skolarbete...

Johanna.Ingvarsoon

Trådstartare
Jag ska skriva ett stort arbete i skolan om hästarnas användnings ormråde genom tiderna, och tänke lägga vikten vid utbildningen av krigshästar. Det är trots allt där dom har haft störst betydelse ur historisk synpunkt. Är det någon som kan tipsa om några bra böcker eller sidor där jag kan få info om ridningens historia. Jag vet att ni här är väldigt duktiga på detta och det är helt klart intressant.

Väntar tacksamt på svar.

Sv: skolarbete...

Johanna.Ingvarsoon skrev:
Jag ska skriva ett stort arbete i skolan om hästarnas användnings ormråde genom tiderna, och tänke lägga vikten vid utbildningen av krigshästar. Det är trots allt där dom har haft störst betydelse ur historisk synpunkt.

Inte ens i strid tror jag att det var stridshästarna som hade störst betydelse ur historisk synpunkt. De hästar som verkligen gjorde insatser som hade betydelse för historien hittade man nog bland de hästar som hade en ren transportfunktion - i trossen, som dragare i artillerispannen, som snabba transportmedel för budbärare. Och ännu större betydelse för historiens gång tror jag att de har haft i jordbruket och näringslivet. Utan bröd, inget krig, ingen framtid.

Med det sagt: Här kommer boktipsen:
Ridkonstens historia av Charles Chenevix Trench
The Development of Modern Riding av Vladimir S Littauer
Dressage - The Art of Classical Riding av Sylvia Loch
Akademisk ridkonst och Rida på kandar av Bent Branderup
(Dessa innehåller generell historia om ridning)

Hästarnas Land av Annelie Sundkvist
(Handlar om vikingatidens ridkultur)

Sen finns det ju en bunt ridläror från äldre och yngre tid. Arméns Ridinstruktion (RI) är fortfarande lätt att få tag på, om man vill ha en 1900-talsaspekt på hästutbildningen. Fler ridläror hittar du i de låsta trådarna högst upp i forumet! Det är dock få av dem som handlar specifikt om stridshästar och stridsridning. Men du får inte glömma Xenophon, som skrev om stridshästens utbildning redan flera århundraden före Kristus!

jag antar att du tycker att det är jobbiggt att läsa Engelska.
Annars är Stephen Budiansky's "The nature of horses" oumbärlig.

Till skillnad mot många andra författare så är han journalist och sammanställer forskarnas material på ett lättförståeligt sätt.
Det är en fantastisk resa 8 och skrämmande resa) i hur vår bild av hästen sett ut genom tiderna.
Hästen har som art tex existerat i 60000 000 år
i sin nuvarende form 10 000000 år.
Vi har använt den i 6000 år...
Det sätter saker i sitt rätta perspektiv tycker jag.....:crazy:

De som började använda hästen öht. ( innan man bara ÅT den) använde den som stridsmedel
( då framför vagnar med knivar på hjulen ( ja hästen var den första pansarvagnen....:eek: ) var Hettiter. Mittanier. Kassiter, "the Arryans" ( kan inte översätta) .

I begynnelsen så vad det hästens militära roll som formade de mänskilga uppfattningarna OM den, och det militära BEHOVET formade sättet att hantera den på.
(Först flera 1000 år senare kom Xenophon som förespråkade andra metoder än vassa instrument och brutal kraft.)

Som bonus skall du få en översättning...

Behovet att kontrollera den rädda och uppjagade hästen i stridens hetta med extrema medel (diverse taggar i utrustningen) passade den antika krigarens uppgfattning om sig själv.,stridens natur och naturen hos detta "Stridsvapen".

En inte så liten del av denna uppfattning lever kvar än i dag, även i den breda hästkulturen.
Bett (och annan utrusting) med taggar är måhända generellt vara en relik från det förflutna, men attityden bakom dem färgar fortfarande vår bild av hästen.

En ryttare vars häst går lugnt på lösa tyglar genom vått och tort genom jaktfältet verkar aldrig väcka samma uppmärksamhet och beundran som , som den som brottas hjältemodigt med ett skummande nervknippe som hålls schack.

I hur hög grad en eldig häst "eldighet" är ett resultat av att ryttaren "piskar upp ett vanvett" är fortfarande en helt giltig fråga.

Många av oss får fortfarande stor njutning av ett brutalt kontrollerande av hästen menade den berömda ridinstruktören Vladimir Littauer, som kom ihåg elever som ägnade månader åt subtiliteter i ridkonsten men som endast upplevde sin fulländade njutning av att kontrollera en bockande eller stegrande häst.

Som Littauer noterade. " För vårt behov av att romantisera oss själva på dess rygg - har hästen ständigt lidigt.

Sök på dessa folkslag, eller läs Xenophon som är en reaktion på den tidens hästhantering.

jag skall nog läsa om den där boken....

Senast ändrad:

Känner du henne eller hur fick du det till att hon inte vill läsa engelska? *bara nyfiken*

Svea
Finns det inte nåt kapitel om stridshästen i Guerinieres School of Horsemanship också?
Var ett tag sedan jag läste det nu så jag minns inte själv. :crazy:

Nej jag känner henne inte, hon skrev skolarbete, då tolkar jag förmodligen grundskola, kan vara jobbigt att läsa hela böcker på engelska då.

Ja okej kanske.

Fast om det är ett projektarbete så...
Vet inte hur gammal hon är heller iof.

Är det på högstadiet så kan det ju vara något jobbigt att läsa såna böcker på engelska.

Är det gymnasiet är det en annan femma. *drömmer mig tillbaka till mitt egna projektarbete: the Royal Art of Riding*

Jag läste ogärna på engelska tills jag hamnade på Unitetet
Då nästan all litteratur var på engelska:angel:
Jätteskojjigt första tentan handlade om fysiologi.
Jag skrev helt obegripligt om _sympatetiska_ nervsystemmet......

När vi klagade på litteraturen fick vi svaret
- vi kan skaffa fram böcker på tyska....
:o

Sedan var vi tysta och jag skaffade en biologibok på svenska

Senast ändrad:

:rofl:

Ja tyska läser man ju mycket hellre än engelska.
Vet själv hur det är. Alla böcker inom webbprogrammeringen nu är ju på engelska. Tur att jag har ganska lätt för det.

Dock hade det definitivt inte varit fel att ta tag i att lära sig tyska. Finns mycket bra böcker på tyska inom hästeriet.

Det gör ju det.
Jag har köpt Echt 1 :angel:
och studerar på egen hand. :D

Men umgås med Norstedts Tysk - Svenska ordbok

Då kan man också läsa på Tyska.:D

Höll på och tragglade med en flera kilometer lång mening i Von Neindorffs bok, och snubbalde på sista ordet SEIN.
Blev helt vansinnig.
Men full i skratt när jag fick veta vad det betydde.
Synd för mig :angel: att verben bara står i grudnform i ordboken.

Men skam den som ger sig.....

Slänger nu mera ur mig lite tyska meningar som folk får rätta åt mig......

Tyska är kul och ett så fruktansvärt intelligent språkt

Får jag bara dragit igång det jag försöker dsra igång (eget företag) så kommer den lilla fritid jag lär ha gå till hästarna och pluggandet av tyska. Trött på att inte kunna läsa tyska hästböcker eller se på tysk hästfilm!

Om du är historiskt hästintresserad så gör det!

Finns väldigt mycket tyska böcker som aldrig blir översatta!
Jag ångrar som tusan att jag inte valde tyska.

Kikkuli var Mitannisk hästutbildare som Hittitis köpte över till sig

Hans träningsprogram för hästarna finns att läsa - han körde med intervallträning för dem och simning

det funkade för Hittiterna iallafall för sedan sopade de rent hus med Mitanni

ca 1600 f.Kr bildades dessa riken som Susan nämnde

Vill du se hur den RIKTIGA äkta ursprungs *Barben/Iberen* ser ut skall du få en länk av mig - den "Niceanska" hästen

du skall också få en länk till det keltiska kavalleriet från 500 f.Kr i Tanumshede, Bohuslän
Fenicierna var faktiskt här också - och de var de stora hästfraktexportörerna runt i Medelhavet - de hade bland annat en häst som symbol, vilket syns på alla deras skepp också - sjöhästen - som de nordiska sentida vikingarna imiterade med sina sjöhästar på båtarna

Pytheas av Masila (Marseille) från 350 f.Kr ca for på båtresa till Norden han också efter rutten hur Fenicierna hade seglat - till Bärstensön (Jylland/Friesland) och till Kassites, Tennöarna (Cornwall/UK), och till Hebriderna, Orkney, Shetland och troligtvis Färöarna (och inte Island) och han rapporterade om kelternas 2-hjuliga häststridsvagnar - detta är alltså långt! före romarna ens hade börjat erövra granngatan mittemot sig själva hemma i rom.

Men Tanumshede hällristningen från 500 f.Kr ca visar hur kelternas 2-hjuliga häststridsvagnar såg ut, och hur deras mounted kavalleri såg ut, och vilken form av sköldar de hade och vapen kavalleristerna hade (den rektangulära keltiska skölden)

måste sova lite först bara, arbetat hela natten fram till nu vid 8 på morgonkvisten. när jag vaknar skall jag rota fram länkarna

Ann

Men det är väl super att börja läsa sån här litteratur på engelska i högstadiet? Ju tidigare desto bättre :idea: Idag läser man andra språk väldigt tidigt och de flesta ungdomar är rätt bekomna med engelska på grund av datorer och internet, spel, teve och så vidare.
Det går inte ens jämföra med hur det var för bara 10 år sedan!!

Själv började jag läsa och skriva på engelska diskussionslistor och chatsidor på mellanstadiet och det var en sluss till engelska fantasyböcker (men läste ut Ayla-serien gjorde jag redan i fyran så jag var extremt mycket bokmal på den tiden tror jag), och i högstadiet bodde systeryster hemma och köpte en massa "ridläror" på engelska. De böckerna jag har hemma - ja du vet ju vilka de är Spider, läste jag ju just på högstadiet (första gången) och även om det blir flitigt användande av ordböcker emellanåt så är man ju otroligt läraktig i den här åldern - i alla fall om man har ett brinnande (häst)intresse som motiverar en....!

Tacksam för alla svar. Vill bara klargöra att jag går på folkhögskola och ska göra en uppsats på ca 9 sidor. För den sakens skull är jag inte någon hejare på engelska, så böcker på svenska är en fördel.
Ska kolla upp lite av det ni har skrivit, har läst Bent Benderups böcker och dom är ju bra.

Men fortsätt gärna med fler tips. Det behövs!

Håller jag helt med om!

Jag har aldrig haft svårt för engelska och läste böcker på engelska innan högstadiet också (om än lite enklare varianter).

Men sen kan man ju vara språdkyslektiker också och då är det inte lika lätt att göra sånt när man har tidspress på sig.

Men nu svarade ju Johanna också så. ;)

Dessa böcker på svenska tror jag inte nämnts ännu:

Waxberg, Henry: Hästen i det karolinska rytteriet
Xenofon /Palm Jonas: Om hästar och ridning (den är väl obligatorisk för det ämnesvalet?!)
Thorsell Lennart: Hästen i historien
Ström Eric Hästar Anspann och ridning i forna tider
Soldatinstruktioner (förutom ridistruktionen finns tex "för kavalleriet", "hästen ridning körning")

Om du är mindre "krigisk" finns också:
Liljewall Britt, Myrdal Janken Arbetshästen under 200 år
Ryd Yngve Timmerhästens bok

Böcker som mer allmänt kan ge en tillbakablick på "sin tids" utveckling är tex Wrangels böcker Handbok för hästvänner (1887) och Hästkännedom (1906)
och Carl Trädgård Hästen i Sverige, 1939

De flesta av dessa ska gå att beställa från biblioteket. Ett kompendium som jag däremot inte tror du får tag på är Bo Furugrens Ridkonsten genom tiderna.

Det finns också en bok som heter huvudstadens hästar och i den stod det en del om armens hästar, men den boken var bitvis ett riktigt sömnpiller som jag med stor möda tragglade mig igenom eftersom det var en beställd biblioteksbok med fixt inlämningsdatum. Hade det varit min egen hade den säkert varit max halvläst...

Två andra böcker som däremot är underbara att läsa är Jan Kuylenstiernas "Ritter och ryttare" och "Ryttarkavalkad".

såg att det var någon som tipsade om att man kunde skicka ett mail till Bent? nu till den lite dumma frågan: Fattar han om man skrivar på svenska eller jag ska ta engelska. För han är dansk va?

Lite vilsen som ni kanske märker::confused:

Du kan skriva på svenska till Bent. Eller danska. Eller engelska. Eller tyska. Eller spanska. Eller... ja, det är nog bara att välja ganska fritt, skulle jag tro! :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 930
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 327
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 222
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka