DarkInNight
Trådstartare
Bakgrundsfakta.
Hästen, en 16 årig kallblodstravare (numera ridhäst) fick fång i våras. Nu kommer jag sätta igång honom om 5-7 veckor. Problemet är då om jag ska ha honom barfota (ridas med barfotadojjor) eller skor. Han brukar vara barfota varje sommar eftersom hans fötter blir mkt finare då.
De första veckorna efter fånganfallet var han barfota, sen fick han skor på sig och har haft det under hela sommare. För ca 3 v sedan skoddes han av enl hovis råd.
Fördel skor:
* Vintern kommer med halka, med skor och brodd kommer han varesig halka på ridtur eller i hagen.
* Sitter alltid på, inget krångel förutom brodd.
* Kommer kunna motionera mer hårt på alla underlag.
Nackdel skor
* Hovarna växer som ogräs, behöver skos om var 5 v för att det inte ska se fördjävligt ut.
* Sämre kvalite direkt på hovarna, alltid när skorna åker på så förstörs strålarna.
* Mer gallor
* Snubblig
Fördel Barfota
* Hovarna håller sig fina
* Det går inte att komma ifrån, barfota ÄR naturligast för hästen.
* Mindre gallor
Nackdel Barfota
* Halka
* Kommer blir svårare att träna hårt eftersom jag har mkt steniga vägar här
* Dyra barfotadojjor
Vad tycker ni, vad hade ni valt och varför?
Hästen, en 16 årig kallblodstravare (numera ridhäst) fick fång i våras. Nu kommer jag sätta igång honom om 5-7 veckor. Problemet är då om jag ska ha honom barfota (ridas med barfotadojjor) eller skor. Han brukar vara barfota varje sommar eftersom hans fötter blir mkt finare då.
De första veckorna efter fånganfallet var han barfota, sen fick han skor på sig och har haft det under hela sommare. För ca 3 v sedan skoddes han av enl hovis råd.
Fördel skor:
* Vintern kommer med halka, med skor och brodd kommer han varesig halka på ridtur eller i hagen.
* Sitter alltid på, inget krångel förutom brodd.
* Kommer kunna motionera mer hårt på alla underlag.
Nackdel skor
* Hovarna växer som ogräs, behöver skos om var 5 v för att det inte ska se fördjävligt ut.
* Sämre kvalite direkt på hovarna, alltid när skorna åker på så förstörs strålarna.
* Mer gallor
* Snubblig
Fördel Barfota
* Hovarna håller sig fina
* Det går inte att komma ifrån, barfota ÄR naturligast för hästen.
* Mindre gallor
Nackdel Barfota
* Halka
* Kommer blir svårare att träna hårt eftersom jag har mkt steniga vägar här
* Dyra barfotadojjor
Vad tycker ni, vad hade ni valt och varför?