Skogsägare kan tvingas ta bort stängsel vid skog

Sv: Skogsägare kan tvingas ta bort stängsel vid skog

Typiskt att Gubbar med makt- som de gillar att bruka:D- att sätta sig ovan lagen
De hittar kryphål i lagen- vad det än gäller- o hävdar sin rätt.
Ingen empati för undersåtarna:angel:

Nollvisionen angående trafikolyckor mot vilt är uppnådd tack vare privat uppsatt "viltstaket".
Tacka faan för det, inte heller djuren kommer in i skogen.Då finns det liksom inga djur som kan komma ut ur den.:mad:

Jag håller på Tott jag. Varför måste han upplåta sin mark till allmänheten. Med tanke på den gigantiska ridanläggning som skapas bredvid hans skog så är det inte svårt att gissa att hans mark kommer att bli alldelles sönderriden.

Jag förstår honom. Finns inga mer egoistiska människor än okunnig ridtjejer. De som rider sönder andras marker och hänvisar felaktigt till allemansrätten. Det är på ett sätt synd att man inte får göra som man vill med sin egna mark.
Ang nolldivisionen så är det väl bra att inga djur behöver bli överkörda i onödan. Ej heller att lösgående hundar får chansen att jaga djuren.

Jag som har min häst inackorderad precis i närheten kan då meddela att okunniga ridtjejer finns det väldigt ont om i närheten utan de flesta är faktiskt ansvarstagande vuxna. Rötägg finns det överallt med de tillhör absolut inte majoriteten.

Och med tanke på att jag ridit i de nu inhängnade skogarna massor med gånger kan jag tillägga att varken hästar, mountain bikes eller barnvagnar gör en promilles skada på skogen jämfört med de skogsmaskiner de kör med där.

Översittarfasoner är vad det är, inget annat.

//Sara

Vad intressant, inside information.
Jag undrar, är staketet bara längs med vägen, eller är det runt skogen, som jag trodde, iaf först?

Har inte varit runt hela skogen och kollat :crazy:.

Men det är stängslat så pass att man måste rida/gå längs med 108:an (90-väg) en bra bit med hästen om man ska se om man kommer in någonstans och på något sätt känns det inte aktuellt.

//Sara

Eftersom du har den åsikten antar jag att du aldrig är på någon annans mark.?

Håller med Djurjouren.. Och nej jag rider aldrig på annans mark eller har mina hundar lösa på annans mark utan tillåtelse från markägaren.
Knäppt att man inte får bestämma över sin egen mark i Sverige. men man har på något vis bara sin mark till låns.....
Och om de förstör skogen med deras skogsmaskiner är inget någon annan ska bry sig om...

Nu handlar ju egentligen inte denna frågan om vad vi alla tycker utan om vad man får och inte får göra inom lagens gränser.

Vi råkar ha en unik allemansrätt i Sverige och denna går över äganderätten. Detta är bevisat i liknande rättsliga ärrenden. Men detta vägrar herr Thott att acceptera. Personligen tycker jag att man kan syssla med andra saker om man inte kan acceptera detta. Sen kan jag även tycka att det var klumpigt av den nya stora ridanläggningen att inte ta upp denna frågan med markägaren innan man startar ett så stort projekt. Men å andra sidan, om ett stort stuteri i ena sidan av skogen får lov att nyttja vägarna varför skulle då inte en ridanläggning få lov? Thott verkar ju tycka att det är avsevard skillnad på folk och folk eftersom vissa får men inte andra.

Tyvärr är rättsprocessen i vårt land ganska långsam så därför tar det tid innan han "tvingas" öppna upp staketet och det är vi privatpersoner som rider/promenerar max en gång i veckan i skogen som blir lidande.

Som jag sa innan, översittarfasoner, inget annat.

//Sara

Håller med Djurjouren.. Och nej jag rider aldrig på annans mark eller har mina hundar lösa på annans mark utan tillåtelse från markägaren.

Rätt så svårt för många eller?
Om jag ska ta en sväng på ca en mil, privat väg, alltså inga direkta stigar, har jag kanske 15 skogsägare att fråga om lov. Hälften vet knappt ingen vem de är.

Och vad hjälper det om markägaren ger tillåtelse att ha hundar lösa?
Är de inte lydiga skrämmer de ändå både folk och fä.:mad:

Och om de förstör skogen med deras skogsmaskiner är inget någon annan ska bry sig om...

Menar du verkligen att vi inte skall ha regler som värnar miljön? Skall man få förstöra naturen om man äger den?

Jag har själv varit skogsägare och tror att det är avgörande för hela skogsnäringen att skogsbruket är någorlunda accepterat av allmänheten. Rent affärsmässigt tror jag det är viktigt.

Även allemansrätten tror jag är viktig. Ingen gagnas på sikt av otrevliga tvister om vem som får vistas i skogen och vem som inte får det.

Eftersom allemansrätten är så gammal så finns liksom det intrånget som markägaren måste acceptera redan inräknat i markpriset sen länge.

Är lite nyfiken,

Sverge är ju ett land som har allemansrätt men vi är oxå med i EU vars länder (dom flästa) inte har nån allemansrätt,
undra vad domen skulle bli i en EU domstol (eller vad det hetter) om man nu kan gå så långt i ett sådant ärende eller finns det rent av nån som redan har försökt?

Kram

Sen kan jag ju lägga till att jag överhuvudtaget inte köper Thotts snack om att försöka stödja nollvisionen vid 108:an och därför satt upp staketen. Snarare tror jag att motivet är att hjälp Herr Rantén (stavas?) som arrenderar marken av Thott att hägna in skogen så att han i sin tur kan erbjuda jakt till utländska jägare för skyhöga summor i inhägnad ostörd skog.

Sen borde allmänheten även veta att Thott har syskon som sitter som kommunpolitiker i Svedala. Kan det vara därför handläggningen går så långsamt i detta ärrendet? Och kanske därför inga kommuntjänstemän vågar göra något?

Och att han även lagt ett förslag till kommunen om att det ska godkännas att skogen vi pratar om ska få lov att stängas av för allmänheten. Hmmm, undrar just vem som skulle godkänt det förslaget om det inte skjutits upp på dagordningen av en privat person.

Tycker ni forfarande att han har rätt i det han gör?

//Sara

Inte heller jag tror ett skit på hans nollvision.
Vill han sponsra staket av den anledningen torde det finnas mer olycksdrabbade vägar i Sverige än den utanför herr Totts skog.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka