Sko / barfota fundering ang min häst

DarkInNight

Trådstartare
Bakgrundsfakta.

Hästen, en 16 årig kallblodstravare (numera ridhäst) fick fång i våras. Nu kommer jag sätta igång honom om 5-7 veckor. Problemet är då om jag ska ha honom barfota (ridas med barfotadojjor) eller skor. Han brukar vara barfota varje sommar eftersom hans fötter blir mkt finare då.
De första veckorna efter fånganfallet var han barfota, sen fick han skor på sig och har haft det under hela sommare. För ca 3 v sedan skoddes han av enl hovis råd.

Fördel skor:
* Vintern kommer med halka, med skor och brodd kommer han varesig halka på ridtur eller i hagen.
* Sitter alltid på, inget krångel förutom brodd.
* Kommer kunna motionera mer hårt på alla underlag.

Nackdel skor
* Hovarna växer som ogräs, behöver skos om var 5 v för att det inte ska se fördjävligt ut.
* Sämre kvalite direkt på hovarna, alltid när skorna åker på så förstörs strålarna.
* Mer gallor
* Snubblig

Fördel Barfota
* Hovarna håller sig fina
* Det går inte att komma ifrån, barfota ÄR naturligast för hästen.
* Mindre gallor

Nackdel Barfota
* Halka
* Kommer blir svårare att träna hårt eftersom jag har mkt steniga vägar här
* Dyra barfotadojjor

Vad tycker ni, vad hade ni valt och varför?

Sv: Sko / barfota fundering ang min häst

Någon som ens har en kommentar? Behöver inte vara ett expert-utlådande, jag vill bara ha någon att bolla tankarna med.

Om du går tillbaka i gamla trådar om samma ämne så tror jag att du finner hur olika människor tänker i den här frågan.

Har läst övriga trådar i ovinnerlighet :) , iofs var det någon månad sen sist, jag får köra en ny sökvända.

Men det jag ofta har saknat är den vanliga människans åsikter, ofta tycker jag att det brukar bli ett slagsmål mellan dem extremister som tycker ALLTID SKO och de som tycker ALLTID BARFOTA

Den vanliga hästägaren som kan tänka sig båda alternativen brukar inte synas så mycket.

Jag är i lite samma situation som dig. Min häst blev "halt" i somras.

Han skoddes iallafall på alla fyra efter rek. från veterinären. Så efter att ha gått oskodd nästan hela livet (är 7 år). Så har han nu gått skodd (förutom ett par veckor mellan skoningarna då han fick gå barfota igen) och har precis börjat skrittas igen.

Då man får sko om väldigt ofta ( var 4:e vecka) för att hans hovar precis som din hästs växer som ogräs så blir det väldigt dyrt. Han går även väldigt bra på nästan alla underlag barfota. Undantagen är större grus eller när det är fruset ute. Han ömmar alltså aldrig på skogsvägar och såklart inte heller i hagen. Har VÄLDIGT bra hovkvalité och känns mera snubblig och klumpig med skor:crazy:. Är annars väldigt säker på foten..

Jag funderar starkt på att dra av skorna och istället köpa en till hovboot (jag har redan 3;))

Det känns bäst för både mig och hästen!

Om du är orolig för halka när du rider så finns det ju boots som man kan brodda:)

Ja men i de flesta fall är det "vanliga" hästägare med egna åsikter. Det finns några få ja som utövar det ena eller andra, antingen väljer du att lyssna på kunskapen eller så väljer du att lyssna på "vanliga" hästägare. Sen är det upp till dig att välja vilken kunskap, och vilka "vanliga" hästägare.

Jag är nog kanske ganska "vanlig".

Ser som du samma fördelar och nackdelar med skor vs barfota.

I vinter kommer 6-åringen vara oskodd så länge det är halkfritt. Kommer det en massa is som tänker ligga kvar så blir det skor med brodd, jag vill kunna rida i år, förra vintern stod han nästan tre månader pga halka. Då kanske det blir en eller två skoperioder beroende på vädret.

Treåringen kommer jag nog sko på nu, efter mycket velande, då han av olika skäl har mycket problem med separationer nu och när det nu blir blött vill jag inte att det ska tryckas upp en massa skit. Han får nog gå med skor och brodd under vintern, mår han bättre i hovarna nästa vinter blir det som med 6-åringen, endast vid halka.

Jag vet att många är nöjda med broddade barfotaboots. Har själv inge vidare erfarenheter, tycker de är dyra och bökiga, och dessutom saknar man dem i hagen..

Barfotabootsen går ju att brodda. Sen beror det på hur hagarna ser ut, blir det mycket is, eller går han tillsammans med andra hästar som är broddade? Om det blir halt enstaka dagar går det ju att ha bootsen på även i hagen. Det är ju ochså bra om han går med andra hästar som är obroddade, dom har samma förutsättningar. Skulle nog testa barfota, finns ju en hel del beg. boots att köpa å prova sig fram med.

Jag kan inte förstå argumentet att boots är dyra. Ett par skoningar så är man uppe i samma belopp som bootsen kostar, och då varar de mycket längre.

Jag tror faktiskt ingen annan än du kan svara på den frågan. Man måste ju utgå från individen, vad som är bäst för hästen och vad som fungerar för en själv.
Jag kör på skor runtom, pållan var oskodd när hon kom till mig och jag trodde det skulle fungera och det kändes ju smidigt att ha en oskodd häst men stackaren var så ömfotat att jag inte fattar att förra ägaren kunnat ha henne så.
Barfotaboots var uteslutet få min del för jag vill inte stå med iskalla fingrar mitt i vintern och mecka på dem, kändes inte heller som ett bra alternativ på henne när jag visste att hon inte pallade att gå barfota på något underlag.

Ja det kanske är bästa alternativet för din häst, vad hade hovslagaren för argument för skoning för just din häst? Skulle hältan försvinna, gjorde den det?

Vad kör du med för slags boots? Är du nöjd?

Jag är nog kanske ganska "vanlig".

Ser som du samma fördelar och nackdelar med skor vs barfota.

I vinter kommer 6-åringen vara oskodd så länge det är halkfritt. Kommer det en massa is som tänker ligga kvar så blir det skor med brodd, jag vill kunna rida i år, förra vintern stod han nästan tre månader pga halka. Då kanske det blir en eller två skoperioder beroende på vädret.

Treåringen kommer jag nog sko på nu, efter mycket velande, då han av olika skäl har mycket problem med separationer nu och när det nu blir blött vill jag inte att det ska tryckas upp en massa skit. Han får nog gå med skor och brodd under vintern, mår han bättre i hovarna nästa vinter blir det som med 6-åringen, endast vid halka.

Jag vet att många är nöjda med broddade barfotaboots. Har själv inge vidare erfarenheter, tycker de är dyra och bökiga, och dessutom saknar man dem i hagen..

Det ultimata vore ju sommar jämt (dvs ingen is) och mjuka härliga vägar att rida på. Tyvärr ser ju inte min verklighet ut så, utan med steniga vägar där jag har hästarna under vinterhalvåret, is i hagarna osv...

Vad har du för boots?

Jag har alltid haft easyboots (epic), men hästen är inte riktigt nöjd, visar ovilja när jag ska ta av dem. Jag har därför nu skickat efter ett par beg cavallo, får se om de är enklare att ha med att göra.

Hästen jag funderar över är ledare i hagen, bäst hade varit om han kunnat gå barfota även i vinter för att få ordning på de där fossingarna, det blir inte såå halkigt i hagen (kuperande skogshage), men de andra hästarna har skor med brodd i under vintern. Iofs försvinner den ena vid jul, och den som är kvar har gått tillsammans med honom i 6 år, de känner varandra utan och innan, så jag är inte så orolig över sparkskador. Undrar om man kan låta hästen gå med dojjorna i hagen om det helt plötsligt blev halka där under några dagar. Skulle halkan hålla i sig får jag väl åka till hovis med honom.

Barfotabootsen går ju att brodda. Sen beror det på hur hagarna ser ut, blir det mycket is, eller går han tillsammans med andra hästar som är broddade? Om det blir halt enstaka dagar går det ju att ha bootsen på även i hagen. Det är ju ochså bra om han går med andra hästar som är obroddade, dom har samma förutsättningar. Skulle nog testa barfota, finns ju en hel del beg. boots att köpa å prova sig fram med.

Det brukar inte bli så mkt is i min hage, kuperande skogshage stor. MEN han går ju ihop med två andra hästar (den ena försvinner kring jul) som kommer broddas. Han bestämmer och de andra ifrågasätter aldrig det, så jag är inte så orolig över dem. Utan mer orolig ifall han skulle fläka sig. Det kanske inte är så stor risk det heller... men risken finns ju alltid. Men jag får kanske invänta vintern och se hur vädret är. Ifall det skulle bli snorhalt nere i hagen så får jag stänga av så han håller sig uppe där det aldrig blir upptrampat eller halt.

Jag kan inte förstå argumentet att boots är dyra. Ett par skoningar så är man uppe i samma belopp som bootsen kostar, och då varar de mycket längre.

JAG kan förstå att de är dyra. Det är en jäkla stor summa att lägga ut. Sen är de i längden billigare, men det är fortfarande en väldigt stor summa att betala bara sådär. Önskar de vore billigare! men det kanske kommer med tiden när olika tillverkade börjar konkurrera med varandra *hoppas*

Jag tror faktiskt ingen annan än du kan svara på den frågan. Man måste ju utgå från individen, vad som är bäst för hästen och vad som fungerar för en själv.
Jag kör på skor runtom, pållan var oskodd när hon kom till mig och jag trodde det skulle fungera och det kändes ju smidigt att ha en oskodd häst men stackaren var så ömfotat att jag inte fattar att förra ägaren kunnat ha henne så.
Barfotaboots var uteslutet få min del för jag vill inte stå med iskalla fingrar mitt i vintern och mecka på dem, kändes inte heller som ett bra alternativ på henne när jag visste att hon inte pallade att gå barfota på något underlag.

Du och förra ägaren kanske hade helt olika underlag att rida på? :idea:

Nackdel skor
* Hovarna växer som ogräs, behöver skos om var 5 v för att det inte ska se fördjävligt ut.
* Sämre kvalite direkt på hovarna, alltid när skorna åker på så förstörs strålarna.
* Mer gallor
* Snubblig

Du kanske ska byta hovis? Låter inte som om den du har skor speciellt bra.

Norrland

Det var veterinären som sa att han skulle skos just eftersom att han var barfota så ville han utesluta att det var ömmande.

Nja jag tror egentligen inte att hästen var halt eller hur man ska säga. Enligt veterinären så var han lite halt på böjt spår men det var inte så mycket att han kunde säga ett gradantal, inte ens ett halvt.

Det jag tror är att hästen helt enkelt var lite stel från att ha stått i transporten till att direkt springa på volt. Han behöver mycket uppvärmning för att gå "bra". När man rider så går han nästan alltid bäst mot slutet. Alltså inte att han har en rörelsestörning i början men hoppas du förstår;)

Sen hade han även varit hos en fodervärd som inte var den bästa direkt och strax efter han kom hem blev han även rejält sjuk så jag tror att det kan ha haft ngt med det att göra också. Att han var lite stel och knackig..

Så jag tror att han helt enkelt såg "något" och jag tror egentligen att det var att han var stel och :angel:. Men han blev bättre efter bara ett par veckor och om det berodde på skorna, för att han vilat eller en kombination vet jag inte.

Men däremot så tog jag ju av skorna efter andra besöket på kliniken och då ömmade han inte något alls. Tog ut steget ordentligt både på grus och asfalt. Och då hade han ändå stått med skor runt om + sulor fram i 5 veckor..

Jag skulle tro att hela han "haltande" berodde på att han hade ömmat en del speciellt hos fodervärden.. Så han var liksom öm i hela kroppen. Sen hade jag börjat rida igång honom lite och då hade han kanske ömmat lite utan att jag egentligen märkt så jättemycket och då blev han ju inte bättre från att ha varit hos fodervärden där han ömmade rätt rejält:S

Jag har Easyboot epic och jag tycker de funkar riktigt bra!

Senast ändrad:

Du har ju redan listat för/nackdelar med barfota resp. skor väldigt bra.

Lider hästen av sin fång nu, så att han måste ha specialskor, eller är han så återställd som det går?

Vad har DU för planer i vinter med hästen - ska du rida aktivt hela vintern eller mer sporadiskt? har ni dugliga ridvägar/ridbana/ridhus som håller även för barfotaridning? Klar sig hästen fullgott utan brodd i hagen?

Ska hästen i stort sett vila och ridas spontant slits ju inte hovarna såpass att skor är nödvändigt, samt att man då kanske anpassar sig efter hästen mer och kan låta bli att rida om det är väldigt halt, alt. dra på broddade boots då?

Ska du däremot rida aktivt, träna, har en ömfotad häst när det är knöligt i backen eller har det väldigt halt runtomkring eller i hagen så att det uppstår ett akut behov att brodda, ja då är det ju skor som gäller?

Jag satsar på barfota i vinter (så är min plan f n iaf) då jag inte riktigt hinner rida mer än max ett par ggr / v, och då kan jag anpassa mig efter hästen. Förra året hade vi broddat runt om, och det var häääärligt att bara kunna brassa på varsomhelst utan hänsyn till underlaget!

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 435
Senast: skiesabove
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 696
Senast: spinxx
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar