Skillnaden?

Sv: Skillnaden?

En luftvägsinfektion orsakas av virus eller bakterie, medans en luftvägsinflammation är kroppens eget svar, antingen på just en infektion eller en överreaktion tex vid astma. Alltså kan en man ha både en infektion och en inflammation på samma gång. Men man kan tex i fallet astma ha bara inflammationen och då behandlar man ju inte med nån antibiotika eller så.
Hoppas du förstår vad jag menar.

Flummflicka skrev:
Är det någon som vet skillnaden mellan luftvägsinflammation och luftvägsinfektion? :angel:

Luftvägsinfektion:
Om hästens allmäntillstånd av någon anledning försämras, exempelvis genom en virusinfektion eller stress, kan dessa bakterier (streptokocker) växa till och orsaka sjukdom så som hosta och feber Streptokocker kan även förekomma i lågt antal i näsa och svalg hos friska hästar utan att orsaka sjukdom.

Kontaktsmitta sker: mellan djur, via selar, sadlar, träns och via människor genom att bakterien finns på kläder eller otvättade händer.

Sjuka hästar bör hållas isolerat till dess att den sist insjuknade hästen inte längre visar smittförande symptom såsom (hosta) varigt näsflöde och/eller feber.

Luftvägsinflammation:
Dålig stallmiljö är en av de vanligaste orsakerna.
Dammigt hö, otjänligt foder, fuktig stallmiljö, stall med dålig ventilation, ammoniak stank och allergi mot kvalster från mögligt hö, kan bli kroniskt, kvickdrag = bronkit.........

Ingen smittorisk föreligger, men en smittad häst ska tas som en varning....

Kan alltså en infektion orsaka inflammation? Kan en "vanlig" förkylning hos häst så småningom ge bronkit?

Om det är virus, då kan man väl inte bota det med antibiotika?

Infektioner är den vanligaste orsaken till inflammationer. På virus har antibiotika ingen som helst effekt. Akut bronkit och förkylning hör vanligtvis i hop, så mig veterligen ja.

Flummflicka skrev:
Kan alltså en infektion orsaka inflammation? Kan en "vanlig" förkylning hos häst så småningom ge bronkit?

Ja, det är inte ovanligt att hästar i samband med en förkylning får en bronkit och/eller irriterade luftvägar och då gäller det att se upp med miljön (damm och sånt) så att det inte blir något kvarstående problem.

Om det är virus, då kan man väl inte bota det med antibiotika?

Nej, mot virus hjälper ingen antibiotika, men om hästen är dålig med hög feber och påverkad väljer man ibland att behandla med antibiotika i förebyggande syfte eftersom en bakteriell infektion kan följa efter en virusinfekton.

Liknande trådar

Samhälle Kan någon förklara vad som är skillnaden mellan sjukhus och lasarett? Kompisen och jag var på utflykt till Nyköping idag och när vi...
2
Svar
21
· Visningar
2 246
Senast: sjoberga
·
Anläggning Jag har byggt om ett gammalt kostall. Golvet behöll vi, men nu har unghästen börjat gräva loss stora stenar ur golvet som är av cement...
Svar
2
· Visningar
306
Senast: Scata
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 784
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sydsvenskan och HD har granskat yrkesprogrammet hästhållning på gymnasieskolor i Skåne. Det upptäcktes stora skillnader, då flera av...
Svar
0
· Visningar
278
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur