Skodd/oskodd?

T

Torun

Om ni skulle rida 55mil på blandat underlag (allt från obanad skog till grusväg och asfalt), under tre veckor på en häst med bra hovar som gått oskodd hela sitt liv, skulle ni sko?
Varför/varför inte?

/Torun :)

Sv: Skodd/oskodd?

Har hästen gått på det underlag den ska ridas de där 55 milen på, och är tränad under ritter på åtskilliga mil och inte slitit sina hovar för hårt för det skulle jag inte sko, däremot ta med barfotaboots, alt ha en hovslagare i backup under hela ritten som kan komma ut och sko hästen om det behövs. Eller ja alt att vara beredd avbryta ritten och ringa efter 'skjuts hem' åt både mig och hästen då öm den ömmade.

Om hästen har visat minsta tendenser till att ömma på NÅGOT underlag, om den har visat tendenser till att slita ner sina hovar hårt om den tränas intesivt på det underlag ritten ska gå på etc, då skulle jag sko hästen för en sådan ritt (OM den inte är planerad att få ta 1 månad eller så).

Så, det behövs mer information. Hur långa dagsetapper har ni tänkt, vilket underlag kommer vara huvudunderlaget, och har hästen reagerat någon gång på något underlag?

Men utan att ha hela bilden så nej jag skulle inte sko, men ta med mig 'tofflor' om utifall att.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
753
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
544
Senast: Grazing
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka