Skonsam avrastning

majola

Trådstartare
Hur rastar man en överenergisk häst på skonsammast sätt?

Min skata har myror i hela kroppen. Hon sköter sig hyfsat ännu men är som en tidsinställd bomb. :crazy:

Hon har varit konvalescent länge men är nu friskförklarad, dock ej särskilt igångsatt ännu. Hon har gått i hage och i skrittmaskin (ca timme om dagen).

Att promenera henne trött är uteslutet, jag stupar innan hästen gör det (sedan är promenader bra på andra sätt förstås!). Veterinären har rekomenderat tömkörning, men häsen är inte van vid det och tycker att tömmarna är läskiga, och jag har inte tillgång till bra hjälp ännu (men tydligen finns det en tränare som håller på med sånt i mitt nya stall, så jag hoppas på att få hjälp snart!).

Hon får bara lite kraftfoder (behövs proteintillskott till höet) och står i det stall som har mest utevistelse inom fem mils radie... Kommer att gå ute dygnet runt när häsarna är helt invanda på bete.

Jag måste bryta hennes laddade tillstånd, annars är jag rädd att det händer en olycka, plus att det är svårt att komma till vettigt arbete med en häst som har myror i hela kroppen...

Har tillgång till ridhus och rundcorall, samt grusvägar. Tyvärr får man inte ge sig rakt ut i naturen här, annars hade det ju varit väldigt lämpligt. Hon mådde och funkade bra i skrittmaskinen men en sådan finns det inte i nya stallet.

Vilka är era bästa tips på att på ett fysiskt skonsamt sätt rasta/trötta ut (mentalt) tokladdade hästar?

Sv: Skonsam avrastning

Gör tråååkiga saker med hästen. T.ex. gå runt runt en plätt på stallplan eller något liknande. Det brukar ha en sövande effekt på en del stissiga hästar. Försök även att inte stimulera henne alltför mycket mentalt när du försöker "trötta ut" henne.

MVH Zenith

Det beror lite på vad hästen har för personlighet, vad den blir trött av. Tricket är att få hästens totalt koncentration, för att koncentrera sig - DET är jobbigt.

* Var ut till en 5-åring en gång som var som din, massor med myror överallt, men efter att ha fått flyttat fötterna en fot åt gången i en kvart var han jättetrött, för det är inte lätt att flytta en fot i taget när man är en bäbis på fem år. Även äldre hästar kan tycka det är jättejobbigt.

* En annan häst jobbade jag med bommar. Labyrinter att backa genom, att stå i en mindre och mindre fyrkant, krypa under bommar (kan dock vara svårt om man har en stor häst, det här var en liten skrutt på 140 som man bara behövde vanliga hinderstöd till för att kunna leka limbo) m.m.

* En tredje häst fick anstränga huvudet med hjälp av prassliga och fladdrande saker. Täcken, lakan, plastsäckar, presenningar och allt sånt användes till att packas in i, klivas på (inte täcket dock ;) ), gå under etc. Man kan också använda rep på en massa roliga sätt.

Försök använda fantasin, tänk efter vad din häst är rädd för, vad den tycker är kul, vad som är svårt och vad som är lätt och försök skapa utmaningar utifrån det. Det viktigaste är att DU verkligen är stenfokuserad, för då brukar de flesta hästar haka på vad man hittar på :)

Hehe, helt motsatt sätt till att uppnå samma sak! ;)
Men det är helt rätt så att man måste få hästen att bli trött i huvudet. Här har jag utgått från min nuvarande konvalecent som absolut INTE går att få trött i huvudet av att koncentrera sig och göra nya saker som t.ex. dina förslag. Det tycker hon bara är jätteskoj och så blir hon ännu mer pigg och energisk.
Tur de är annorlunda de små liven, så man får använda de små grå lite också.

Hmm... hon är lite rädd för geten som springer lös på gården, men det är jag också (för att inte tala om gåsen som ser synnerligen lömsk ut) så det kanske inte är så lyckat att öva på! Och så har hon vid vissa tillfällen visat hyserisk rädsla för möss. :crazy:

Prassliga saker är hon inte rädd för - jag har alltid skakat lite extra på ikea-påsarna etc när jag fodrat och så.

Det där med fotflyttning låter dock som något som skulle kunna funka, men hur gör man för att få dem att ta ett steg i taget? Jag är lite primitiv så där, så jag har 'start' och 'stopp' för hela hästen, men inga signaler för de enskilda benen så att säga.

Det är lite det är "rädd" för. Idag arbetade vi lite vid handen: start, stopp, övergångar skritt-trav, lite sidvärtes... Ganska enkla saker, men det var första gången så det räckte gott till. Hon var duktig och gjorde det jag bad om, men hon blev mer och mer laddad hela tiden, trots att jag lade in många lugna-ner-pauser då vi stod och klappade och försökte koppla av.

Synd att inte det kom på tal för då hade jag kunnat slängt på henne en sele och ut i walkern, då får dom känna lite på grejorna och lite remmar hängades hit o dit....

Hon blev lugnare med att gå i walkern, första 5 -10 minuterna var hon sådär pigg men sen gick det bara på ren rutin.....Men jag vet vad du menar :rofl: Jag har aldrig sett en häst slå och stå så högt som hon gjorde..dessutom har hon olika respekt för olika människor.... :D

Hehe, hur du flyttar ett ben i taget, det blir ditt huvudbry ;) Skämtåsido... Det är ju start och stopp som gäller, men man ska kunna starta och stoppa i steget, så att säga. Det blir kroppskontrollträning för både häst och ägare, men det är förvånansvärt hur fort det brukar gå innan man får pejl på det hela.

Men du... Angående geten... Det finns ingen möjlighet för dig och kusen att jaga den lite? :angel: En synnerligen effektiv metod för att göra saker mindre farliga, men det är ju inte så lyckat om saken skulle vända och anfalla :p Kanske ni kan jaga leksakmöss? :idea: Och nej, jag skojar inte! :D

Zenith skrev:
Hehe, helt motsatt sätt till att uppnå samma sak! ;)
Men det är helt rätt så att man måste få hästen att bli trött i huvudet. Här har jag utgått från min nuvarande konvalecent som absolut INTE går att få trött i huvudet av att koncentrera sig och göra nya saker som t.ex. dina förslag. Det tycker hon bara är jätteskoj och så blir hon ännu mer pigg och energisk.
Tur de är annorlunda de små liven, så man får använda de små grå lite också.

Alla är ju olika :D Min gamla kuse var nog som din är, så jag taggade inte upp genom att få honom att tänka om jag av någon anledning behövde ha honom lugn, för då gick han igång på alla cylindrar och slog nästan knut på sig :D

Selen går bra, det är tömmarna hon ogillar. Jag lät dem slänga lite mot bakbenen med flit och då åkte rumpan in under henne och hon började jazza omkring. Men jag tror att det löser sig om det är någon duktig som tömkör henen. Risken är att jag tabbar mig och får in en töm under svansen eller runt ett bakben eller så om hon skulle kicka.

Hon sköter sig hyfsat med mig, men när jag bad min sambo leda henne idag när jag ville tömköra insåg jag att det kunde sluta hur som helst... Lilla markatta.

(Bägge framskorna rök i hagen igår också. :devil: )

majola skrev:
Selen går bra, det är tömmarna hon ogillar. Jag lät dem slänga lite mot bakbenen med flit och då åkte rumpan in under henne och hon började jazza omkring. Men jag tror att det löser sig om det är någon duktig som tömkör henen. Risken är att jag tabbar mig och får in en töm under svansen eller runt ett bakben eller så om hon skulle kicka.

Hon sköter sig hyfsat med mig, men när jag bad min sambo leda henne idag när jag ville tömköra insåg jag att det kunde sluta hur som helst... Lilla markatta.

(Bägge framskorna rök i hagen igår också. :devil: )

Du kan ju börja lugnt med grimskaftet, man behöver inte börja med långa krångla tömmar :)

http://hem.passagen.se/maltesmatte/artiklar/10.jpg

http://hem.passagen.se/maltesmatte/artiklar/11.jpg

http://hem.passagen.se/maltesmatte/artiklar/12.jpg

http://hem.passagen.se/maltesmatte/artiklar/13.jpg

http://hem.passagen.se/maltesmatte/artiklar/14.jpg

Ta bort http://... (jäkla passagen)

Alternativ väg; http://takeoff.to/cnc - Artiklar - En helg i Skellefteå - Dag 3 - Sida 2.

Haha, hon tycker väl det är dags för hovslagaren nu då :D ...Jodå...hon vet nog med vem hon kan spöka sig med :angel:

Tassetass skrev:
Men du... Angående geten... Det finns ingen möjlighet för dig och kusen att jaga den lite? :angel: En synnerligen effektiv metod för att göra saker mindre farliga, men det är ju inte så lyckat om saken skulle vända och anfalla :p Kanske ni kan jaga leksakmöss? :idea: Och nej, jag skojar inte! :D

:rofl:
Jag är inte 100% säker på att stallägaren skulle tycka att det var en jättebra idé att vi går ut och jagar hennes get! Och den stackars geten har inget ont gjort, det håller sig på respektfullt avstånd, men ser lömsk ut tycker min häst.

Jag tror vi börjar med fotflyttarträning - det känns om inte annat som ett bättre sätt att bygga upp en god stämning i stallet... :angel:

Ett annat sätt är ju att lära hästen självbehärskning (som tassens fotflyttningstips t.ex.), men det är svårt och det finns en viss risk att din häst flippar ännu mer i början innan du kommer till den punkt att den "slutar vara barn". Men prova och se vad som händer. Det går ju alltid bra att avbryta om du skulle känna att det barkar åt skogen. ;)
Lycka till!

Hej Tassen!

Vad bra förklarat det var på din sida!

Ska prova lite av övningarna på henne!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka