Skjuter hon in bogen?

M

Minime

Såg att det fanns många trådar om detta redan men blev inte mkt klokare så för att få allting rätt gör jag ännu en!

Jobbade lite volter idag med mitt varmblod som underligt nog tappat all bakbensaktion :smirk: pga att medryttaren ridit snabbjobb och inte stretchat ut ordentligt sen :crazy: Saken är den att i höger varv så ställer hon huvudet rätt men halsen böjs som åt andra hållet. Den blir konvex på insidan alltså... Fick höra att det var DET som "skjuta in bogen" betydde... sant? :confused: Eller skjuter hon ut den vänstra? Jag läst på lite om det här, fattade det som att dom gör det för att avlast. Rätt igen? :confused: Isf skulle det kunna stämma för hon är svagare i det högra bakbenet...

Och hur gör jag för att få tillbaka bogen då? :confused: In eller ut eller hur det nu ligger till?? :confused:

Är mkt tacksam för svar :bow: då det, när jag tänker efter, inte är första gången hon gjort så hära...vad-det-nu-är! :confused:

Sv: Skjuter hon in bogen?

Hinner bara med ett kort svar just nu, men:

Här hade jag helst velat se bild faktiskt.
Men vad jag med säkerhet kan säga att problemen brukar ligga
diagonalt.. dvs.. problem med höger bak, brukar också kunna visa sig vänster fram.. tex genom att skjuta ut/in bogen.
Det stämmer att det är för att avlasta.

Jobba med att stärka det svaga bakbenet , och jobba med att flytta bogarna in och ut.
Bra övningar är öppnor och slutor.
Även saker som serpentiner och 8-volter är bra.

Hon kanske är sned i kroppen? (det låter så)
Kanske kan vara bra att låta någon kika på henne?
Typ veterinär eller massör kanske?

Tack för svaret :bow:

Red volter igår oxå och lyckades nog "fånga upp" bogen mha ytter skänkel och tygel...det kändes i hela hästen att det blev skillnad!
Ska se om jag kan försöka få tag på en bild... bara för att det känns annorlunda betyder det ju inte att det är rätt.

Mamma som är dipl. hästmassör undersökte henne igår ordentligt och upptäckte att hon dels fått ishias (stavning?) i höger bak, men att hon trots det var jämt musklad genom kroppen.

Henns ishias (chansar vilt på stavning ;) ) i högerbak
tror jag mkt väl kan ligga till grund för att hon skjuter in/ut vänster fram. Om musklingen i övrigt är ok genom hela kroppen , så är det som både jag och du misstänkte - felet ligger helt solklart i höger bak.
Försök att behandla hennes ishias till en början, och gärna hitta någon att träna för - som kan titta på och kan tala om vad som händer i hästen vid olika moment, vid olika hjälper från dig osv.
och som sagt, gärna bilder. :)
Om inte annat så kanske din mamma kan hjälpa dig med att se vad som händer, hur hon rör sig, vart eventuella låsningar och spänningar uppstår osv ?
(så himla praktiskt att ha en mamma som är hästmassör :) )

Lita du på din känsla - men frågan är Vad du känner.
Att du känner skillnad är en sak , och det är Bra :)
Men det är inte alltid så lätt att veta exakt Vad det är man känner,
Vad som händer i kroppen osv - men övar man på det så blir det lätt till slut. :)

Liknande trådar

Träning Jag är nyfiken på hur jag på ett sunt sätt kan arbeta hästens svaga sida så hästen blir mer liksidig. Hästen är svag i vänster sida...
2
Svar
31
· Visningar
2 534
A
Träning Jag behöver lite tips på övningar som kan hjälpa min häst att balansera sig rätt i höger varv. När vi rider i höger varv skjuter hon ut...
Svar
7
· Visningar
4 862
Senast: Ottilia
·
Träning Har lite funderingar kring det här med stark/svag sida på häst. Jag har nyligen börjat rida en häst några gånger i veckan och det har...
Svar
4
· Visningar
1 226
Senast: Stjaerna
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 138
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar