Skor eller kängor?

Snåljåpen i mig skulle ju helt klart vilja slippa undan så billigt som möjligt, men realisten i mig vet att det är svårt att hitta bra skor billigt (om det ej är rea förstås) :p har nog med åldern också blivit mer benägen att vara villig att betala mer för skor där användningskraven är högre (arbets/löpskor m.m.)

Verkar som du skulle vara inne på rätt spår med vad jag skulle kunna tänka mig. Även jag överpronerar, så det är ju bra att veta att de fungerar bra då också.

De ser ju rätt "sladdriga" ut men när jag hade i foten var det väldigt mycket "pjäxkänsla" över det hela, foten/hälen hölls verkligen på plats. Eftersom jag är lite instabil och går i obanad/tuff terräng mest kändes det klockrent. Priset gjorde också att jag kände jag kunde chansa, funkar de inte under långa pass duger de ju i trädgården/kortare pass.

• Gilla
Reactions: MCP
Ja vet inte om jag är väldigt sladdrig i mitt rörelsemönster..... :rofl:

Men stora kängor gör att jag i stort sett snubblar på mina egna fötter. De är ofta för breda. Vet att det bara är känsla men det blir i mitt huvud som om jag är ute och går i snöskor. :D
Kanske för att mina fötter är breda i sig själv?
(därav att jag kan röra mig helt utan att tänka mig för i mina blundstone?)

Jag har båda delarna och vandrar ganska mycket. Allt från skogspromenad i hemmaskogen till fjällvandringar. Men även om jag har valet så slutar det alltid med att jag snörar på mig mina Meindlkängor. Visst är de lättare skorna lättare och man blir inte lika varm på enklare rundor. Men om jag har kängorna så vet jag att det funkar. Det är stabilare, jag blir inte våt om fötterna och jag tycker att de är enklare att ha i skogen. Så om jag måste välja - kängorna. Alla dar i veckan.

• Gilla
Förr när gummistövlarna höll en hyfsad kvalitet var Tretorn Sarek den vanligaste stöveln bland fjällvandrare trots att den varken har stöd i skaftet eller uppbyggd hålfot och inte heller någon vidare stötdämpning. Många samer använde dem också och de bör väl ha viss erfarenhet av vad som fungerar i oländig terräng kan jag tycka. Jag har vandrat många mil i fjällterräng med dessa och även andra stövlar och kängor och Sarek var de klart bästa att gå med.

• Gilla
Reactions: Ray
Förr när gummistövlarna höll en hyfsad kvalitet var Tretorn Sarek den vanligaste stöveln bland fjällvandrare trots att den varken har stöd i skaftet eller uppbyggd hålfot och inte heller någon vidare stötdämpning. Många samer använde dem också och de bör väl ha viss erfarenhet av vad som fungerar i oländig terräng kan jag tycka. Jag har vandrat många mil i fjällterräng med dessa och även andra stövlar och kängor och Sarek var de klart bästa att gå med.
Jag var ute en dagstur senast för några dagar sedan, i ett par tretorn. Tog dessa för att tempot ändå skulle vara lågt och risk att det skulle vara brutalt blött. Det funkade, men i jämförelse med kängor/låga vandringsskor så var det ju inte bekvämt.

Att de var vanliga tidigare säger väl mest om alternativen som fanns (eller snarare inte fanns).

Jag var ute en dagstur senast för några dagar sedan, i ett par tretorn. Tog dessa för att tempot ändå skulle vara lågt och risk att det skulle vara brutalt blött. Det funkade, men i jämförelse med kängor/låga vandringsskor så var det ju inte bekvämt.

Att de var vanliga tidigare säger väl mest om alternativen som fanns (eller snarare inte fanns).
Det är många år sedan de riktiga Tretorn Sarek slutade tillverkas. Lundhags kängor som nog är de som används mest idag har funnits i kanske fyrtio-femtio år gissar jag så det är ingen ny produkt precis men Tretorn Sarek var mycket bättre att gå i. Så att påstå att det berodde på att det inte fanns alternativ håller inte, däremot är det svårt att hitta bra stövlar och kängor idag. Det mesta är billigt skräp tillverkat i låglöneländer.

Det är många år sedan de riktiga Tretorn Sarek slutade tillverkas. Lundhags kängor som nog är de som används mest idag har funnits i kanske fyrtio-femtio år gissar jag så det är ingen ny produkt precis men Tretorn Sarek var mycket bättre att gå i. Så att påstå att det berodde på att det inte fanns alternativ håller inte, däremot är det svårt att hitta bra stövlar och kängor idag. Det mesta är billigt skräp som tillverkat i låglöneländer.
Beror väl på vem man frågar. Alla jag pratat med som faktiskt vandrade för 40 år sedan minns mest med fasa gummistövlarna. Mina tretorn är bekväma för att vara gummistövlar, rejäla och så. Har svårt att se att gummistövlar skulle varit så himla mycket bekvämare för 40-50 år sedan faktiskt.

Det är många år sedan de riktiga Tretorn Sarek slutade tillverkas. Lundhags kängor som nog är de som används mest idag har funnits i kanske fyrtio-femtio år gissar jag så det är ingen ny produkt precis men Tretorn Sarek var mycket bättre att gå i. Så att påstå att det berodde på att det inte fanns alternativ håller inte, däremot är det svårt att hitta bra stövlar och kängor idag. Det mesta är billigt skräp tillverkat i låglöneländer.
Jag har varit väldigt aktiv inom friluftsfrämjandet och vandrat mycket i fjällen. Har aldrig hört någon som tyckt att ett par gummistövlar skulle vara bättre än ett par kängor - inte från någon generation fjällvandrare.

Beror väl på vem man frågar. Alla jag pratat med som faktiskt vandrade för 40 år sedan minns mest med fasa gummistövlarna. Mina tretorn är bekväma för att vara gummistövlar, rejäla och så. Har svårt att se att gummistövlar skulle varit så himla mycket bekvämare för 40-50 år sedan faktiskt.
Lundhags kängor som är vanliga idag såg precis likadana ut när jag började vandra på 90-talet, trots det valde de allra flesta som vandrade längre sträckor i fjällen Tretorn Sarek eller motsvarande och det fanns såklart anledning till det. Gummistövlarna som säljs idag håller mycket lägre kvalitet, går inte alls att jämföra.

Jag har varit väldigt aktiv inom friluftsfrämjandet och vandrat mycket i fjällen. Har aldrig hört någon som tyckt att ett par gummistövlar skulle vara bättre än ett par kängor - inte från någon generation fjällvandrare.
Då har du nog inte träffat många fjällvandrare, säkert hälften använde Tretorn Sarek i fjällen på 90-talet innan Tretorn flyttade ut tillverkningen utomlands. Varför köpte de inte Lundhags kängor istället? Så stor var inte prisskillnaden och Lundhags höll dessutom mycket längre.

Då har du nog inte träffat många fjällvandrare, säkert hälften använde Tretorn Sarek i fjällen på 90-talet innan Tretorn flyttade ut tillverkningen utomlands. Varför köpte de inte Lundhags kängor istället? Så stor var inte prisskillnaden och Lundhags höll dessutom mycket längre.
Måste du vara så nedlåtande?

Haha alltså, jag tillhörde en av de största lokalavdelningarna och vi kunde vara 60pers som var uppe samtidigt - plus att vi har evenemang för hela frilufsfrämjandet ibland. Men visst, ett par hundra är ju inte så många..

Alltså :laugh: Jag har också träffat många, och jag har samma uppfattning som @Wingates . Sen vet jag att de finns de som tycker som du (även om ingen jag pratat med IRL gett uttryck för det).

Alltså.. ju mindre tid man kan tillbringa i gummistövlar desto bättre :D Fast jag är rätt bra på någon kilometer blötmyr med gummistövlar när det finns risk för björn :angel: Hade gärna gjort den marschen i kängor dock :rofl:

• Gilla
Vad för terräng ska du gå i? Jag tycker kvistar och sånt gärna tar i precis runt vristen, där inte heller byxor skyddar så bra. Men då räcker såna här:
http://media.salomon.com/products/w400/L39183500.jpg

Det är nog nest lite vandringsleder i skog och över bergsknallar, inga fjällvandringar (inplanerade än iaf ;))
De där liknade lite de som @athena_arabians rekomenderade och det är i den där stilen jag börjat fundera, just det att bara kunna kliva rakt ut i lingonriset utan att behöva vara så rädd för att riva upp fotknölarna helt känns som en bra grej :p

Haha alltså, jag tillhörde en av de största lokalavdelningarna och vi kunde vara 60pers som var uppe samtidigt - plus att vi har evenemang för hela frilufsfrämjandet ibland. Men visst, ett par hundra är ju inte så många..
Och ändå säger du att du inte hört någon enda som tyckte Tretorn Sarek fungerade bäst i fjällen? Det låter väldigt underligt eftersom jag vet att det var det absolut vanligaste på den tiden.

Slängde ganska nyligen bort de gamla löpskor som fått agera vandringsskor sina sista mil, och börjar nu fundera på om jag borde köpa skor som är mera ämnade från början att vara i skog och mark.

Jag är dock lite i valet och kvalet om jag ska satsa på skor av typen traillöpning, eller om det är riktiga vandringskängor som jag borde titta på.
Mina funderingar snurrar lite som så att köper jag trailskor så skulle de ju även fungera de gånger jag vill löpa lite i terrängen.
Vandringsskängor känns å andra sidan som om de skulle kunna vara stabilare åt fotlederna, vilket ju inte är helt fel i ojämn terräng. De känns dock också klumpigare, tycker jag.

Det är inga mastodontvandringar jag och sambon brukar vara på, utan det har hittills handlat om endagsrundor lite sådär ibland. Därför lockar det mer att satsa på trailskor, men jag vill ändå få lite input av kloka bukefalister, så låt komma :)
Jag gillar kängor i skogen (men vandrar inte, har gjort det typ en gång och då var kängorna fantastiska) men de har en poäng till, när man bär tungt, typ ryggsäck så känns det mycket stabilare med kängor. Har gärna det om jag flyttar åt folk också.

Använde mina som vinterkängor också när jag ändå höll på, eftersom jag ändå inte vandrade, slet ut dem totalt.

Sedan kunde man klampa igenom ett lättare träsk i mina också, dvs om man sjönk 5 cm var det ingen som helst fara att bli blöt.

Liknande trådar

Fritid Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare...
Svar
10
· Visningar
609
Senast: lil-sis
·
Hästvård Har en underbar liten nordis-fröken på 5 år:love: som (mej veterligen) alltid gått barfota. Jag tycker dock att hon sliter lite väl...
Svar
4
· Visningar
1 135
Senast: norpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama