Sko eller inte?

Sv: Sko eller inte?

Prova med vanliga boots istället eller typ strykkappor. Hästen kanske reagerar likadant bara han har något på benen/foten?

Vet inte om det var felskrivning eller missuppfattning, men jag vill bara förtydliga att jag INTE skrivit att min häst ömmar. Han har ömmat någon gång tidigare korta perioder, men som det är nu upplever jag inte att han ömmar.

Jag skrev bara att han grisepassar och spänner sig, men inte på det sättet att han smyger fram när han skrittar som han gjort de tidigare gångerna när han varit öm.

Jag tycker inte att skor är ett sämre alternativ, allt är ju relativt till vad man använder hästen till.
Det enda jag kan tycka är att en sko sitter ju på dygnet runt. Har jag en häst som inte funkar på stort grus, men på allt annat (som exempel, vilket är vanligt) så kan jag tycka att det är lite onödigt att ha på skor 24 timmar om dygnet, när den utsätts för detta underlaget kanske 20 min/dag.
Man får ju se till vad som är bäst för hästen. Fast tyvärr är det ju som du säger inte alls som gör det. Det har jag tyvärr flera exempel på.

Senast ändrad:

OM man är säker på att det är ett gångartsproblem så tror jag man hellre bör ta hjälp av en tränare att få ordning på det, utan att blanda in vikter av något slag. För som sagt, vikter är bara en genväg eller ev tillfällig lösning på problemet.

Har du testat viktboots och barfota hovar? Om det blir samma effekt som med barfotabootsen så är det ju klart ett gångartsproblem. Blir det inte samma effekt är han hovöm. :idea:

Jag har precis börjat träna för en CR-tränare som även rider islands, hon har redan hjälpt mig mycket med gångarterna. Tyvärr så växer inte islandstränare på träd där jag bor, och jag har inte så stora ekonomiska resurser att jag kan ta hjälp av någon utifrån så ofta som jag skulle behöva. Så vi jobbar på det.

Smart! Det ska jag testa, så fort ridhuset öppnar igen. (De stängde pga rasrisk när vi var där igår:o Det lät tydligen på taket:eek:)

Vet inte om det var felskrivning eller missuppfattning, men jag vill bara förtydliga att jag INTE skrivit att min häst ömmar. Han har ömmat någon gång tidigare korta perioder, men som det är nu upplever jag inte att han ömmar.

Jag skrev bara att han grisepassar och spänner sig, men inte på det sättet att han smyger fram när han skrittar som han gjort de tidigare gångerna när han varit öm.

Jag tycker inte att skor är ett sämre alternativ, allt är ju relativt till vad man använder hästen till.
Det enda jag kan tycka är att en sko sitter ju på dygnet runt. Har jag en häst som inte funkar på stort grus, men på allt annat (som exempel, vilket är vanligt) så kan jag tycka att det är lite onödigt att ha på skor 24 timmar om dygnet, när den utsätts för detta underlaget kanske 20 min/dag.
Man får ju se till vad som är bäst för hästen. Fast tyvärr är det ju som du säger inte alls som gör det. Det har jag tyvärr flera exempel på.

Ok, bra att du förtydligar :) Det kan ju vara så att det är något annat i kroppen som gör att han spänner sig och därmed grisepassar.

Det är inget konstigt för hästen att ha på sig skor 24 timmar om dygnet. Det är väl det jag försöker få fram i mina luddiga inlägga ha ha....

Nej, konstigt är det väl inte, det funkar ju jättebra för väldigt många.

Min häst hade (enligt vad jag hört från förra ägaren) mycket sämre hovar när han gick skodd. De tog av honom skorna på prov när han gick på bete, och eftersom det funkade bra så fick han fortsätta gå barfota.
Vad det berodde på att hans hovar blev så mycket bättre (det var ganska stor förbättring vad jag förstått) vet jag inte, men jag har ändå haft det i åtanke. Så jag har tänkt att sålänge han inte mår dåligt av att gå barfots så får han göra det, eftersom det kan finnas "risk" för att hovarna blir sämre med skor.
Det vet jag ju inte säkert förrän jag har testat att sko honom, men sålänge han inte behöver skor så är det dumt att riskera tycker jag.

Mina har varit barfota mesta tiden. De gånger jag satt på skor har det inte gått så lyckat. Mina fungerar bra utan skor, även på grusvägar. Det är viktigt de verkas på rätt sätt. Jag tycker du ska fortsätta som du gör om det känns rätt.

Här är en länk där man ser hur hästen går, finns lite annat att läsa där också.

http://hem.passagen.se/barfotahast/b1hem.html

Senast ändrad:

Väldigt tydliga och bra bilder.

Jag läste en del om lamelltöjning på sidan.
Vet du något om lamellrandsseparation?

Skor eller barfota boots spelar väl ingen roll?

Använd det du och din häst trivs bäst med. Det viktigaste är ju att han inte är öm. Och så långt det går tycker jag att man skall hålla sina hästar barfota, men tyvärr klarar inte så många ridning barfota och då får man lösa det problemet.0

Min bästa kompis häst är skodd endast fram pga hon har problem med framhovarna men inte med bak. Det har även hjälpt henne med traven och tölten till det bättre, antagligen pga den lilla tyngd som blir av skon. Hon har valt skor istället för boots pga hon behöver ha det dygnet runt för sin hästs fötter.

Personligen gillar jag inte boots. Men det är pga alla de modeller jag provat så har ingen varit tillräckligt bra.
Antingen slits dem ut för fort, är fördyra i förhållande till kvalitét, hästen har fått skav och för svåra att få på då jag bara har en högerarm för den vänstra är förlamad. Sen har de bootsen jag provat varit för dyra, jag har betalat 3000kr för boots runt om och då har dem hållt 4-6 veckor vilket i min värld inte är ekonomiskt försvarbart för skor som behöver bytas såpass ofta.
Men hittar man en barfota boots som passar hästen inte får skav, håller tillräckligt länge i förhållande till pris och lätta att sätta av/på så ser jag ingen anledning till att inte använda det.

Själv använder jag mig av barfota principen i verkning, men skor med fastlimmade skor alltså använder jag ingen söm och limmet har en liten tolerans så att skon glider mot sulan så att det inte blir stumt. Den har inte heller någon tåkappa utan ligger under och innanför hovens kant så det är ca 0,5cm hov utanför och det har underlättat överrullningen och jag tycker att det fungerar utmärkt för oss det enda negativa är att det inte går att brodda så nu under vinterperioden här uppe i "norrland" så skos han på traditionellt sätt för att jag vill ha brodd i.

Skönt att höra att även skor kan hjälpa, om det nu blir skor i vår.

Jag är väldigt nöjd med våra boots, de är jättelätta att sätta på. Jag klarar det med en hand om jag lägger upp hoven på knät, fick köra den metoden när jag hade fått vaccinationsspruta och det funkade bra. Det enda jag har att klaga på är att de ser lite klumpiga ut. Hästen verkar inte bry sig det minsta om att han har nåt på fötterna, så jag antar att de inte är så klumpiga som de ser ut.

Om man ser till hur de sitter på hoven så känns ju järnskor mycket smidigare, utan tvekan. Förutom tex. easy glove som verkar otroligt smidiga och välsittande!

Väldigt tydliga och bra bilder.

Jag läste en del om lamelltöjning på sidan.
Vet du något om lamellrandsseparation?

Nej - tack och lov - ska jag väl säga. Misstänker man sådant alt all olag med hovarna för övrigt blir det ju att kontakta en bra hovslagare som man litar på.

Ok, han hade tydligen det i höstas, då jag köpte barfotaskorna. Han började ömma och det kändes inte bra, så jag kontaktade hovslagaren. Han sa att det var röta, och skärde upp lite precis vid lamellranden där det mycket riktigt var röta. Jag hade sett det tidigare och försökt tvätta rent. Det var inget stort, men det hade gått upp en bit, så han fick skära rent.

Jag hade dit förra ägaren för att kolla på det, hon har tidigare verkat honom och eftersom det tog ett par dagar innan hovslagaren kunde komma så kollade hon. Hon sa att han hade lamellrandsseparation, och att jag skulle tvätta för att det kunde samlas bakterier, vilket det redan hade gjort då.

Det blev bra igen, men jag har funderat på vad det kom ifrån. Hovslagaren sa bara att rötan berodde på att det var blött och lerigt, men inget om lamellerna som förra ägaren nämnt.
Jag har sökt på det, men inte lyckats hitta något om det. Tänkte att det kanske var någon term som var vanligt inom barfotarörelsen.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
733
Senast: Miingla
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 850
Senast: maddie202
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Hästvård Min häst blev verkad för en vecka sedan,nyköpt. Han har alltid gått barfota men nu i helgen såg jag att det hade flikat sig på ena...
Svar
6
· Visningar
1 641
Senast: Onttan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka