Skimmelcancer, arvbarhet?

Shaggy

Trådstartare
Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga.
En person frågade mig om det här med skimmelcancer och hur man ska tänka angående avel på ett sto som har lite sådan. Den här frågan väckte en för mig ny frågeställning, hur är det med arvbarheten vad gäller skimmelcancer?
Jag hade ett skimmelsto som inte hade några synliga tumörer när hon togs bort vid 18 års ålder. Hennes som som också är skimmel, med skimmelpappa så potentiellt homozygot för skimmel, är idag 11 år och har möjligen en liten tumör någon decimeter ner på svansroten men det kan lika gärna vara en fettknöl.
Det här att de har knölar verkar ju väldigt vanligt och det ofta vid ganska låg ålder medans mina två har klarat sig utan eller mer eller mindre utan.
Det jag funderar på är alltså om det här med tiden då tumörerna utvecklas är arvbar eller om det bara rör sig om tur? Om man avlar på ett sto som fått mycket knölar tidigt är det då större risk att avkomman också får det tidigt och vise versa?
 
Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga.
En person frågade mig om det här med skimmelcancer och hur man ska tänka angående avel på ett sto som har lite sådan. Den här frågan väckte en för mig ny frågeställning, hur är det med arvbarheten vad gäller skimmelcancer?
Jag hade ett skimmelsto som inte hade några synliga tumörer när hon togs bort vid 18 års ålder. Hennes som som också är skimmel, med skimmelpappa så potentiellt homozygot för skimmel, är idag 11 år och har möjligen en liten tumör någon decimeter ner på svansroten men det kan lika gärna vara en fettknöl.
Det här att de har knölar verkar ju väldigt vanligt och det ofta vid ganska låg ålder medans mina två har klarat sig utan eller mer eller mindre utan.
Det jag funderar på är alltså om det här med tiden då tumörerna utvecklas är arvbar eller om det bara rör sig om tur? Om man avlar på ett sto som fått mycket knölar tidigt är det då större risk att avkomman också får det tidigt och vise versa?
Jag har inget svar, men som ägare till ett sto med mycket knölar tidigt hade jag också gärna velat veta svaret :)

(jag har inga planer på att betäcka henne, men det hade varit intressant att veta)
 
Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga.
En person frågade mig om det här med skimmelcancer och hur man ska tänka angående avel på ett sto som har lite sådan. Den här frågan väckte en för mig ny frågeställning, hur är det med arvbarheten vad gäller skimmelcancer?
Jag hade ett skimmelsto som inte hade några synliga tumörer när hon togs bort vid 18 års ålder. Hennes som som också är skimmel, med skimmelpappa så potentiellt homozygot för skimmel, är idag 11 år och har möjligen en liten tumör någon decimeter ner på svansroten men det kan lika gärna vara en fettknöl.
Det här att de har knölar verkar ju väldigt vanligt och det ofta vid ganska låg ålder medans mina två har klarat sig utan eller mer eller mindre utan.
Det jag funderar på är alltså om det här med tiden då tumörerna utvecklas är arvbar eller om det bara rör sig om tur? Om man avlar på ett sto som fått mycket knölar tidigt är det då större risk att avkomman också får det tidigt och vise versa?
Det enda jag vet är att homozygota skimlar har högre risk, utöver det vet jag inte om det finns nån direkt arvbarhet annat än via skimmelgenen.
 
Yes. Det finns studier om detta. :) Leif Andersson har bland annat forskat inom detta och analyserat DNA.

"The genetic evidence for that the copy number expansion of the 4.6 kb STX17 sequence is the causal mutation both for hair greying and for predisposition to melanoma is now overwhelming. This is evident from 1) the presence of the duplication or triplication in thousands of tested grey horses world-wide, and there is no exception to this rule and 2) the remarkable correlation between the dosage of the 4.6 kb sequence and phenotype (Figure 2b; Table 1). Further somatic copy number expansion in tumours implies that the mutation not only predisposes to tumour development but also constitutes a driver mutation (15)."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10989212/
 
Intressant nog så verkar de hästar som blir vita snabbt (beror på genotyp) ge större chans för hudcancer, eller att det möjligen är "tröskeln" för cancerutveckling (cancer/vissa sjukdomar kan utvecklas om man har över ett visst antal kopior av gen som annars inte ger problem).

"...increasing the copy number of the 4.6 kb STX17 sequence shows a strong positive correlation with both speed of greying and incidence of melanoma (Table 1). It may be a threshold effect as regards the predisposition to melanoma, since none out of 25 G1/G2 horses 15 years of age or older showed melanoma, in contrast to a >50% incidence amongst G1/G3 heterozygotes of the same age."
 
Intressant nog så verkar de hästar som blir vita snabbt (beror på genotyp) ge större chans för hudcancer, eller att det möjligen är "tröskeln" för cancerutveckling (cancer/vissa sjukdomar kan utvecklas om man har över ett visst antal kopior av gen som annars inte ger problem).

"...increasing the copy number of the 4.6 kb STX17 sequence shows a strong positive correlation with both speed of greying and incidence of melanoma (Table 1). It may be a threshold effect as regards the predisposition to melanoma, since none out of 25 G1/G2 horses 15 years of age or older showed melanoma, in contrast to a >50% incidence amongst G1/G3 heterozygotes of the same age."
Får läsa igen och återkommer
 

Liknande trådar

Övr. Barn För ett par år sedan slängde jag ur mig en fråga om ifall det är okej att visa film med 15-årsgräns för elever som inte har åldern inne...
2
Svar
34
· Visningar
3 432
Senast: Piek
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 205
Senast: mackan
·
Hästvård I början av sommaren fick jag ta bort min bästa vän. Jag har sedan dess letat efter en ny kompis, hittade en som inte gick igenom...
Svar
3
· Visningar
2 452
Senast: johanssk
·
Hästvård Jag har en 17-årig arabvalack, skimmel. För ett år sedan fick han åka in till Ultuna akut för att han inte drack/kissade. Förutom andra...
Svar
4
· Visningar
3 762
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp