M

monke

Vad är det för skillnad på Natural Horsemanship och Hästhantering :confused:

Monke :idea:

Sv: Skillnad

Skillnanden kan vara allt från ALLT till ingenting, beroende på vem man sätter bakom spakarna, så att säga. Men om man säger så här; bra NH och bra "vanlig" hästhantering är exakt samma sak med två olika namn.

Begreppet NH kommer i regel in när en person lärt sig "dålig" hantering och söker något som funkar bättre och då kanske snubblar in på den något mer "strukturerade" formen av bra "vanlig" hantering.

Grunden i NH är att behandla hästen med respekt, inge förtroende, vara en bra samarbetspartner och kommunicera med hästen på ett sätt som hästen förstår. Detta ska givetvis vara grunden i ALL hantering, och NH sätter bara ännu ett namn på det.

Horsemanship är en typ av hästhantering. Alltså hästhantering är endast "hanteing av häst" och Horsemanship är en typ av "hanterings-filosofi".

så ser jag det iaf

1 Hästhantering är som det låter, hur man hanterar hästar. Inte bara ridning, alltså. Här finns hela skalan från usel till jättebra hantering.

2 Horsemanship är hästhantering, men också mycket övrigt som har med hästen och dess liv att göra. Horsemanship är ett positivt laddat ord, vilket innebär att man i första hand ser till hästens bästa och dess behov samt läser den. Här finns ingen dålig hantering.

3 Natural Horsemanship är horsemanship, och bygger på att man så långt som möjligt ser allt utifrån hästens perspektiv. Dvs, man utgår från, och anpassar sig till, hästen och erbjuder den ett så nära naturen-liv man kan, kommunicerar med den "på hästspråk", hanterar den "på hästvis" osv. Det är som en livsstil, en filosofi. Här finns heller ingen dålig hantering.

Så klargör jag också innan invändningarna börjar...

A Det finns utövare, som på ett eller flera sätt ger sin häst ett dåligt liv, men som ändå påstår sig leva under 2 eller 3. Det är fel, för det gör man inte. Per definition, går de båda företeelserna inte att förena.

B Så finns det många som lever efter 2 eller 3, men utan att kalla det för varken det ena eller andra. Gäller t ex ofta, men inte alltid, s k gamla hästkarlar.

LIA

jag kör på med min hästkommunikation jag. det är vad det låter som. ;)

innan kallade jag det för NH, och egentligen har jag väl inte ändrat mig. Men som det är nu så klingar NH otroligt falskt i mångas öron, då de tyvärr fått möta någon av alla dessa repviftare... :(

Vilka är då dom här repviftarna?
Inte jag.
Men hur när är det att dom som skriver på buke och ger andra tips är dom?

Repviftare är de som sett men inte förstått sig på NH. (och nu syftar jag inte på dig).

De som gått en clinic, suttit på läktaren och sett vad instruktören gjort men inte förstått att det finns en orsak till att man ex. backar hästen (zon).

Eller sett en video och går ut och provar det på sin häst.

Det kanske går, men det är större chans att man bryter ner hästen psykiskt eftersom man kanske inte kan läsa av en häst korrekt och se vad den egentligen säger.
Man missar de små signaler en häst ger en.

Jag såg en video om klickträning för ett par år sedan, jag tyckte den var jättebra och givetvis ville jag prova. Jag hade hjälp av en kvinna i samma stall som kunde detta sätt.
Nu i Torsdags såg jag videon igen. Med mer kött på benen inser jag vad personen i videon egentligen gör. Eller rättare sagt inte gör.
Det funkar visserligen, men jag skulle inte vilja att mina hästar gjorde så...

Nu måste jag till bussen ser jag och detta blir ett halvfärdigt svar, men jag ska försöka komma ihåg att svara bättre i kväll/morgon.

Som en sa skillnaden kan vara allt eelr ingenting...
Om man hanterar en häst utefter hur dom tänker och funkerar och försöker lära sig hur hästen funkar och via det jobba hästen så är det NH eller kalla det hästhantering kylskåp ja sätt ett namn på det vilket du vill.
Men man har valt att halla det naturlig hästhantering vilket jag tycker passar oerhört bra=)
Att som vissa gör omedvetet förmännskliga hästen är fel att ex bli arg på hästen som gått förbi en sten 30000 ggr och sen är stenen borta och hästen blir supersädd.
Att då bli arg p åhästen och börja gapa och skrika är fel hästhantering enligt mig iaf.

Då ska man ta och fundera på blir jag arg på hästen för den är fjantig?? eller för den är rädd??
Rätt svar är såklart att hästen är osäker/rädd något är aannolunda på denna plats kan det vara något farligt??..... är det rätt at bli arg på någon som är rädd??djur som människa
De är detta NH handlar om.. att tänka som hästen och inte som en människa
Tänk varför bli hästen rädd??

Tänk såhär.. om du står och pratar med en kines i timmar så kommer han ju inte fatta vad du säger, när du blir arg för han inte förstår dig så kommer han antingen bli rädd för dig eller bli aggresiv tillbaka.
Den dagen du lär dig kinesiska kommer ni kunna bli vänner! :love:

Man kan säga att en psykolog är en NH:are :D den har lärt sig förstå sig på människan och jobbar utefter hur vi reagerar,tänker och fungerar helt enkelt=)

Hoppas du vart klokare av detta

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En viktig övning på Tobias Grönbergs träningar är att galoppera över en bom. Då får man chans att hitta bjudningen mot bommen, och kan...
Svar
0
· Visningar
154
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
904
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30