Skillnader mellan olika fodersorter?

I

Idka

Finns det några specifika skillnader i fodermärkena så som dynavena, fibergi, mustag, hippo etc? De är ju alla, om jag förstått det rätt, foder baserat på ångkokt spannmål.
Använder Dynavena idag men funderar på de andra alternativen då det är krångligt att köpa Dynavena för mig.
Att det är skillnad i innehållsmässigt förstår jag ju men finns det andra kvalitets-skillnader? Är ute efter ett muslifoder utan havre till min pojke.

Sorry sorry om det är en korkad fråga, men jag är jätteglad om nån vill förklara lite för mig... :bow:

Sv: Skillnader mellan olika fodersorter?

Jag är inte så insatt i de olika sorterna så, men jag tänkte bara tipsa dig om ett jätte bra müsli foder som jag hade till min ponny. Det var utan havre och funkade jätte bra på henne.. Kommer för tillfället inte på namnet, men kan fixa det så fort jag kommer hem :idea:

Sv: Skillnader mellan olika fodersorter?

Hej,
Det är ganska stor skillnad.
Några skillnader mellan Dynavena och andra müslifoder är att Dynavena är ångkokt vilket de flesta andra inte är!
Detta gör fodret väldigt lättsmält för hästarna.
Dessutom innehåller det minimalt av stärkelse och sockerprodukter.
Detta gör oxå att det är lättare för hästarna att bryta ner fodret i tarmarna. Vete är väldigt svårt för hästarna att bryta ner och många foderblandningar innehåller just mycket vete.
Sen har du alla vitaminer/mineraler tillsatt EFTER ångkokningen.
Du har lusernpellts som är superbra.
Dynavena innehåller även svarthavre och vithavre men detta är ju ångkokt vilket gör att det inte går upp i huvudet på hästarna som vanlig havre kan göra. För att förstå detta kan man tänka på potatis, kokt jämfört med ångkokt.
Jag hade inte slutat om hästarna mår bra och det finns möjlighet att fortsätta...

Liknande trådar

Foder & Strö Min unghäst äter Krafft havrefri müsli, men ska gå över till Mustang då det är billigare och havrefritt - havren går direkt upp i...
Svar
9
· Visningar
3 069
Senast: Tinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp på vintern