Sv: Skillnad
Som en sa skillnaden kan vara allt eelr ingenting...
Om man hanterar en häst utefter hur dom tänker och funkerar och försöker lära sig hur hästen funkar och via det jobba hästen så är det NH eller kalla det hästhantering kylskåp ja sätt ett namn på det vilket du vill.
Men man har valt att halla det naturlig hästhantering vilket jag tycker passar oerhört bra=)
Att som vissa gör omedvetet förmännskliga hästen är fel att ex bli arg på hästen som gått förbi en sten 30000 ggr och sen är stenen borta och hästen blir supersädd.
Att då bli arg p åhästen och börja gapa och skrika är fel hästhantering enligt mig iaf.
Då ska man ta och fundera på blir jag arg på hästen för den är fjantig?? eller för den är rädd??
Rätt svar är såklart att hästen är osäker/rädd något är aannolunda på denna plats kan det vara något farligt??..... är det rätt at bli arg på någon som är rädd??djur som människa
De är detta NH handlar om.. att tänka som hästen och inte som en människa
Tänk varför bli hästen rädd??
Tänk såhär.. om du står och pratar med en kines i timmar så kommer han ju inte fatta vad du säger, när du blir arg för han inte förstår dig så kommer han antingen bli rädd för dig eller bli aggresiv tillbaka.
Den dagen du lär dig kinesiska kommer ni kunna bli vänner!
Man kan säga att en psykolog är en NH:are
den har lärt sig förstå sig på människan och jobbar utefter hur vi reagerar,tänker och fungerar helt enkelt=)
Hoppas du vart klokare av detta