skönt eller inte?

sussisus

Trådstartare
Jag brukar "massera" ryggen på Izor lite nu och då, men jag blir inte klok på om han gillar det eller inte.
Han gäspar, suckar, gnyr, skjuter liksom rygg, står ändå stilla med tassarna stadigt i golvet. Han har lite andra ljud för sig.
Skulle Izor inte tycka om det så borde han väl gå därifrån?

För vovven har ytterst bestämda åsikter om att vi ska klia/klappa/gosa med honom - bland annat brukar han sittande backa in vid våra fötter för att vi ska klia honom på halsen/ryggen.
Ligger jag på rygg på golvet kommer han med pannan före och stöter rakt in i mig och står sedan stilla med huvudet mot min axel/hals för att jag ska klia honom.
Izor och jag brukar ha panna mot panna och så kliar jag honom, eller drar med fingrarna genom hans ryggpäls (då kryper han nästan ur skinnet av lycka:love: ).

Jag är glad att vi fått en hund som älskar att bli klappad på och att gosas med.
Izors bästa kompis är inte likadan, nästan tvärtom, så hennes matte är nog avundsjuk på Izors beteende (så hon passar på att klia/gulla med Izor när vi är där).
 
Senast ändrad:
Sv: skönt eller inte?

Om jag ställer frågan så här då:

Hur ser man på en hund om den tycker att det är en obehaglig beröring?
 
Sv: skönt eller inte?

Hästar som blir masserade står också och gäspar och låter. Det har att göra med spänningar som släpper och är bra!
Du kan också märka att hunden är tröttare än vanligt efteråt.
Du får väl se till att massera riktigt löst, som amatör ska man inte ge sig för djupt ner i musklerna utan hålla sig till "ytan". Har din hund möjlighet att gå ifrån dig och ändå stannar kvar- då gillar han det nog.

Har du intresset kan jag rekommendera dig att gå en seriös massagekurs, det finns för hundar också. Jag gick den första för häst, sen fanns det ett antal till med fördjupning i ämnet som jag kanske ska ta senare, vi får se...

Så, mys på!!!
 
Sv: skönt eller inte?

Aha, då kan jag lugnt fortsätta då.

Jag masserar ju inte egentligen - trycker lite hårt med handflatan fram och tillbaka över Izors ryggrad kan man väl beskriva det som, men det kanske proffs också gör?

Izor visar så tydligt om och när han vill bli gullad med.
Och att klia inne i örat ska vi inte tala om - då kan man verkligen prata om att krypa ur skinnet, helst med en djup suck och med huvudet på sned.
Det är nästan så att jag kliar hjärnan på honom.:D
 
Sv: skönt eller inte?

Jag brukar masera på varsida om Zalos ryggrad med tummarna, han tycker det är jätte skönt och tillsist faller han ihop.
Nu går han till en riktig hundmasör och det älskar han.
Så nu vet jag att han tycker om att få benmassage också. :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 665
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Hur gör ni när ni klipper klorna och vad har ni för kriterier? Ligger, sitter eller står hunden? Är den på golvet, i soffan, på bord...
2
Svar
39
· Visningar
2 190
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som sagt - min första föreställning om att jag skulle vara tillbaks på jobbet bara några dagar efter att jag hade brutit armen har jag...
Svar
0
· Visningar
358
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 024
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp