Skor? Den eviga frågan.

A

Ayumi

Jag misstänker att det är fler än jag som saknar dom där riktigt fina träningsmöjligheterna och som istället får nöja sig med att jogga runt på grusvägar. Som det är just nu har jag vanliga järnskor på min 2-åring, men under de senaste dagarna har jag börjat fundera på det där med stötdämpning. (Varför tillverkar inte Nike skor till hästar?)

Under en sejour utomlands för ett par år sedan gjorde jag mig bekantskapen med en sko som var tillverkad i polysteel (vad nu det heter på svenska). Jag förälskade mig i konstruktionen, men efter att ha googlat mig blå så har jag insett att den finns inte att få tag i här i Sverige. (Hade jag vetat då att jag senare skulle vilja prova dessa skor på min framtida häst, så hade jag kastat alla souvenirer och istället fyllt resväskan med hästskor!)
Den var slitstark, stötdämpande och väldigt bekväm ur hästsynpunkt (vad hovslagaren skulle säga vet jag inte, men är man van att stå och banka på stenhårda, tvärtjocka ridskor så är dessa plastdojjor piece of cake).
Jag började alltså leta alternativ och antingen är det jag som är korkad (blind?) eller så ligger vi efter i skoutvecklingen! Jag hittar nämligen inga stötdämpande skor som inte innebär att man stänger in hoven med sula, något som jag är mindre förtjust i.

Så ni som sitter och skaver på grusvägar och andra hårda underlag, vad har ni för skor på era hästar och varför?
Någon som vet vart man kan få tag på schyssta stötdämpande (hållbara) skor utan sula?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skor? Den eviga frågan.

Anledningen till att ''gympaskor'' till hästar aldrig har etablerat sig är för att man har kunskap hur en hästhov är byggd. De har egna inbyggda gympaskor i stråle och stårlbensbursa med mera. Det är där stötdämpningen skall ske, inte på hovväggen.

Min erfarenhet är att mjuka skor ofta sliter mer på hovväggarna då de flexar för mycket så hovväggarna bryts sönder. Om man tänker långvarig körning på plastsko tex.

Det pyttelilla stötdämpning man kan åstakomma med plast, gummi osv osv som är hållbart för en häst och skonsamt ändrar så minimalt så det är försummbart. Ingen mening att lägga dyra pengar på nåt som hästen klarar av själv.

Jag tror att en fräsch häst som är korrekt verkad inte behöver ditten och datten för att kunna träna på hårdare underlag. Men såklart må man ju köra med förstånd. Tex inte köra fort på stenhårda underlag. Motion går hur bra som helst. Det är nog få förunnat i travsverige som har perfekt underlag torra sommartider. De får nog nöja sig med grusväg och sen åka in på banan och köra fort. Och det funkar bra för de flesta. :)

Av dessa anledningar kör jag med järnsko. Inget annat. Och det funkar bra. :)

Skrittar bara på de hårda grusvägarna och har inga särskilda skor för det. Däremot händer det att Top Gum-skorna får sitta kvar efter start, så länge det är något kvar av dem. Skrittar man bara håller de ett tag, men kör man fortare eller väldigt ofta slits de ganska fort.

I see your point!
Det borde alltså vara lika "illa" att ha PG och flappskor då. Visserligen kan väl dessa två nästan räknas som sjukbeslag (i alla fall PG-skorna), och som du sa - en korrekt verkad häst klarar stötdämpningen själv på hårdare underlag.

Jag har sedan igår surfat runt och hittat en uppsjö av gummi/plastskor från olika tillverkare. Inga av dessa har faktiskt imponerat speciellt mycket på mig, men jag är sugen på att prova skorna jag pratade om i ursprungsinlägget. Jag har letat info om dom och hittat tillverkaren (i Tyskland, nära och bra). Jag ska spåna lite till och grundligt fråga ut tränaren där jag såg dom först, hon har använt dom i ett par års tid på sina hästar så hon borde ha sett både för och nackdelar.

PG är ju ett sjukbeslag och många har ju ställt sig frågan om det verkligen är stötdämpningen som varit positiv, eller har man lurats av att de blir tyngre fram?? En ''halt'' häst kan kännas bättre om man tynger den så den inte blir rullig. Och även fungera bättre av att bli stabil i gången och pga det fungera bättre i träningen på lång sikt. Men där råder det delade meningar ang PG.

Men OM man tror på att en cm plast stötdämpar kraften på några ton (som blir när hästen rör sig) så är väl ändå PG det bättre alternativet. Och det anser jag för att du har aldrig fäst hornet i plasten. Utan i metall som inte rör sig så mycket. En plastsko som man fäster direkt på hoven är no no för mig. Just för att det blir för instabilt och för mycket rörelse i fel riktning vad hornet ibland klarar av.

Sen flapp används ju i min värld för annat än stötdämpning i form av gympasko. Och även där har du fäst beslaget i en tåsko som inte bjuder till den felaktiga rörlighet som bara flappsulan skulle orsaka.

Men ska du prova ren plastsko så håll koll på hovarna så de inte börjar spricka sönder i sömtagen. Skon kommer röra sig mer än hoven. Har hästen bra hovkvalitét så kan det går bra. Men jag har inte upplevt att det haft någon bra effekt på sikt. Men det är alltid nyttigt för ens egen kunskap att prova. :)

Senast ändrad:

Jag har alltid använd PG-skor i träning av mina hästar. Tycker att det fungerat utmärkt. Bara bytt ut plastplattan mot lättare när det varit jobb på banan. PG-skorna som finns idag är lätta om man använder aluminiumplatta och den "trampade grodan"

Men man kommer aldrig ifrån att PG är ett tungt beslag. Det syns alltid på hästar som går med PG att de får ett väldigt tungt och runt framsteg jämfört med vad de annars har. Det är inte direkt energisparande.

En fråga, varför kör du med PG på alla dina hästar?? :confused: PG för mig är sista utvägen innan slaktbilen, så det vore väldigt intressant att få veta varför man väljer det som förstahandsval. Låter lite väl att ta i för mycket.

Men man kommer aldrig ifrån att PG är ett tungt beslag. Det syns alltid på hästar som går med PG att de får ett väldigt tungt och runt framsteg jämfört med vad de annars har. Det är inte direkt energisparande.

En fråga, varför kör du med PG på alla dina hästar?? :confused: PG för mig är sista utvägen innan slaktbilen, så det vore väldigt intressant att få veta varför man väljer det som förstahandsval. Låter lite väl att ta i för mycket.

PG-beslaget är, i mina ögon, ett naturligt beslag. Hästen får en jämnt belastning på hela hoven. Givetvis läggs silicon mellan platta och sula. Jag har också förmånen att ha en hovslagare som kan forma PG-beslagen i stallet med ett speciellt verktyg. Har aldrig haft en hovspricka på någon häst. Inga knäbesvär. Det finns dock ett ställe som PG inte ska användas och det är till hästar som ofta går på asfalt. Glidmomentet som uppstår på grus försvinner och det tar tvärstopp vilket leder till skador i hoven. Det finns en anledning till att även Stefan Hultmans flertal av hästar tränas på PG. Jag ska ta fram en PG-sko i stallet och väga den. Återkommer om vikten.

Vägde en aluminiumplatta som är i motsvarande stl 2 i sko samt en "trampad groda i lättaste modell men med tågrepp. Allt vägde 258 gr tillsammans. Det kan man då jämföra med en vanlig slät järnsko 18x6mm (vilket jag anser att en häst med stl 2-3 i skor behöver stå på) som väger 234 gr.
Har man de tjocka sulorna som man vanligtvis har på ridhästar och som sjukbeslag blir det ju givetvis tyngre c:a 375 gr. På vintern har de också sin fördel, lätt att byta till broddplatta och det blir inga styltor.

Och att sulan alltid är instängd? Du ser det inte som ett problem? Eller om hästen sliter plastskon snett?
Jag upplever att plasten slits mycket hårdare/fortare snett om något händer så fotisättningen inte blir korrekt.

Och att sulan alltid är instängd? Du ser det inte som ett problem? Eller om hästen sliter plastskon snett?
Jag upplever att plasten slits mycket hårdare/fortare snett om något händer så fotisättningen inte blir korrekt.

Vad menar du med "något händer så fotisättningen inte blir korrekt".
Om man har en häst som sliter framskorna på in eller utsidan så skulle jag byta hovslagare. Att de sliter tå har ju ingen betydelse. Då byter man platta eller sätter på en med tågrepp så håller de längre.

Under aluminiumsulan lägger vi tjärdrev eller tjära och silicon. Har aldrig upplevt "instängda sulor" med PG.

Om de dammar i bogen någonstans eller får en rejäl spark till exempel så kan landningen bli skev och det är inte helt ovanligt. Det kan man ju knappast fixa genom att byta hovis.

Om de dammar i bogen någonstans eller får en rejäl spark till exempel så kan landningen bli skev och det är inte helt ovanligt. Det kan man ju knappast fixa genom att byta hovis.

Den hästen ska inte tränas förrän den är återställd.

Följdfråga - hur många märker ens en sån grej innan hästen börjar gå orent... :angel:

Följdfråga - hur många märker ens en sån grej innan hästen börjar gå orent... :angel:

Om en häst är sned p g a skada så märks det snabbt. Börjar den slita en sko snett så går den ju orent. Den har ju inte alls det rörelseschemat som den brukar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka