såvida den inte har kroniskt fång, om man säger så.
När man röntgat hovarna vet man ju hur hovarna är o sedan kan man göra det som är bra för hästen.
Inga färdigfoder! Naturligt foder ska hästen ha. Färdigfoder innehåller en hel del stärkelse, b la havre, korn, m.m.
Ge hästen betfor, lusern, bakjäst o linfröolja. Det beror helt på hur analysvärdena i ditt grovfoder är.
Lågt protein, ge hästen lusern pellets eller hackat strå spelar ingen roll, linfröolja som är bra för både päls o mage, bakjäst (som innehåller en art Sacchomyces caravisie o det sätter fart på tarmfloran, göra den friskare med andra ord) runt 10gram per dag blandar man i svällda betforn.
Det är dessa foder som jag ger mina hästar. Bara shettisen, som jag håller stenhårt koll på så inte han får fånganfallet igen.
Har en fölmärr, som får naturligt foder men med havre i fast under sommaren får hon inte havre (behövs inte).
Så ja visst ja! Du kan ha din häst med dom 2 kompisarna i en mager hage, men se bara till att dom får hö eller lusern så inte dom tunnar ur! Det är viktigt med protein, fett o fibrer.
Lycka till!