Skillnaderna mellan Horseware?

Martina_m

Trådstartare
Det finns ju tre olika "sorters" Horsewaretäcken. Eller hur man ska säga....
Hur upplever ni skillnaden mellan dem? Alltså mellan Amigo, Rhino och Rambo?

Har nu bla ett Amigo 1200 D Medium (200gr). Och tycker det är den absolut bästa tjockleken och används mest på ett år. Här i södra Sverige ligger temperaturen ofta strax över 0 grader (både sen höst, vinter och tidig vår) och tycker detta passar perfekt till det.

Har haft det täcket i 4 säsonger och det har gått sönder i innerfodret. Massa småhål vid sömmarna. Och tänkte köpa ett nytt och låta detta får bli ett extratäcke.

Jag ska nog inte ha ett nytt Amigo, utan tänkt köpa ett Rhino Plus. Men så kom jag på, att mitt Rambo Wug Heavy är ju helt outstanding. Det är riktigt hållbart och finns ingen tendens att gå sönder i innerfodret.
Ska man kosta på täcket en 500-hundring extra för att få ett Rambo Original med antingen 100 gr eller 200 gr istället för Rhino Medium? Eller hur hållbart är ett Rhino egentligen? Det ingår ju ett halstäcke till Rhinot, vilket jag tycker kan vara bra att ha de riktigt blöta dagarna.

Dela gärna med er av era erfarenheter ang de olika sorterna! :bow:

Sv: Skillnaderna mellan Horseware?

Har ett rambo orginal 200 g med löstagbar ofodrad hals till min ena och det är helt outstanding! :love:

Vad menar du med smalare?
Grundare så att det inte går ner lika djupt på sidorna eller smalare kring bogen så en större storlek behövs för en grövre häst?

Rhino är smalare över bogen alltså passar hästar som är tunna över bogen, samt att jag upplever rhino som längre i bogen än både amigo o rambo, på min lilla tjej går täcket ner till knäna bokstavligen trots rätt strl då dom är smal i bogen..

Rhino är smalare i passformen, värt att tänka på.

Har funderat på detta tidigare, men tycker det alltid är olika svar.
Mitt Amigo Medium är 130 cm (6´0) och sitter perfekt! Mitt Rambo Wug Heavy är också 130 (6´0), passar men är något tajt. Hade eg behövt vara aningens större både i bogen och i längden för att vara perfekt. Men är rädd att en storlek större hade varit för stort.
Men om jag skulle ha ett Rhino, borde man ta nästa storlek 140 cm (6´3)? Eller har det att göra med att mitt Rambo är en Wug-modell? Rhinot har ju V-knäppningen men är normal skurning.

..och jag tycker helt tvärtom :D Amigo trängre o sämre o rhino betydligt bättre. Har inte heller alls upplevt "klänningkänslan" heller.

TRor inte alls du behöver gå upp i stl för ett Rhino. Jag uppfattar dem som väl tilltagna stl.

TRor inte alls du behöver gå upp i stl för ett Rhino. Jag uppfattar dem som väl tilltagna stl.

Alla Horseware är ju ganska stora i storleken (minhäst har 135 i "vanliga" täcken och 130 i Horseware), men du menar att Rhino inte alls är mindre än Amigo och Rambo?

Jag har bara hw täcken till mina hästar nu, har både Amigo, Rhino och Rambo.
jag har samma storlek i alla modeller, det skiljer lite i passformen över bogen men inte så man måste ha en annan storlek, de är lika i rygglängden för det.
Mitt tunna fullblod kan inte ha Rhino orginal för det är för djupt skuret i bogen annars passar alla.

Hoppar in i tråden i hopp om lite hjälp :)

Köpte för ett tag sen ett Rambo Optimo, mitt första HWtäcke med linerfunktion men har nu kommit till insikt att det tyvärr inte är så genialt som jag hade hoppats. Kvalitétsmässigt är det super men dessvärre är det på tok för rymligt trots att jag gick ner en storlek. Har jag 370g liner under så funkar det bra men såfort jag har t.ex 100g så skiter det sig. Antar att rymligheten beror på att man faktiskt ska få plats med en fet liner.
Har sedan tidigare både Amigo och Rambo fleece och dessa sitter som en smäck!

Har nu bestämt mig för att göra mig av med detta täcke och köpa ett "vanligt" Rambo istället. Men är dom lika rymliga eller kan jag förvänta mig samma fina passform som på mina övriga HWtäcken?

Jag köpte ett nytt amigo i höstas. Det gamla var då använt två säsonger av en häst som rullar sig dagligen, inga hål och eg. inte så slitet att det hade behövts bytas ut ännu. Men... fyllningen hade flyttat sig och blivit tunnare över ryggen:grin:
Mitt rambotäcke har jag haft i ca fem år, visseligen mindre använt men inget fel på fyllningen där inte.
Vad jag egentligen vill säga med detta är att kvaliten är bättre på rambotäckena, men amigot är helt klart bättre än om man jämför med andra täcken jag haft.

Mina erfarenheter är att rhino är smalare i passformen, min häst är en ganska väl tilltagen hbl dam som är hyfsad bred över bogen.

Jag har tidigare både rambo och amigo täcken och dessa täcken, rambo california har jag ett i 145 men i amigo måste jag ha motsvarande stl. 155 för att det ska kunna fungera på min häst, i ett stalltäcke har jag även 160 på amigo, även om jag inte tycker storleksskillnaden är jätte stor mellan 155 och 160.

Jag hade hemma ett rhino wug för och pröva för några månader sedan men detta passade inte min häst alls! Detta var i stl 160, men hon såg ut som en stoppad korv :p i detta täcke. Det var ju normalt i längden i övrigt helt klart "tightare" i passformen jämfört med mina andra täcken. Hade jag gått upp en storlek hade halvhalsen nog gått fram till öronen och det hade sett helt knasigt ut.. utformningen på täcket passade nog helt enkelt inte min häst alls.

För övrigt tycker jag att Amigo täcken är prisvärda och bra, man får mycket täcke för pengarna. Men jag gillar alla små detaljerna på rambo täckena :) Hade jag haft pengar hade jag nog slagit till på ett sådant i stället.

Liknande trådar

Utrustning Sliter mitt hår snart! Min häst fryser när det blåser, och blåser gör det mycket här. Han har mat, han är frisk, han är inte...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 866
Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 464
Senast: Niki
·
Utrustning mitt ganska (köpt i oktober) nya rhinoplus täcke (200g) har jättekonstig fyllning. Det är liksom veckat och klumpat. Inget av mina andra...
Svar
6
· Visningar
1 037
Senast: mysboll
·
Utrustning Det är dags att inhandla ett nytt regntäcke till min häst. Valet står mellan Rambo original och ett Rambo Wug. Jag har ett rambo wug...
Svar
14
· Visningar
5 463
Senast: quigley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka