Skoningsproblem

E

emelit

Japp, du har hovis vart ute och skott pålle. Det gick ju inte helt smidigt. :crazy:
Inte vart han panikslagen inte, men han hade ett fult knep, vilket var att luta sig bakåt och tynga ner hoven hovis höll i. Hovis vart lite för snäll egentligen och sa inte till honom på skarpen. Utan vi sprutade honom så det skulle gå lite fort och smidigt, och så inte hovis skulle bli alldeles uppskrapad av nån halvt islagen söm.

Hästen kommer ju från Tyskland och har hört att där sprutar man hästarna oftast när man ska sko dem. Så han har troligtvis aldrig blivit skodd nykter.
Givetvis testade jag hästen innan hovis kom ut, grejade men hovarna och slog med kratsen mot sulan. Han vart ju snäll då.

Nu till saken. Hur ska jag få bukt med dessa dumheter? Jag menar, jag är en svag liten tjej och kommer ju inte för fem öre kunna hålla emot. Så hur skall bestraffningen se ut för att vara så effektiv som möjligt? Eller finns det andra vägar att gå?
Hästen är inte rädd, det syns.

Tips och råd mottagen med tacksamhet! :)

Sv: Skoningsproblem

Du skall nog inte välja att bestraffa, det blir ofta bara värre, det enda som funkar är öva och possitiv förstärkning, belöning när h*n gör rätt.
Det de flesta hästar reagerar starkast emot är det stumma hårda slaget som blir när man slår sömmen i botten, det är ju givetvis också då sömmen gör störst skada om hoven far iväg :( , har ett stort sår i vaden mindre än en vecka gammalt så jag vet precis hur kul det är :angel:
Öva att lyfta hoven o slå på skon med en hammare, vissa hästar blir lugnare om man stoppar bommul i öronen, andra lugnar sig om man knackar dom i pannan.. det finns massor av grejor att prova men belöning är viktigt...
Lycka till

Hmm, men när han precis ska till at luta sig bakåt. Ska jag bara släppa då? Då funkar ju hans knep :crazy:

Min lilla islänning, som är gudasnäll med ALLT annat, hatar när hovslagaren kommer. Har haft två stycken, så det är inget personligt ;) . Hon har annat för sig än din dock. Hon försöker "småstegra" sig. Jättesvårt att hålla emot. Väldigt otäckt när hon slänger runt sina små hovar precis framför en också :crazy: . Det går MYCKET bättre när hon får stå med sidan mot en vägg. Hon klarar inte att stå mitt i en stallgång, t. ex. Kan ha något med balansen att göra kanske? Finns det möjligtvis något sånt knep som du kan prova också? Ibland är det ju det där lilla som är så viktigt.

så gjorde min foderhäst också,, hör till saken att han var livrädd..

på senaste tiden har han dock slutat lägga sig ner,, rycka upp hoven är en ny favorit..

Är inte riktigt säker på att jag förstår riktigt hur du menar att han gör,,,
Ett sätt att öva bort den typen av problem (kanske inte exact det din häst gör men samma sorts problem) det benet som krånglar mest, lyft och ta ett löst tag i tån på hästen. Håll bara löst och hindra honom från att sätta ner det, när du håller i tån vänder du ju sulan uppåt och det blir obekvämt för hästen att sänka hoven.

emelit skrev:
Hmm, men när han precis ska till at luta sig bakåt. Ska jag bara släppa då? Då funkar ju hans knep :crazy:

Prova att hålla kvar benet men inte ge det stöd. Alltså när hästen tynger så håller du kvar benet så att den inte kan sätta ner hoven, men du låter benet gå nedåt som hästen tynger det, men du håller inte upp hästen. När hästen inser att det är framknäet som kommer att dråsa i golvet om den inte inte håller upp benet av sig själv, så brukar det ge med sig. Var dock försiktig och släpp ned knäet långsamt så att hästen hinner tänka över vad som håller på att hända, så att den inte "lyckas" med att slå knäet i marken.

Om jag nu förstod rätt att den lutar sig bakåt när man håller i framhoven och väger nedåt.

Hälsning Maja

Jepp du har helt rätt. Vilken smart idé! Ska försöka genomföra detta då. Och bara öva öva tills nästa gång hovis kommer, så har jag förhoppningsvis en snäll häst istället :)

Min islänning har också varit svår att verka, och det tror jag var en balansgrej. Jag läste en bok om T-Touch med Linda Tellington (tror jag hon heter) och började med en övning. Höll upp hoven och gjorde små cirklar i luften. Gick runt alla hovarna så. Det hjälpte hästen att slappna av och balansera upp sig. Det hjälpe oss. Nu tar han ofta upp hovarna själv när jag säger fot. Om det inte är en full ifan dag...

Min förra häst gjorde lite liknande, hon la också tyngden på hovslagaren. Men han hade ett bra knep som funkade, han lät henne luta ett tag, (så länge du orkar ungefär, kanske 5 sek.) sedan, helt utan förvarning, släppte han hoven. Då blev hon lite förvånad, hon undrade ju vart stödet tog vägen. Gjorde så några gånger och tillslut förstod hon att det inte var ngn ide, han skulle ju ändå bara släppa när det var som skönast.
Prova! :banana: ;) :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 887
Senast: tuaphua
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 302
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 270
Hästvård (Har begränsad erfarenhet av fånghästar vill jag bara slänga in här lite snabbt) en stallkamrat har en gammal fånghäst som nu fått...
2
Svar
20
· Visningar
4 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka