Pia
Trådstartare
Jag ärligt talat aldrig fattat skillnaden mellan dessa två. Och när Pia inte vet försöker Pia lära sig.
Jag har försökt hitta fakta och i dag snubblade jag över följande på: http://www.amstaff.se/artiklar/amstaff-kamphundar.html
Om jag tolkar detta riktigt är det i så fall en och samma ras.
Men många (kanske mest ägare till am staff) hävdar att det är helt olika raser och att det är fel att påstå att det finns några likheter dem emellan.
Så för att sammanfatta det hela: Vad är det egentligen för skillnad?
Jag har försökt hitta fakta och i dag snubblade jag över följande på: http://www.amstaff.se/artiklar/amstaff-kamphundar.html
På 1930-talet gick det en serie på biograferna i USA som hette “Little Rascals”. Den handlade om några busungar med en busig hund, “Petey the Pup”, en vit “Pitbull” med en (ditmålad) svart ring runt ena ögat.
Detta gav upphov till ett sk “Lassiesyndrom” i USA; “Alla” ville ha en sådan liten hund.
AKC fick upp ögonen för rasen och 1936 valde man ut 50 st renrasiga American Pitbull Terriers (kravet ställdes att hundarna skulle vara renrasiga i 3 generationer, med UKC-stamtavla för överföring och godkännande i AKC-registret).
AKC döpte hunden till Staffordshireterrier för att undvika förväxlingar med den engelska “kusinen” Staffordshirebullterrier. Tilläggas skall att stamböckerna sedan dess har öppnats ett antal gånger för att kunna korsa in nytt blod i Amstaffen, samt att man i USA kan ta en AKC-registrerad Amstaff och registrera den som “Pitbull” i UKC. Det går dock ej att göra det motsatta.
Det anses att raserna separerades 1936 i och med registreringen av rasen Am.Staff i AKC.
Varför är då Amstaffen registrerad och godkänd i Sverige -men inte “Pitbull”? Det har att göra med att SKK arbetar inom ramen för Federation Cynologique Internationale (FCI), och därmed endast får ha samarbete med en (1) nationell kennelklubb inom varje land. FCI godkänner och samarbetar med AKC, men inte UKC, ADBA eller någon av atskilliga mer eller mindre obskyra kennelregisterförare i USA.
“Pitbullen” var nästan helt bortglömd i USA bland gemene man fram till slutet av 1980-talet då National TV på bästa sändningstid visade när en Animal Control Officer (hundfångare) försökte fånga in en vakthundstränad Amstaff.
Inslaget visade bl.a. hur hundfångaren blir mycket illa biten. Då formligen exploderade intresset i USA och alla som befann sig i samhällets utkanter ville ha just en sådan hund…
Vissa källor hänvisar därutöver till en artikel som Washington Post publicerade 1976, i samband med tillkomsten av “Animal Welfare Act”, där skribenten dragit paralellen “Pitbull-mördarhund”. Och den artikeln lär ytterligare ha ökat intresset bland olämpliga ägare.
Om jag tolkar detta riktigt är det i så fall en och samma ras.
Men många (kanske mest ägare till am staff) hävdar att det är helt olika raser och att det är fel att påstå att det finns några likheter dem emellan.
Så för att sammanfatta det hela: Vad är det egentligen för skillnad?