Skor eller kängor?

MCP

Trådstartare
Slängde ganska nyligen bort de gamla löpskor som fått agera vandringsskor sina sista mil, och börjar nu fundera på om jag borde köpa skor som är mera ämnade från början att vara i skog och mark.

Jag är dock lite i valet och kvalet om jag ska satsa på skor av typen traillöpning, eller om det är riktiga vandringskängor som jag borde titta på.
Mina funderingar snurrar lite som så att köper jag trailskor så skulle de ju även fungera de gånger jag vill löpa lite i terrängen.
Vandringsskängor känns å andra sidan som om de skulle kunna vara stabilare åt fotlederna, vilket ju inte är helt fel i ojämn terräng. De känns dock också klumpigare, tycker jag.

Det är inga mastodontvandringar jag och sambon brukar vara på, utan det har hittills handlat om endagsrundor lite sådär ibland. Därför lockar det mer att satsa på trailskor, men jag vill ändå få lite input av kloka bukefalister, så låt komma :)

Slängde ganska nyligen bort de gamla löpskor som fått agera vandringsskor sina sista mil, och börjar nu fundera på om jag borde köpa skor som är mera ämnade från början att vara i skog och mark.

Jag är dock lite i valet och kvalet om jag ska satsa på skor av typen traillöpning, eller om det är riktiga vandringskängor som jag borde titta på.
Mina funderingar snurrar lite som så att köper jag trailskor så skulle de ju även fungera de gånger jag vill löpa lite i terrängen.
Vandringsskängor känns å andra sidan som om de skulle kunna vara stabilare åt fotlederna, vilket ju inte är helt fel i ojämn terräng. De känns dock också klumpigare, tycker jag.

Det är inga mastodontvandringar jag och sambon brukar vara på, utan det har hittills handlat om endagsrundor lite sådär ibland. Därför lockar det mer att satsa på trailskor, men jag vill ändå få lite input av kloka bukefalister, så låt komma :)

Jag har precis köpt ett par Salomon Ultra Mid GTX för att ha som lättare sommarkängor. Mina Berghaus är trevliga men tyngre och passar bättre på vintern (de är en aning för stora så jag får plats med tjocka sockar i dem).

Hittills är jag enormt nöjd, trots att de är väldigt lätta är de ordentligt stabila vilket jag behöver. Annars går jag omkring och är konstant vrickad :D

Jag har både löpardöjor och kängor. När jag går i skogen tar jag ofta kängorna.
Jag har alltid varit en gympadojstjej som fnyst åt att man ska behöva stöd. Har tyckt att man får väl se var man går etc. Men nu efter att ha blivit påprackad kängorna så har jag insett att det är rätt skönt faktiskt. ;)
Jag är också överrörlig och vrickar mig lätt. Med kängorna kan jag slappna av mer och inte bry mig.

Det är antagligen rätt individuellt vad som passar ens fötter. Dvs olika märken har olika läst, och passar olika bra.

För egen del har jag Blundstone överallt. :o Ett par väl ingångna som är som ett extra skinn men stadiga. Jag har till och med joggat lite i sådana. Dvs när jag tog ut unghästar på långpromenad för att träna inför visning. Jag gick och sprang omväxlande och Blundstone var de enda skor som funkade.

Gymnastikskor har jag hittills inte hittat några som jag kan ha. Hålfoten brukar vara fel placerad. Dvs min och skons hålfot är på olika ställen. Gör förfärligt ont efter några timmar..... Funkar att träna i men inte att vistas hela dagar

• Gilla
Reactions: Sar

Har man inte problem med vrickningar och stukningar är antagligen skor och kängor utan stöd bäst för fotens biomekanik även vid vandring i skog och mark.

Det där med kängor börjar ju nog låta som det bättre alternativet. Har inte problem med vrickningar, men efter att ha vandrat en stund i terräng så blir jag ganska trött i fotlederna, och likt dig @tuaphua så gillar jag det där med att bara "tuffa på" utan att behöva bry sig så mycket.

Just likt de där salomon som du @athena_arabians har så skulle jag kunna tänka mig, såg ju mera ut som gympaskor med lite skaft än kängor, och de såg ju ut att vara rimliga i prisnivån också.

@tanten jo, vi passar ju alla lite olika bra i olika skor. Jag har ganska korta, men lite breda "ankfötter", men mina är liksom breda och höga i hålfoten, där många skor vanligen går in.
Just de där blundstone, det finns ingen risk att de börjar glappa när resåren blir trött?

Jag tror nog att jag ska ta och surfa runt lite på vandringskängor nu :D

@tanten jo, vi passar ju alla lite olika bra i olika skor. Jag har ganska korta, men lite breda "ankfötter", men mina är liksom breda och höga i hålfoten, där många skor vanligen går in.
Just de där blundstone, det finns ingen risk att de börjar glappa när resåren blir trött?

Blundstones resår glappar inte.
Mina nuvarande är väl 3 eller 4 år gamla (eller 5 :eek: tiden går fort...) och jag måste fortfarande dra rejält i dem för att foten ska komma i.
Det brukar vara sulan som ger upp först. Dvs att foten börjar titta fram undertill :p Eller att de spricker tvärsöver så de inte är så täta längre.

Jag har också korta och breda fötter där alla tårna slutar samtidigt.

Har du möjlighet så ta dig till en butik där de är duktiga på friluftsgrejer (typ Naturkompaniet) och be om hjälp där. Jag köpte ett par lägre kängor i fjol, något mellanting mellan sko och känga. Stadiga utan att väga allt för mycket.

Har man inte problem med vrickningar och stukningar är antagligen skor och kängor utan stöd bäst för fotens biomekanik även vid vandring i skog och mark.

De flets av oss mår nog bäst av att ha lite uppbyggd sko att träna i. Jag vet inte om du menade att bara vristerna skulle gå fria eller om hela foten skulle vara utan stöd.
Det finns ju ett syfte med uppbyggnaden i träningsdojor/med ilägg etc.

Många (inte alla) traillöparskor är ju gjorda för att kunna dränera ut vattnet, så de släpper både in och ut vatten. Jag tycker också att de är alldeles för platta att gå längre i.

Dock - det här med vriststöd är ganska överdrivet tycker jag. För att verkligen göra skillnad hade det behövt vara så tjockt och styvt att det istället blivit knepigt att gå. Och jag har superklena vrister (har svårt att åka skridskor, min vrister viker sig). Iofs kanske det är därför jag inte upplever nåt stöd alls. Föredrar kängor med lågt skaft, eller låga vandringsskor.

Många (inte alla) traillöparskor är ju gjorda för att kunna dränera ut vattnet, så de släpper både in och ut vatten. Jag tycker också att de är alldeles för platta att gå längre i.

Dock - det här med vriststöd är ganska överdrivet tycker jag. För att verkligen göra skillnad hade det behövt vara så tjockt och styvt att det istället blivit knepigt att gå. Och jag har superklena vrister (har svårt att åka skridskor, min vrister viker sig). Iofs kanske det är därför jag inte upplever nåt stöd alls. Föredrar kängor med lågt skaft, eller låga vandringsskor.

Jag har en vrist som efter en rejäl stukning med sönderslitna och uttänjda ledband lätt vrickas. Jag får ha fullt fokus för att inte hamna lite snett. För då ryker foten om jag belastar fullt i det läget.
Med kängor händer inte det. Och de är inte så stela att man störs. De hiindrar bara den där sidledes vrick-rörelsen och inte gå rörelser.

Gillar mina sånahär... De tål typ allt. Jag rider i dem också. Hittade på tradera för en hundring,

Men det är när jag är ute långturer, med hund/häst. Är det mer promenad på grusväg så kör jag gympadojor... kör slut på ett par om året ungefär.

• Gilla
Reactions: MCP
De flets av oss mår nog bäst av att ha lite uppbyggd sko att träna i. Jag vet inte om du menade att bara vristerna skulle gå fria eller om hela foten skulle vara utan stöd.
Det finns ju ett syfte med uppbyggnaden i träningsdojor/med ilägg etc.
Jag tror inte det, foten är gjord för att vissa delar, som hålfoten, inte skall ha tryck medans andra fungerar som trampdynor. Jag tycker en helt slät innersula är så det bör vara i en sko samt att skon har tillräcklig bred läst så att framfoten kan bredda sig och inte trycks ihop.

Det där med kängor börjar ju nog låta som det bättre alternativet. Har inte problem med vrickningar, men efter att ha vandrat en stund i terräng så blir jag ganska trött i fotlederna, och likt dig @tuaphua så gillar jag det där med att bara "tuffa på" utan att behöva bry sig så mycket.

Just likt de där salomon som du @athena_arabians har så skulle jag kunna tänka mig, såg ju mera ut som gympaskor med lite skaft än kängor, och de såg ju ut att vara rimliga i prisnivån också.

Jag tyckte de kängorna var klart värda priset. Mina är ju arbetsskor så allt under 2000 kr är billigt enligt mig. Kängor som marknadsförs som hiking/dagskängor är nog bäst för dig, de har lite mer sportskostuk än riktiga alpinkängor (de är alldeles för klumpiga tycker jag).

Jag kan tillägga att mina fötter är väldigt breda för att vara kvinna plus att jag pronerar rejält och mina fötter trivdes väldigt bra med passformen på Salomonkängorna.

Jag har kängor men väljer mina löparskor på längre promenader på sommaren. tycker inte om att gå länge i tunga skor, blir ju jättejobbigt..

• Gilla
Reactions: MCP
Blundstones resår glappar inte.
Mina nuvarande är väl 3 eller 4 år gamla (eller 5 :eek: tiden går fort...) och jag måste fortfarande dra rejält i dem för att foten ska komma i.
Det brukar vara sulan som ger upp först. Dvs att foten börjar titta fram undertill :p Eller att de spricker tvärsöver så de inte är så täta längre.

Jag har också korta och breda fötter där alla tårna slutar samtidigt.

Okej, jag är troligtvis lite för miljöskadad av mina (billiga:o) jodphursskor, de fungerar liksom hyfsat som fotbeklädnad, men skulle nog inte gå några långa vandringar i dem :D
Får nog försöka tänka om och vara mer öppensinnad.

Bra poäng där om det med dränera ut vatten, hade i och för sig nog tänkt kolla på vattentäta ifall det skulle bli trailskor.

Angående högre skaft så tänker jag att förutom eventuellt stöd så skyddar det ju även lite mer från yttre skaderisker, så som stenar, grenar och rötter också :)

Kika på Lowa Renegade också. De ser tyngre ut än vad de är, ger bra stöd men är rätt neutrala och håller mycket bra mot vatten, lera och allsköns elände. Jag har mina som vardagsskor under de slaskiga månaderna och har för avsikt att vandra med dem nu under sommarhalvåret. De blir förstås varma, som alla kängor blir, men de är mycket svalare än ex. mina Meindl-kängor.

Jag tyckte de kängorna var klart värda priset. Mina är ju arbetsskor så allt under 2000 kr är billigt enligt mig. Kängor som marknadsförs som hiking/dagskängor är nog bäst för dig, de har lite mer sportskostuk än riktiga alpinkängor (de är alldeles för klumpiga tycker jag).

Jag kan tillägga att mina fötter är väldigt breda för att vara kvinna plus att jag pronerar rejält och mina fötter trivdes väldigt bra med passformen på Salomonkängorna.

Snåljåpen i mig skulle ju helt klart vilja slippa undan så billigt som möjligt, men realisten i mig vet att det är svårt att hitta bra skor billigt (om det ej är rea förstås) :p har nog med åldern också blivit mer benägen att vara villig att betala mer för skor där användningskraven är högre (arbets/löpskor m.m.)

Verkar som du skulle vara inne på rätt spår med vad jag skulle kunna tänka mig. Även jag överpronerar, så det är ju bra att veta att de fungerar bra då också.

Liknande trådar

Fritid Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare...
Svar
10
· Visningar
609
Senast: lil-sis
·
Hästvård Har en underbar liten nordis-fröken på 5 år:love: som (mej veterligen) alltid gått barfota. Jag tycker dock att hon sliter lite väl...
Svar
4
· Visningar
1 135
Senast: norpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama