sko trångt efter tappsko ??

B

blohme

Fick hästen nyskodd för ett par veckor sen, & för ca 2 veckor så tappa hon ena fram , fick ringa en annan hovslagare pga att min inte kunde komma, han var snäll & kom dagen därpå , skon åkte på & jag tänkte inte mer på de.

O så för någon dag sen var det en i stallet som sa att hon tyckte att hon var lite trångskodd på ena fram (då denna hoven) jag kollade efter & tyckte oxå de.

Pratade då med en annan som har denna hovslagare & hon sa att han skor trångt om hästen har haft tappsko för att hästen inte ska trampa av sig skon igen , jag tyckte detta lät lite mysko,

är det någon som hört detta förut?? :confused:

Sv: sko trångt efter tappsko ??

Ja, det är ju inte ovanligt att man väljer att ha hästen trångt skodd om man är hyfsat säker på att den trampat av sig skon.

Däremot tycker jag det är dåligt att inte diskutera med hästägaren, och inte sko likadant som den andra framhoven.

kan de vara bra ??
han kolla lite på andra framhoven & sen satte han på skon, hmm ? jag blir inte klok på dom här hovslagarna

Bra och bra, det går ju inte att ha hur många tappskor som helst heller. Har man inget att fästa i, blir ju hästen skolös och långt ifrån alla hästar klarar det. Inte så kul att ha en kuse som går runt på hovbenet till slut, då är det liksom färdigt...

de är ju sant :P
men brukar boots hjälpa, många som har tapp-sko-hästar sätter ju på vanliga gummiboots ? hon är inte den som tappar skor heeela tiden . men är ganska vild i hagen & antar att de är där hon tappar dom .

Min ena blev också lite mer trångskodd på båda framhovarna eftersom han var expert på att trampa av sig dojorna, visst man kan ju inte lägga in dom hur mycket som helst men lite grann brukar inte skada.

Nu har jag bytt hovis och han har fått på sig ridskor (han hade travskor tidigare) och han är inte lika trångskodd längre men han tappar inte skor lika ofta heller.
Vet inte om det beror på hovslagaren, skorna, att det är torrare i hagarna eller om han helt enkelt har fått mer koll på vart han sätter sina bambiben, men jag klagar inte. :D

de är ju sant :P
men brukar boots hjälpa, många som har tapp-sko-hästar sätter ju på vanliga gummiboots ? hon är inte den som tappar skor heeela tiden . men är ganska vild i hagen & antar att de är där hon tappar dom .

Usch för tappskor! Boots kan fungera jättebra, dock finns risk för skav i karlederna men det är olika hur känsliga hästarna är.

mm, jag ska prova med boots, ska iväg & köpa ett par på tisdag eftersom hon lyckats trampa isönder dom jag hade när jag red ...

men de borde ju bli bra om jag tar fårskinn & limmar på eller nått :P köpte nämligen en hel stor fårskinns"filt" så kan ju klippa hur mycket som helst :D

Fast då fastnar all smuts i fårskinnet...

Hade satsat på filtboots, de ger sällan/aldrig skav.

okej , jag satsar iaf på fårskinn eftersom det inte finns någon lera alls i hagen merän när man glömt vattenslangen över natten :angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
733
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
553
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 125
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21