Skitigt utanför ligghallen-vad göra?

P

Paavo

Jag har 3 st hästar som går på lösdrift. Det finns en ligghall med halmströ.
Men hästarna tycker bättre om att stå utanför ingången till hallen vilket får till följd att det blir mycket nerskitat där.
Min fundering är om man ska strö utanför hallen också och i så fall med vad?

Sv: Skitigt utanför ligghallen-vad göra?

Grusa upp ytan som slits mest så blir det enkelt att mocka när det behövs. Att strö utanför när de har en torr och ren liggplats i ligghallen känns överflödigt.

Tack för tipsen. Grusa upp kanske vore en bra idé. Vi brukar mocka utanför men det är svårt när det blir en enda sörja av alltihop.

Det blir mycket lättare att mocka när man väl grusat upp. Vi använder Padexx, det fungerar bra.:)

Det allra bästa är om ni kan be någon ösa undan lite av geggan innan ni grusar, risken finns att geggan "äter upp" sanden.
Annars bara grusa ovanpå. Flis kan också fungera bra.

Har grusat utanför min ligghall och det krävs ganska mycket grus för att få en hållbar yta. Det allra bästa är att först gräva bort en del jord/lera, lägga markduk ev gjuta en ram runt om för gruset har en förmåga att krypa iväg med tiden. En ram håller det på plats bra mycket längre och så är det nog bra om man försöker packa det så hårt som möjligt för en del hästar tycker det är lite kul att gräva och även rulla sig i gruset.

Att bara lägga ett tunt lager grus ovanpå leran är tyvärr ganska snart ogjort arbete

Det bästa är att satsa lite på att göra en ordentlig hårdgjord yta. Gräv ur leran/matjorden ca 15-20cm. Lägg markduk och fyll med 0-18 grus. Vill du ha det lättare att mocka toppa med ett fint lager av stenmjöl. Då kan man lätt mocka varje dag och på så sätt hålla rent. Markduken e viktig för att inte lera/jord skall krypa upp o blanda sig med gruset, då blir det lika skitigt igen efter ett år.

Utanför min ligghall just nu...
wpid-imag0819.jpg

Det ligger dock halmpelletsströ utanför på marken, det har åkt med ut i snön o nu när det smälte o blev is lät jag det ligga kvar så det inte blev så halt.

Jag mockar det närmaste området runt ligghallarna varje dag, det är väl ca 150kvm... 8 hästar står där o skiter :grin:

Det bästa är att satsa lite på att göra en ordentlig hårdgjord yta. Gräv ur leran/matjorden ca 15-20cm. Lägg markduk och fyll med 0-18 grus. Vill du ha det lättare att mocka toppa med ett fint lager av stenmjöl. Då kan man lätt mocka varje dag och på så sätt hålla rent. Markduken e viktig för att inte lera/jord skall krypa upp o blanda sig med gruset, då blir det lika skitigt igen efter ett år.

Utanför min ligghall just nu...
wpid-imag0819.jpg

Det ligger dock halmpelletsströ utanför på marken, det har åkt med ut i snön o nu när det smälte o blev is lät jag det ligga kvar så det inte blev så halt.

Jag mockar det närmaste området runt ligghallarna varje dag, det är väl ca 150kvm... 8 hästar står där o skiter :grin:
Precis :-) Halvmesyrer funkar sällan i längden (blir dyrt också). Fint grovfoderbord du har förresten, jag tror jag ska kopiera det om det är okej:)

Bara för att lägga mig i lite så beror markduken på vad man har för jordmån från början. Har man sandjord så är inte markduk så nödvändigt - man ska tänka på att markduk faktiskt blir en barriär, så en naturligt väldränderad jord kan helt plötsligt bli mer vattenhållande.

Dock är det superviktigt att ta bort matjorden.

Liknande trådar

Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 220
Senast: Marvin
·
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
795
Senast: MiaMia
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: tara
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 209
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30