skillnad på havre och havre...

A

anna210

Någon som vet vad det är för skillnad på svarthavre och vanlig havre?
Någon som har prisuppgift på de olika havresorterna?
Tex kraffts havre och hippo - havre?

Sv: skillnad på havre och havre...

Det påverkar inte innehållet i kärnan vilken färg skalet har. Men ofta säljs svarthavren i välrensat skick, dvs, det finns inte så mänga små, tunna kärnor i ett välrensat parti. Det är väl så viktigt att välja rätt havresort av de vita sorterna och att välja att utfodra med en välrensad havre. Det betyder mer än skalfärgen. De svarthavresorter som analyserats avviker inte på något sätt mer än de olika "vita" havresorterna gör.

Ofta är den "vita" havre mer förädlad så att det går att odla fram större mängder än med svart havre, så därför är ofta den vita havren billigare.

Mvh

Camilla

den svarta havren är kanske lite dyrare än den vita, men det svarta havren är bättre för hästen. för en del hästar får en väldig energi kick av den vita, och det händer inte lika mycket med den svarta havren. och förut, gansk a länge sen så käkade hästarna bara svart havre, och de var innan den vita havren "uppfanns".

Vet inte om detta stämmer men jag har hört att svarthavre innehåller mer fett än vanlig havre. Att den ska vara bra att ge hästar som är tunna.

Nej det stämmer inte att svart havre innehåller mer fett. Det är istället så att det finns vissa "vita" havresorter som är framtagna som hästfoder t ex Matilda som innehåller mer fett.
Krafft havren är Matilda och på det viset mer lämplig som hästfoder än vissa andra sorter. Nu täl vissa hästar kanske inte just den här sortens havre alternativ att de som fodrar saknar kunskap om skillnaderna på olika havre sorter för Krafft ska komma med en "vanlig" havre också enligt min foderleverantör.

Niljan skrev:
den svarta havren är kanske lite dyrare än den vita, men det svarta havren är bättre för hästen. för en del hästar får en väldig energi kick av den vita, och det händer inte lika mycket med den svarta havren. och förut, gansk a länge sen så käkade hästarna bara svart havre, och de var innan den vita havren "uppfanns".

Nja det stämmer inte riktigt. Anledningen till att svarthavren är dyrare är att den odlas i mindre skala, säljs bara till hästägare som vill betala lite mer. ;)
Det är egentligen ingen skillnad på svart och vit mer än färgen om man generaliserar. Sen finns det sortskillnader inom svart resp vit havre som Masse skriver och då kan det vara skillnad på t.ex fett.
Billigare havre däremot kan vara sämre rensad. Havre kan också bli gammal.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
559
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar