skimmelknölar??

H

hästgalna

Vad ÄÄÄÄÄÄÄR egentligen en "skimmelknöl" :confused: Sitter i ansiktet på min ponny, och är stor som en stor spelkula. vad innehåller den och kan man (måste) ta bort den om den är i vägen??

Sv: skimmelknölar??

Vart sitter den?

En i stallet har en knöl precis övanför ögat, men det första tänkte jag på cancer knöl. Det behöver INTE var cancer knöl, men kan vara.

Kram Favina

Oftast godartade "knölar" på många skimlar. Sitter ofta i mankammen, svansen, skapet eller i huden. För det mesta är det bäst att låta dom vara. Självklart om dom sitter så till att de blir sönderskavda av t ex sadeljorden bör man låta veterinären ta bort dom. Tillväxten på knölarna brukar vara ganska långsam, men eftersom det finns några olika varianter av skimmelsjukan så kan du ju be din veterinär titta på "knölen". Vet att Ridsport hade en bra artikel för ett tag sedan. Du kan nog få tag i den om du pratar med redaktionen.

Har också hört att skimmlar får tumörer men dom påverkas inte utav det om dom inte sitter i vägen. Skimlar har dåligt pigment och är känsliga mot solen. :p

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
723
Senast: Amk
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
349
Senast: Malva1978
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka