Skoning (hållbarhet skor)

Shaggy

Trådstartare
Hur i hela fridens dar får jag skorna att hålla på hästen. Jag tittade på skorna nu efter Fornaboda och konstaterade att det finns i princip inga sömhuvuden kvar. Min tanke var att jag ringer hovslagaren och beställer tid men sedan kollade jag och det är bara 3 veckor sedan jag skodde (16/6).
Tyvärr kan jag inte lägga på extra förstärkning med svets eftersom hon sliter ner bakskorna (som är största problemet) helt jämnt. Framskorna är också slitna men de håller nog åtminstonde 1 vecka till. Min hovslagare sa sist att de ska sluta tillverka guldskor som jag då börjat fundera på, stämmer det? Vad finns det för andra alternativ?
(Jag börjar fundera på att låta skära ut bakskor ur 1 cm tjock syrafast plåt, jag tror den är slitagemässigt lite segare men den är också mycket hårdare så skon blir helstum då och det är ju inte bra det heller.)

Sv: Skoning (hållbarhet skor)

Köp inte skor med färdig svets i tån utan låt hovis svetsa. Då kan han forma skon först och sedan lägga på en hårdmetallsvets preci där det behövs. I ditt fall runt hela skon.
L

Jo men om man lägger en hårdmetallsvets runt hela skon hur ska då hovslagaren kunna slå i sömmen? En svets brukar ju bli bredare än avståndet från kanten av skon in till sömhålen (iallafall de jag sett).
Fram kommer nästa problem hon sliter i tån men där är det svårt att lägga en svets eftersom hon går tåriktad.
Usch vad negativ jag lät nu, det är inte menat så negativt.

Du har samma typ av häst som jag! skoätare!!!!

Min häst får vid varje skoning helt nya skor. Min förra hovis riktade till och sen svetsade han med rostfritt runt om på alla skorna. man lägger en sträng ytterst. Har även haft tåriktat på denna häst och svets. Inga problem. självklart är skorna slut efter 6 veckor, man de håller i alla fall!
idag har jag dipp + svets runt om då han halkar runt enormt på asfalten annars.
Mitt sto har bara helsvetsat på sina. Men hon sliter jämt och fint. Där är skorna oxå slut efter 6-8 veckor. men hon har bara "vanlig hårdsvets".
plus att mina får sulor. Det brukar bli dyrt som f*n med två hästar med special... Men å andra sidan har jag fräscha skor på mina hästar.

Jag tycker att du ska prata med din hovslagare. Han kan prata med en Jörgen hovslagare som har flyttat till värmland, han skodde min häst förrut och har testat det mesta. Han har tips och ideer till skoätare!

Jag skor var 4:e vecka under tävlingssäsong och med svets samt hårdmetallsöm (med svets på sömhuvudena alltså).

Jag har kört me guldskor på Agge (och en omgång på Najje), vilket fungerar bra, men som sagt så ska de tydligen sluta tillverka dom. MEN det finns redan en annan modell av dom, ser nästan likadana ut men den är bredare i anläggningsyta lixom. Min hovslagare verkade gilla den och Agge ska få den nya modellen nästa gång vi skor inför tävling.

Shaggy- Om jag inte missminner mig totalt tror jag vi har samma hovslagare så fråga om de nya han har nästa gång.

Ja vi har nog samma hovslagare jag ska prata med honom till nästa gång. Nu ska jag försöka sömma om bakskorna och hoppas att de håller åtminstonde 1 vecka till annars hinner inte hoven växa tillräckligt.
Jag insåg idag att skorna har egentligen inte ens hållit 3 veckor eftersom jag de 2 sista veckorna före tävlingen fick rida lugnt iom att jag inte kunde sadla henne. Skorna har alltså hållit för 1 tävling (de var slitna före tävnlign också) och kanske två veckor normal ridning :crazy:. Ska det fortsätta såhär kommer jag bli pank och min hovslagare bli miljonär.

Jag red med vanliga järnskor förut på tävling men gick över till Cormantskor, funkar jättebra och behövde inte byta skor på en hel distanssäsong!! :bump:

Finns även söm med Cormantbeläggning på som inte heller slits på samma sätt som vanliga!
Har inte testat det men ska göra det när jag ska börja tävla igen.

/Isabella

Var kostar Cormantskor och var får man tag i dem? Är det bättre att ha hela skorna i Coromantstål jämfört med att bara lägga på en Coromantsvets?

Var kostar Cormantskor och var får man tag i dem? Är det bättre att ha hela skorna i Coromantstål jämfört med att bara lägga på en Coromantsvets?

Kommer inte ihåg exakt men har för mig att det var runt 60 kr/ mer per sko.
Min hovslagare tipsade om dom och tog med så jag fick testa så jag har ingen aning vart man kan köpa dom.

Jadu, vet inte riktigt men enligt mig så tycker jag hela skon då inte svetsen kan slitas bort på samma sätt...

/Isabella

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag hjälp igen av alla kloka hästmänniskor som finns där ute! Jag har en fyraåring som har varit skodd i ett år. Och träffat...
Svar
13
· Visningar
2 172
Senast: Boj
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 331
J
  • Låst
Hästvård Min häst som fick konstaterat "troligen lindrig fång" och behandlades med finadyne i 5 dagar för ca. 2 veckor sedan känns fortfarande...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 026
Senast: joneya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar