skola om från engelskt till western

olivia_indra

Trådstartare
Hej!
Jag har en fjording som jag rider engelskt på för stunden men tror att hon skulle passa bättre som en westernhäst om hon skolades om och därför skulle jag vilja ge det ett försök. Det jag nu undrar är om det finns någon westerntränare i Stockholm som skulle kunna passa för att hjälpa mig skola om min ponny. Vi står i Åkersberga och har inte trailer så skulle vara bra om tränaren har möjlighet att åka ut till mitt stall och hålla lektion. tacksam för tips och råd!
Olivia

Sv: skola om från engelskt till western

Lämpligast är om du via WRAS (Western Riding Assosiation Sweden)kollar vilken klubb som är närmast dig och genom dom kollar tränare. Kanske du kan samåka med någon i närheten i så fall, när det är clinics.

Att skola om en häst från engelskt till western när du själv är oerfaren skulle jag säga är nästintill omöjligt, iaf om man menar verkligen skola om och inte bara att sätta på en westernsadel och ett annat träns, för det kan vem som helst göra. Möjligtvis att ni skulle kunna komma en bit på vägen om du har väldigt täta träningar med en duktig tränare. Som nybörjare inom western ska man helst ha en utbildad westernhäst. När både häst och ryttare är helt okunniga så blir det väldigt svårt är jag rädd. Och även om du lämnar iväg hästen om omskolning några månader hos en tränare, så blir ju problemet att du själv inte kan, och hästen kommer då stanna vid "grunderna inom western" och inte komma vidare, men det kan väl iofs vara okej om det räcker för din del. :)

Jag vet inte om du Olivia har ridit en utbildad westernhäst. Om inte så tycker jag att du ska försöka få tag på en tränare eller westernridskola värd namnet och där under ledning rida en utbildad häst. Du får då känna hur en utbildad häst känns vilket är en ögonöppnare för många som inte ridit western innan, eller själva försökt omskola utan direkt kunskap. Det är svårt, så hjälp är ett måste, men som sagt, glöm inte att utbilda dig själv samtidigt för att kunna hjälpa hästen att förstå mellan lektionerna.

På FaceBook finns det flera westernrelaterade sidor. Sök på western så kommer du hitta en hel del. Där kan du få snabba och bra svar på en lämplig tränare. Lycka till.

Håller med föregående talare! Jag hade aldrig klarat av att omskola en engelskt riden häst till western. Oavsett hur bra tränare jag hade haft. För när man väl sätter sig på en välutbildad westernhäst (i mitt fall några av Sveriges bästa reining/ko hästar) så är det nästan som att vara nybörjare igen. Det är ett helt annat ridsätt, tänkt och hjälper som används.

Skulle rekomendera att du kanske över sommaren (nästa sommar kanske?) söker praktik/jobb hos någon av de lite mer välkända namnen inom western grenarna. Där kanske du kan få hjälp främst med att lära DIG rida. Men också om möjligheten finns att ta med din ponny, få hjälp med att omskola den:)

...och jag vidhåller att en tränare absolut kan hjälpa TS att skola om hästen. Var tror du vi alla har börjat någonstans? Vad är det som är så märkvärdigt? Jag har en vän som enbart rider dressyr på högre nivå men som på skoj deltagit på westerntävlingar och vunnit.

...och jag vidhåller att en tränare absolut kan hjälpa TS att skola om hästen. Var tror du vi alla har börjat någonstans? Vad är det som är så märkvärdigt? Jag har en vän som enbart rider dressyr på högre nivå men som på skoj deltagit på westerntävlingar och vunnit.

Ser inte heller att det skulle vara så superstor skillnad, åtminstone inte på låg nivå.

Hur skolad/välriden är TS häst öht inom något område just nu? Det kanske mest handlar om att "byta sadel" och skola om ryttaren till en början, vad vet vi?

Håller med! Med en bra tränare kan man komma långt.

Jag har varit aktiv westernryttare i perioder i säkert tio år. Har aldrig ridit någon längre tid på någon annans välutbildade hästar, vare sig western eller något annat. Och det har gått bra för oss ändå. Både inom western och körning. TROTS att jag gick från klassisk skolning till western (på en oinriden 7årig!) helt på egen hand.

Herregud, alla är vi nybörjare i början!

Och dessutom, brace yourselves!, alla har inte ambition att bli elit O_o Det finns konstigt nog folk som bara vill prova på, utvecklas, ha roligt och rida för sitt eget nöjes skull.

Och dessutom, brace yourselves!, alla har inte ambition att bli elit O_o Det finns konstigt nog folk som bara vill prova på, utvecklas, ha roligt och rida för sitt eget nöjes skull.

Jag håller med! Och ska man inte tävla så kan ju rida nått mellanting.

Om läraren är lika oinsatt i ämnet som eleven kanske resultatet inte blir så bra. Tänk på att det tar mycket längre tid att lära om, än att lära nytt. Vad ts än beslutar sig för så hoppas jag det blir till det bästa och som sagt, lycka till

Håller med föregående talare! Jag hade aldrig klarat av att omskola en engelskt riden häst till western. Oavsett hur bra tränare jag hade haft. För när man väl sätter sig på en välutbildad westernhäst (i mitt fall några av Sveriges bästa reining/ko hästar) så är det nästan som att vara nybörjare igen. Det är ett helt annat ridsätt, tänkt och hjälper som används.

Skulle rekomendera att du kanske över sommaren (nästa sommar kanske?) söker praktik/jobb hos någon av de lite mer välkända namnen inom western grenarna. Där kanske du kan få hjälp främst med att lära DIG rida. Men också om möjligheten finns att ta med din ponny, få hjälp med att omskola den:)

Jag håller INTE med dig.

Beroende på vilken ambitionsnivå man har, förstås. Men TS har en fjording och torde därmed inte sikta på internationella tävlingar med den häst TS har just nu. Att göra praktik hos någon av de "välklända namnen" är säkert bra men inte nödvändigt för alla.

Jag har, hjälpt av tre duktiga instruktörer, skolat om eller skolat in eller ridit till eller kalla det vad du vill, några hästar.
När jag började rida för instruktör var jag drygt 30 år gammal, red en vbl-travare som inte visste hur man tog höger galopp och en fjording som kunde slängtrav, och hade själv åkt häst i skogen i ett antal år.
Tack vare tålmodiga och pedagogiska tränare och min egen envishet, har jag nu debuterat - med viss framgång - B-nivå inom reining, horsemanship, trail. Inte på de hästarna jag började med eftersom båda tyvärr är avlivade, men fjordingen var med på WA både -07 och -08 med silver resp guld i riksfinalen.

Elit kommer jag aldrig att bli, men det har jag heller inte ambitioner för.

Det är klart att TS kan få mycket hjälp av en bra westerninstruktör! Och kommer rimligen, om ambitionen finns åt det hållet, att kunna tävla sin fjording förmodligen tom C-nivå beroende på gren.
Petra Hillrings Donna är ju en ganska duktig westernhäst, fjording, som skolats om av på den tiden relativt okunnig tjej tillsammans med tränare.

KL

Lånar denna tråden lite

Jag har fått ett konstigt infall. Eftersom det känns som att jag och min häst bara står och stampar på samma ställe och har gjort så i flera år funderar jag på att prova och se om vi skulle testa på western tillsammans. Jag är total novis, förutom att jag sett några enkla nybörjarklasser (det såg ut som att vi nog skulle kunna klara det i morgon) för hästen är ändå grundutbildad i dressyr. Närmsta kontakt vi haft med western är en clinic för John Moore som gillade min (galna;)) häst :)

Vad är största skillnaden om man skulle testa på lite? Förstår ju att jag måste ha hjälp, men lite tips kan man ju alltid få!

KL

Jag tänker att den som framförallt behöver omskolning från engelskt till western är ryttaren. Jag vill mena att en välriden häst är en välriden häst oavsett disciplin.

Jag håller INTE med dig.

Beroende på vilken ambitionsnivå man har, förstås. Men TS har en fjording och torde därmed inte sikta på internationella tävlingar med den häst TS har just nu. Att göra praktik hos någon av de "välklända namnen" är säkert bra men inte nödvändigt för alla.

Jag har, hjälpt av tre duktiga instruktörer, skolat om eller skolat in eller ridit till eller kalla det vad du vill, några hästar.
När jag började rida för instruktör var jag drygt 30 år gammal, red en vbl-travare som inte visste hur man tog höger galopp och en fjording som kunde slängtrav, och hade själv åkt häst i skogen i ett antal år.
Tack vare tålmodiga och pedagogiska tränare och min egen envishet, har jag nu debuterat - med viss framgång - B-nivå inom reining, horsemanship, trail. Inte på de hästarna jag började med eftersom båda tyvärr är avlivade, men fjordingen var med på WA både -07 och -08 med silver resp guld i riksfinalen.

Elit kommer jag aldrig att bli, men det har jag heller inte ambitioner för.

Det är klart att TS kan få mycket hjälp av en bra westerninstruktör! Och kommer rimligen, om ambitionen finns åt det hållet, att kunna tävla sin fjording förmodligen tom C-nivå beroende på gren.
Petra Hillrings Donna är ju en ganska duktig westernhäst, fjording, som skolats om av på den tiden relativt okunnig tjej tillsammans med tränare.

Jag håller med!

Jag skolade själv om mina hästar. Det har fungerat bra för mina behov upp till C-nivå på wras. Skulle säkert gått bättre om jag lagt ner mer tid osv men har inte haft de ambitionerna.

Jag har själv en quarter men tycker att vanliga halvblod är osv är lättare att ha att göra med med psyke osv. Jag vill kunna göra allt och plockat det bästa ur de grenar jag hållt på med. Allt från körning, bruks, hoppning till western.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 867
Hästmänniskan Hej! Jag och en kompis har fått möjligheten att åka på utlandspraktik (kommer gå åk 3 på hästlinje) i höst och vi vill åka till Irland...
Svar
0
· Visningar
522
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 913
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar