Sköna huvudkuddar med syntetstoppning?

svea

Trådstartare
Fjäderstoppade kuddar är ju såååå skönt - för mig och för kvalstren men kanske inte för fåglarna. Syntetkuddarna hemma faller däremot inom två kategorier - de som känns som om de är fulla av små klumpar, och de som består av en enda, hel och orubblig bit stoppning. Nej, de var inte dyra.

Nu vill vi ha lyxiga, sköna kuddar som är allergivänliga. Jag vill ha en tjockare och en tunnare kudde, och så vill jag att det ska gå att böka till kudden att man får en skön valk som stöd för halsen. Var, o allvetande Buke, får jag tag på detta?

Har också från Jysk. Jättenöjd med dom. Tror dom kostade 365 kr/st eller så. Jag brukar dock passa på att köpa när det är något erbjudande eller så.

Finns fler alternativ än syntet och fågel. http://ekotextil.se/i-hemmet/tacken-kuddar/

Jag har boveteskal och det är både följsamt och stabilt samtidigt på ett sätt som är svårt att förklara. Just böka och bygga valk är det perfekt för. Kommer aldrig att sova med något annat.

Boveteskal :laugh:. Blir det inte stumt? Tänk om den går sönder :nailbiting:. Och såna där djur som trivs i skafferiet borde ju trivas i din kudde?

Boveteskal :laugh:. Blir det inte stumt? Tänk om den går sönder :nailbiting:. Och såna där djur som trivs i skafferiet borde ju trivas i din kudde?

Stumt... Det fjädrar ju inte och är fluffig, men lite spänst har skalen. Viktigast att den hela tiden anpassar sig och formar efter kroppen så känns det inte hårt om du menar så. Kanske för dem som gillar lite mer stöd i kudden? Tänk saco-säck, men som håller formen mer och rinner inte iväg eftersom det inte är runda kulor. Jag gillar att buffa upp en valk som stödjer under nacken och ha den tunnare längre upp. Flexibel om man ålar runt och ligger i konstiga ställningar.

Djur... Skalen innehåller knappast något som är mumsigt att äta, mest torra fiber så det tror jag är liten risk. Svårt för dem att komma in till att börja med också.

Läckage... Det är kraftigare tyg än på vanliga kuddar. Fördel att det kan tömmas och tvättas och sedan fyllas igen. Förslutningen är mycket stabil och har inte kommit ut en smula på flera år. (inte som fågelkuddar jag haft där något alltid kommer ut förr eller senare) Fyllningen är inte "mjölig" utan skalhalvor typ en halv centimeter.

min erfarenhet är att syntetkuddar blir knöliga efter tvätt, och då hjälper det inte att de är bra innan.
Det som mest påminner om dun, tycker jag, är silkevadd. Har både kudde och täcke och är väldigt nöjd. Men vet inte än hur de klarar tvätt. De blir lite tunnare än dun med samma vikt, så för att få samma tjocklek som på en dunkudde behöver man mer vikt, dvs köpa tjockare kudde än man hade gjort med dun.

min erfarenhet är att syntetkuddar blir knöliga efter tvätt, och då hjälper det inte att de är bra innan.
Det som mest påminner om dun, tycker jag, är silkevadd. Har både kudde och täcke och är väldigt nöjd. Men vet inte än hur de klarar tvätt. De blir lite tunnare än dun med samma vikt, så för att få samma tjocklek som på en dunkudde behöver man mer vikt, dvs köpa tjockare kudde än man hade gjort med dun.

Eftersom TS nämner fåglarna så lär väl inte silke vara ett alternativ, det är väl lika illa? Nu vet jag inte hur larver känner smärta men det låter ganska grymt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka