SKK:s nya grundregler

Duvan

Trådstartare
Det kommer en del förbättringar i SKK:s grundregler 2006. Bl.a begränsar man tillåten inavel. Det blir fr.o.m 06-01-01 inte tillåtet att para far/dotter, mor/son eller helsyskon. En annan förbättring blir att valparna måste ha möjlighet att umgås med tiken minst 8 veckor. Inget mer skicka hem fodertik när valparna är 4-7 veckor...

Den enda försämring jag hittar är att maxantalet hundar ute på foder blir 10 istället för 5 tikar. Å andra sidan räknas även hanhundarna in nu, så totalt blir det kanske bra.

Sv: SKK:s nya grundregler

Duvan skrev:
Den enda försämring jag hittar är att maxantalet hundar ute på foder blir 10 istället för 5 tikar. Å andra sidan räknas även hanhundarna in nu, så totalt blir det kanske bra.

Det beror väl på hur man ser det, om 10 mot tidigare 5 blir försämring. Jag ser det faktiskt från den andra sidan, uppfödaren kan spara 10 hundar och på så sätt lättare sprida riskerna. Bara för att man har en hund på foder betyder det väl inte att den är något att avla på? Mycket kan hända på ett par år och den valp man valde ut kanske visar sig vara sämst i hela kullen, dvs det faller alltid bort ett par hundar på vägen :o) naturligtvis under förutsättningen att uppfödaren är seriös i sin avel och det är väl kanske där begränsningarna finns...

Har man hund av bruksras förstår jag inte hur en uppfödare klarar av att hålla uppfödning av god kvalitet om man samtidigt har ett normalt jobb vid sidan av, hundar ska både tränas och tävlas och sedan ska man tillräckligt med avelsmaterial också, just därför tycker jag att fodervärdsmöjligheten är bra!! Jag har fullt upp med en hund och inser redan nu att jag aldrig skulle fixa att dessutom vara uppfödare ;)

Vad gör man då med tjuvpanringar? Då får man inte regga dem alls? Det fick man väl innan? Alltså tjuvparning far/dotter.

Tippan skrev:
Vad gör man då med tjuvpanringar? Då får man inte regga dem alls? Det fick man väl innan? Alltså tjuvparning far/dotter.

Skulle inte tro att det går att få dispens. Men å andra sidan finns det så bra aborterings metoder idag att det inte finns något hållbart argument att låta fel kombination resultera i valpar.

Mvh,
Duvan

Du missförstår mig lite, jag tycker att det är OK att ha hundar hos fodervärd. Det jag inte är så förtjust i är att ha många tikar hos fodervärd, personligen vill jag inte ha någon alls. I dagsläget får du ha 5 tikar ute på foder + hur många hanar du vill. Nu blir det en begränsning av antalet hundar totalt, men i princip en fördubbling av tillåtna tikar.

Jag skulle hellre ha haft kvar den gamla begränsningen för hur många tikar man får ha ute hos fodervärd och till det lagt en begränsning om max 10 hundar totalt.

Mvh,
Duvan

Duvan skrev:
Det kommer en del förbättringar i SKK:s grundregler 2006. Bl.a begränsar man tillåten inavel. Det blir fr.o.m 06-01-01 inte tillåtet att para far/dotter, mor/son eller helsyskon.

Hurraaaa!!! :bow:

Duvan skrev:
En annan förbättring blir att valparna måste ha möjlighet att umgås med tiken minst 8 veckor. Inget mer skicka hem fodertik när valparna är 4-7 veckor...
Bra för valparna, mindre bra för mig som måste vara ifrån min kära hund massa veckor :(

Har man fått söka dispens för det tidigare?

Tippan skrev:
Har man fått söka dispens för det tidigare?

Nej, inavel har varit tillåtet. Men en tjuvparning kan ju kräva dispens pga att t.ex ögonlysning inte är gjort i rätt tid, det är ju inte helt ovanligt.

Mvh,
Duvan

CeciliaW skrev:
Bra för valparna, mindre bra för mig som måste vara ifrån min kära hund massa veckor :(

Blir längtan alltför svår får du ta hem både Zynni och valparna, det är tillåtet. :idea:

Aha... Okej.

Usch jag vet om en tjuvparning där pappan inte var röntgad :( Han hade D-höfter... Usch usch... Rent spontant så vill man ju skriva "tjuvparning" när man inte känner uppfödaren, men det kanske var en tjuvparning på riktigt och hon kanske är uppriktigt ledsen, jag vet inte. Det är kanske fult att tänka som jag gör. Jag träffade på en av valparna och mer haltande hund har jag aldrig sett. Han var så dubbelsidigt halt bak att man knappt såg att han haltade...

Duvan skrev:
Blir längtan alltför svår får du ta hem både Zynni och valparna, det är tillåtet. :idea:

Näää, inte för sambon... och nog inte för mina nerver heller :D :D

(kelpievalpar är GALNA. betydligt värre än cockervalpar...)

:rofl: Helst om det är 18 små ohängda som pissar och skiter som mest!

Tippan skrev:
:rofl: Helst om det är 18 små ohängda som pissar och skiter som mest!
Exakt... och betänk då att Zynni själv klättrade över kompostgaller när hon var 4 veckor gammal :eek:

Nätack, de valparna kan få befinna sig lååångt borta ;) Jag kan bara åka och hälsa på och pussa valpmage då och då :love:

Du får gärna förklara mer för jag förstår fortfarande inte vad du anser vara så mycket sämre med att ha möjligheten att spara 10 tikar på foder istället för tidigare 5. Att du inte vill ha hundar på foder är helt ok, men eg spelar det ju eg ingen roll för din del - man behöver ju inte utnyttja systemet?

Som jag sa tidigare så borde detta bli en tillgång för uppfödarna. Man kan sprida riskerna, det dyker upp sjuka hundar, vissa hundar är sämre mentalt än andra osv. och man tvingas selektera. Genom möjligheten att lämna fler hundar på foder så ökar chanserna för att lyckas hitta en bra (frisk sund och både mentalt och exteriört bra) tik när man "har mer att välja på". MEN - självklart finns riskerna i att penningstinna och mindre nogräknade uppfödare (som tyvärr finns) utnyttjar det hela och avlar på allt de bara kan, dvs i detta fall alla 10 foderhundarna vilket jag kan se som en risk.

För uppfödaren innebär det kanske fördelar att fler tikar kan sparas. För tikarna som tas från sin flock och invanda miljö för att föda sina valpar tycker jag inte att det blir en förbättring. Mina skäl att tycka att det är en försämring baseras helt på min uppfattning att tiken ska få stöd av sin flock och bo hemma i detta skede av livet. Jag har väldigt svårt att förlika mig med idéen att tiken inte påverkas negativt att som högdräktig byta hem och flock. Hon borde få ha lugn och ro istället.

Man kan spara hanar istället och genom det få samma avelsmaterial. Och de som inte blir något av foderhundarna att avla på kan man skriva över tidigare och därigenom minska antalet. Så tycker jag.

Mvh,
Duvan

Om man nu sitter med ett resultat av en far/dotter tjuvparning som är registrerad, innebär de nya reglerna att valpar efter denna tik inte kan registeras?

Det tror jag inte är några problem, reglerna kan ju inte ändras retroaktivt. Om man ska para en så genetiskt snäv hund bör man dock vara noga med att utavla ordentligt för att slippa genetiska konsekvenser.

Mvh,
Duvan

Har egentligen inga planer på att ta valpar, men det är kul att ha möjlighet om det nu skulle visa sig bli en kanontik jag har. Men kan inte valparna registreras så är det ju uteslutet.
Och jo, total utavel skulle det ju bli i sådana fall och i samarbete med uppfödaren.

Nej jag kan heller inte tänka mig att det blir en avelsspärr i efterhand. Så brukar det inte vara. Det blir nya kullar som inte får reggas. Din tik är ju redan reggad så :) (Eller iaf blir innan det träder i kraft)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka