Skillnad på melass och olja?

salladfinger

Trådstartare
Ungefär hur mycket skiljer melass och olja åt? annat än framställelse och smaklighet då försås.
Tänker alltså rent näringsmässigt

Femåringen får idag ca, 1,5 liter kraft en gång om dagen (går på lösdrift), behöver få upp energivärdet (hullet) utan att öka på givan då han inte behagar äta mer än så, så olja eller melass? bu och bä?
 
Ungefär hur mycket skiljer melass och olja åt? annat än framställelse och smaklighet då försås.
Tänker alltså rent näringsmässigt

Femåringen får idag ca, 1,5 liter kraft en gång om dagen (går på lösdrift), behöver få upp energivärdet (hullet) utan att öka på givan då han inte behagar äta mer än så, så olja eller melass? bu och bä?

Utan att egentligen ha koll hade jag givit olja. Gav det till min växande speta till unghäst 1,5 dl har jag för mig morgon och kväll. Minns inte vart gränsen går men man kan inte ge för mycket vid ett tillfälle, hästen kan bara ta upp en viss mängd. Men det kanske du redan visste.

Har fodernörd till vän och hon har aldrig pratat om melass så drar slutsatsen att olja är billigast i förhållande till mängden energi :D
 
Hur stor skillnad är det på eld och vatten? :p

Det finns inga likheter mellan olja och melass, det ena är rent fett, det andra socker. Tycker definitivt inte du ska ge melass, olja kan du ge men var försiktig med stora givor, max 4% av fodret och då måste det fördelas på flera måltider. Ge linfröolja, vanlig matolja har alldeles för hög andel omega 6 som är inflammatorisk.
 
Hur menar ni nu? sockerbeta är väl energirikt om något? all överskottsenergi omvandlas till fett, så därav frågeställningen, och då handlar det om någon dl i vattnet och någon på fodergivan, alltså inga stora mängder :)
 
Melass innehåller 43 % socker och 10.6 MJ. Inga andra fördelar än smak.
http://www.nordicsugar.se/foder/notkreatur/melass/produktbeskrivning-melass/

Olja innehåller 37 MJ, det mest energirika du kan ge. Linfröolja ger ett vintertid behövligt och vettigt tillskott av omega 3. Kräver invänjning och uppdelning över dygnet vid större givor. http://www.gunnarshog.se/index.php?route=product/product&product_id=159
Tusen tack!:bow:
Exakt det jag funderade över, då får det bli olja:)
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 553
Senast: LenaH
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 940
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 125
Foder & Strö Jag har en 25 årig ponnytjej på foder :) Hon behöver gå upp i hullet. I dagsläget får hon fri tillgång på hö (ca 10 kg/dygn) och 4 dl...
Svar
7
· Visningar
2 173
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp