Skillnad på Kennelklubb, Brukshundsklubb och lokal brukshundsklubb?

Mimmi_Babiana

Trådstartare
Behöver lite hjälp att utreda dessa begrepp 😅 Jag vet att jag är med i Kennelklubben för där får jag tidningen hundsport med jämna mellanrum. Vilka fördelar har man av att vara med där?

Jag vill kunna ta del av olika kurser osv. Är de då jag behöver gå med i Brukshundsklubben? Räcker det att gå med i den för att få delta i kurser osv på den lokala klubben eller behöver jag ytterligare ett medlemskap i en lokal klubb för att få vara där?

För mig som nybörjare så är begreppen och klubbarna lite av en djungel.

För nått gå kurs på brukshundsklubben behöver du gå med i brukshundsklubben centralt och lokalt. Vet du vilken lokaklubb du vill vara med i så brukar det stå på klubbens hemsida hur du gör för att bli medlem och hur du ska betala in. Du kan gå med både centralt och lokalt via den lokala klubben.

Behöver lite hjälp att utreda dessa begrepp 😅 Jag vet att jag är med i Kennelklubben för där får jag tidningen hundsport med jämna mellanrum. Vilka fördelar har man av att vara med där?

Jag vill kunna ta del av olika kurser osv. Är de då jag behöver gå med i Brukshundsklubben? Räcker det att gå med i den för att få delta i kurser osv på den lokala klubben eller behöver jag ytterligare ett medlemskap i en lokal klubb för att få vara där?

För mig som nybörjare så är begreppen och klubbarna lite av en djungel.

"Det beror väl på", är mitt första svar.

Jag är med i SKK av flera anledningar: jag ställer ut, vill stödja seriös uppfödning och kunna påverka arbetet inom organisationen.

Jag är med i SBK eftersom jag vill kunna gå kurser på brukshundklubbar och för att jag vill tävla.

Både SKK och SBK blir du medlem i såväl centralt som lokalt. Dvs du väljer en länsklubb/specialklubb/rasklubb och blir medlem i SKK samtidigt.

Likadant med SBK. Denna klubb blir din "huvudklubb". Vill du sedan gå kurser hos grannbruksklubben löser du ett enkelt lokalt medlemskap där för en mindre summa.

Alla "hundklubbar" är inte brukshundklubbar. Det finns en uppsjö klubbar och privata instruktörer som inte är med i brukshundklubben.

Jag har ungefär lika lite koll som du fast jag varit medlem sen 2006 :)
Jag är medlem i skk och hundungdom (fast jag är över 30 )
Jag är inte längre medlem i brukshundsklubben då där jag bor finns 4 Klubbar inom ca 6 mils radie och varje klubb har lite olika kurser och man behöver alltså vara medlem i varje klubb för att få gå kurs.
Kolla upp så din klubb har dom kurser du vill gå är mitt tips då utbudet varierar :)

Det här är min uppfattning om SKK, SBK etc. Det kan vara så att det inte stämmer helt, det är väldigt snurrigt med olika medlemskap hit och dit och vilket medlemskap som krävs för olika saker :p

Just nu är jag med i SBK och min lokala brukshundklubb, och då tränar jag på den lokala brukshundklubben och deltar i tävlingar i t.ex. lydnad, rallylydnad, agility etc. Jag har tidigare varit med i SKK och min länsklubb ett år så att jag kunde testa ställa ut ena hunden en gång. Innan har jag också tränat hos privara tränare, och då behöver man inte ha något medlemskap.

SKK.webp

Men tack alla!! Nu har jag en tydligare bild framför mig. Det vanligaste är att man är med i SKK och att man även väljer en lokal brukshundsklubb som även hjälper en med att gå med i den centrala brukshundsklubben ( dvs huvudbruksklubben)

Skk behöver man vara med i för att kunna ställa ut. Har jag fattat allt rätt nu?

Men tack alla!! Nu har jag en tydligare bild framför mig. Det vanligaste är att man är med i SKK och att man även väljer en lokal brukshundsklubb som även hjälper en med att gå med i den centrala brukshundsklubben ( dvs huvudbruksklubben)

Skk behöver man vara med i för att kunna ställa ut. Har jag fattat allt rätt nu?
Om du ska ställa ut på SKK utställningar ja. På SBK utställningar räcker SBK medlemskap, så har du brukshund så kan du ställa på rasspecialer utan skk medlemskap tex.
Då blir du automatiskt medlem i sbk med om du går med i rasklubben

Jag har ungefär lika lite koll som du fast jag varit medlem sen 2006 :)
Jag är medlem i skk och hundungdom (fast jag är över 30 )
Jag är inte längre medlem i brukshundsklubben då där jag bor finns 4 Klubbar inom ca 6 mils radie och varje klubb har lite olika kurser och man behöver alltså vara medlem i varje klubb för att få gå kurs.
Kolla upp så din klubb har dom kurser du vill gå är mitt tips då utbudet varierar :)

Bra att veta är dock att du bara betalar avgiften till SBK centralt en gång, och det är den största kostnaden. Blir du medlem i fler klubbar blir du det som delbetalande, den avgiften brukar ligga på 100-150 kr.
Så det är ingen katastrof för plånboken om man vill gå kurs på mer än en klubb.

Flikar även in att det finns massvis med kurser utanför SKK och SBK som man går utan att lösa medlemskap. Jag har gått alla mina kurser hos privata hundskolor (valpkurs, vardagslydnad, nosework etc)

Ska man vara lite petig nu så är man aldrig medlem i Svenska kennelklubben, utan i någon av dess länsklubbar (t ex Västernorrlands kennelklubb, Sydskånska kennelklubben, Stockholms Kennelklubb etc). Man blir medlem i den länsklubb som man bor inom, om man inte specifikt ber om att få tillhöra någon annan länsklubb. Medlem i länsklubb behövs för att ställa ut på länsklubbarnas utställningar (alltså de internationella, nordiska och nationella utställningar för alla raser som arrangeras). SKK själva arrangerar bara en utställning om året vilket är Stockholm Hundmässa och för att ställa ut där så räcker det med att vara medlem inom organisationen, t ex länsklubb, specialklubb, rasklubb.
Vill man ställa ut på de officiella utställningar som ens specialklubb anordnar så måste man vara medlem i specialklubben, t ex Svenska Brukshundklubben, Svenska Dvärghundklubben, Svenska Terrierklubben, Svenska Pudelklubben etc. Klubb beroende på ras alltså.

Flikar även in att det finns massvis med kurser utanför SKK och SBK som man går utan att lösa medlemskap. Jag har gått alla mina kurser hos privata hundskolor (valpkurs, vardagslydnad, nosework etc)
Men väldigt få tävlingar -så vill man göra mer med sin hund än att bara ha den hemma på gården finns det ingen egentlig anledning till att inte bli medlem i SBK. Samt att man kommer in i gemenskap med likasinnade på ett annat sätt, det är ju det som är det mest fantastiska med att delta i en förening, att få känna samhörighet och på samma gång kunna stödja det man brinner för.
- det utesluter ju inte kurser för privata aktörer, många klubbar anlitar ju själva privata aktörer så kan man vara flera som delar på kostnaden för exempvis en helgkurs-

Dessutom får man en kvalitetssäkrad kurs om man går via SBK - vem som helst kan kalla sig instruktör eller hundtränare, men en SBK-instruktör har genomgått en gedigen utbildning i flera steg med utbildningsplaner osv.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 342
Senast: starcraft
·
Övr. Hund Lite luddig rubrik, men visste inte hur jag skulle formulera mig. Snart kommer våran valp, och vi har börjat kika på olika klubbar som...
Svar
7
· Visningar
1 032
Övr. Hund Hejsan! Nu när tiden räcker till har jag börjat bli intresserad av att träna hundarna utöver vanliga motionen. Men skulle vilja ha lite...
Svar
11
· Visningar
1 328
Senast: Milosari
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar