skolarbete om foderlära

panzy

Trådstartare
ska troligtvis skriva ett arbete i specialidrotten (ridning) och hade då tänkt välja just foderlära..
Vad tycker ni att jag ska ha med???
Vad finns det för bra böcker??

"hästens näringsbehov och utfodring" av christina planck, natur o kultur/lts förlag är en bra början.Och kanske ännu bättre som just introduktion är ett häfte från krafft.Kolla deras hemsida krafft.nu om du hittar det.

Kraffts foderbok är jätte bra...har precis gjort ett arbete om foder själv. Ta mycket från egna tankar också, mycket sett från hästen som steppdjur, typ tuggbehov på 18 timmar mm... lycka till =)

Viktigt att ha med är ju skillnaden i behov hos unga individer/vuxna individer samt hos dräktiga ston samt hingstar. skillnaden mellan dessa och den vanliga vuxna hästen. Samt allmänt om olika fodertyper, för och nackdelar. Betesbehov kanske? Olika beten till olika individer. Lite om vitamineroch mineraler vad de behövs till och vad brist kan ge för symptom. Tävlingshästutfodring. Viktformler? Utfodringrutiner. Kanske utfodringsrelaterade sjukdomar? Välj ut det du känner känns viktigt. Jag vet ju inte riktigt hur omfattande det ska vara...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
520
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
386
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama