Skoda med fyrhjulsdrift

supersonic

Trådstartare
Tja, inte nödvändigtvis en Skoda men sambon och jag ska byta ut vår gamle trotjänare, en 16 år gammal Volvo som rullat närmre 35 000 mil mot nåt lite nyare, fräschare och snålare. Bilen kommer att rulla minst 8 mil/dag (mestadels motorväg) och den ska klara av att dra MINST 1500 (jag har BE) utan att sacka i backar (vilket nuvarande 170 hk Volvo gör, inte kul att ligga i 40 km/h på motorväg trots plattan i mattan och 1500 kg bak). Vi var lite inne på en Kia Optima, men eftersom vi nu helt plötsligt har lite längre till jobbet och är beroende av bilen på ett lite annorlunda sätt vill vi gärna ha fyrhjulsdrift och att det ska vara en diesel. Dessutom har vi småbarn så en bilstol och en barnvagn ska helst få plats utan att det bli knökfullt. Sambon har varit och kikat på Skodas modeller, nu minns jag inte om det var Octavia eller Superb, och undrar helt enkelt om det är någon här som vill dela med sig av erfarenheter? Ev blir det att vi kommer att leasa en bil och inte köpa en. Erfarenheter av detta?

Vi har en Skoda superb elegance tdi från 2012, utan fyrhjulsdrift.

ÄLSKAR DEN HÄR BILEN NÅT SÅ IN I BÄNGEN! :love:

Allt får plats, den har låg förbrukning och man åker så jävla gött. Har inte dragit släp med den dock, så det kan jag inte uttala mig om. Hade en Volvo V50 från 2006 innan och tror inte att vi lämnar Skoda som märke på lääääänge. Det stod mellan V70, Subaru Legacy och Outback och Skoda Superb när vi letade bil, ångrar inte Skodan en sekund.

Vi har en Superb från 2013, fyrhjulsdriven automat som är nästan lika bra på att dra som min Jeep.

Invändigt typ dubbelt så stor som Jeepen :rofl:

Vi har Octavia fyrhjulsdriven diesel på jobbet och den är UNDERBAR. Vill gråta varje gång jag sätter mig i min egen bil när jag har kört den :love::D:bow:

Vi köpte en Skoda Octavia - 06:a 2009, då hade den gått 3700 mil och nu rullar den på med över 23 000 mil. Den får dra 1500 med E -kort men det går tyvärr lite tungt då i uppförsbackar, men det går.
Det finns några småsaker som vi irriterar oss på.
1. Vindrutetorkaren! :mad: Om man slår på läget med spolning så drar den tre- fyra gånger och sen stannar den. Perfekt sikt! Men då drar den 1 gång till och rutan blir kladdig och med ett smutssträck från höger torkare kvar mitt i rutan.
2. Stolparna mellan framrutan och dörrarna är lite breda och konstigt vinklade, de (ff på förarsidan) stjäl sikt och kan ex i rondeller dölja bilar som kommer från sidan.
3. Man kan inte koppla ur ljudet på backvarnaren och ändå behålla kamera funktionen. Nu har vi ryckt säkringen för att få det tyst, - blev så jobbigt när man ska backa till transporten typ 3 gånger i veckan.

I övrigt... INGET att klaga på så vi kan leva med dom problemen.

Superb är större än Octavia. Har för mig att både Superb och Octavia Scout ska vara starkare.

Vi köpte en Skoda Octavia - 06:a 2009, då hade den gått 3700 mil och nu rullar den på med över 23 000 mil. Den får dra 1500 med E -kort men det går tyvärr lite tungt då i uppförsbackar, men det går.
Det finns några småsaker som vi irriterar oss på.
1. Vindrutetorkaren! :mad: Om man slår på läget med spolning så drar den tre- fyra gånger och sen stannar den. Perfekt sikt! Men då drar den 1 gång till och rutan blir kladdig och med ett smutssträck från höger torkare kvar mitt i rutan.
2. Stolparna mellan framrutan och dörrarna är lite breda och konstigt vinklade, de (ff på förarsidan) stjäl sikt och kan ex i rondeller dölja bilar som kommer från sidan.
3. Man kan inte koppla ur ljudet på backvarnaren och ändå behålla kamera funktionen. Nu har vi ryckt säkringen för att få det tyst, - blev så jobbigt när man ska backa till transporten typ 3 gånger i veckan.

I övrigt... INGET att klaga på så vi kan leva med dom problemen.

Superb är större än Octavia. Har för mig att både Superb och Octavia Scout ska vara starkare.

Låter som om det går att leva med :) Körde ett tag mina föräldrars bil, en Volvo XC90. Där kan vi ju snacka A-stolpar som var i vägen! Hur som så kommer vi att provköra grundligt och utvärdera. Jag är ganska petig så min sambo får ibland lite gråa hår :D

Skillnaden är väl att Superb är större och lyxigare och således också dyrare. Som jag förstått det iaf.

Faktum är att just dom grejerna som @movgli nämner är det enda som jag också irriterat mig på. Speciellt vindrutetorkarna, som driver mig till vansinne. Men det kan man verkligen leva med :)

Vi har en Octavia -11, dock Eco-versionen så rätt klen och skulle troligtvis vara rätt trist att dra med. Men det blir ju såklart stor skillnad med kraftigare motor och 4-hjulsdrift. Vill iaf säga att den är en dröm utrymmesmässigt. Hundbur, barnvagn och bilbarnstol och massor med plats kvar. Och då är som sagt superben ännu större ;)

Åker även jag Octavia (-07) dieselturbo 4x4...

STOR skillnad mellan bensin 4x4 och diesel 4x4... (hade bensinare innan)

Jag anser att Skoda är "nya" volvo... Hade också x antal volvos innan jag bytte till Skoda ... (denna är min 3e, började med 2hjusldriven bensinare, bytte mot 4x4 bensin för att nu ha 4x4 diesel)

Med släp drar den max 1 liter milen, har jag rätt förutsättningar kan jag lätt ligga på 0,8 l / milen med släp...

Åker även jag Octavia (-07) dieselturbo 4x4...

STOR skillnad mellan bensin 4x4 och diesel 4x4... (hade bensinare innan)

Jag anser att Skoda är "nya" volvo... Hade också x antal volvos innan jag bytte till Skoda ... (denna är min 3e, började med 2hjusldriven bensinare, bytte mot 4x4 bensin för att nu ha 4x4 diesel)

Med släp drar den max 1 liter milen, har jag rätt förutsättningar kan jag lätt ligga på 0,8 l / milen med släp...

Det låter nästan för bra att vara sant! Är bara van vid volvos, från 700-modellerna och framåt ungefär. Hur är dieseln i skatt? Volvos dieslar svimmar man ju nästan av när man ser vad skatten ligger på.

Det låter nästan för bra att vara sant! Är bara van vid volvos, från 700-modellerna och framåt ungefär. Hur är dieseln i skatt? Volvos dieslar svimmar man ju nästan av när man ser vad skatten ligger på.

2006 enligt Trafikverket men har för mej ändå att den står som 2007 ... aja skitsamma ...

Årsskatt, kr:4012

Skattevikt, kg: 1610
Tjänstevikt (faktisk vikt), kg: 1610
Totalvikt, kg: 2120
Ursprunglig totalvikt, kg: 2120
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvikt kg, obromsad: 650
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1380
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg: 2130
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3720

Så får ju dra 1600 kg med BE (max släpvagnsvikt är ju max att dra, men släpet får ha en totalvikt på 2130 men som sagt bara lastas till 1600kg)

Att köra 2 st hästar (en 178, en 165) är ju olagligt och då håller man gärna hastighetsbestämmelserna så den är ju känslig för "för tungt släp" :angel: Tycker inte den blev speciellt "slö" då heller men så kör man ju som "man ska" då med ;) :angel:
Men ensam häst (178) inga problem alls...

2006 enligt Trafikverket men har för mej ändå att den står som 2007 ... aja skitsamma ...

Årsskatt, kr:4012

Skattevikt, kg: 1610
Tjänstevikt (faktisk vikt), kg: 1610
Totalvikt, kg: 2120
Ursprunglig totalvikt, kg: 2120
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvikt kg, obromsad: 650
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1380
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg: 2130
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3720

Så får ju dra 1600 kg med BE (max släpvagnsvikt är ju max att dra, men släpet får ha en totalvikt på 2130 men som sagt bara lastas till 1600kg)

Att köra 2 st hästar (en 178, en 165) är ju olagligt och då håller man gärna hastighetsbestämmelserna så den är ju känslig för "för tungt släp" :angel: Tycker inte den blev speciellt "slö" då heller men så kör man ju som "man ska" då med ;) :angel:
Men ensam häst (178) inga problem alls...

Inte så farligt dyrt, har jag inte fel för mig så ligger vår V70 på 2500 om året i skatt. 1600 räcker gott och väl för mig (har BE), min häst brukar ligga runt 520 kg :) Det här låter ändå positivt får jag säga!

Vi har bestämt att vi ska till en Skodaåterförsäljare nån helg framöver och provsitta och ev köra och prata lite mer om leasing för att se om det är något för oss.

Inte så farligt dyrt, har jag inte fel för mig så ligger vår V70 på 2500 om året i skatt. 1600 räcker gott och väl för mig (har BE), min häst brukar ligga runt 520 kg :) Det här låter ändå positivt får jag säga!

Vi har bestämt att vi ska till en Skodaåterförsäljare nån helg framöver och provsitta och ev köra och prata lite mer om leasing för att se om det är något för oss.
Om ni skall leasa den så kolla att antalet mil i avtalet räcker till för er. Det brukar vara dyrt att betala för extramil om man lämnar tillbaka bilen efter att avtalsperioden gått ut.

(Men det kanske du har koll på redan :))

Om ni skall leasa den så kolla att antalet mil i avtalet räcker till för er. Det brukar vara dyrt att betala för extramil om man lämnar tillbaka bilen efter att avtalsperioden gått ut.

(Men det kanske du har koll på redan :))

Ja det är en av funderingarna vi har. Det går inte att utläsa något på Skodas hemsida, bara att man kan välja. Iom att vi vet att den kommer gå minst 8 mil/ dag så vill vi höra med en återförsäljare hur det ligger till.

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
509
Senast: Windy
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 478
Senast: Smurfoff
·
Fordon Jag behöver byta bil. Om jag inte gör det väldigt väldigt snart kommer det bli akut :cool: Men det är ju så förb. svårt att välja! Så nu...
2
Svar
27
· Visningar
2 284
Senast: golit
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 702
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar