Skillnad på de här betten?

A

attsy

41304_00%5B1%5D%20x%20200.jpg

k0406.jpg

Inte hur mundelarna skiljer sig, utan hur bettringarna skiljer sig.

Så verkar de här betten olika? Vilken är att föredra osv?

Sv: Skillnad på de här betten?

Tror inte de skiljer så mycket, mer än att det övre bettet gör att tyglen hamnar längre ner så blir automatiskt mer hävstångseffekt och alltså lite skarpare. Men är ju ingen större skillnad.

Pessoa har aldrig haft och kommer aldrig ha hävstångseffekt..

Det är ingen större skillnad på betten, lite olika former på ringarna bara.

Det finns en tråd om det där bettet, kommer ihåg att det skrevs om den för flera år sen för RGB red med det, tydligen ska skillnaden vara rätt stor. Ska kolla om jag hittar tråden.

Nej det har enbart "nötknäpptareffekt". För att få hävstång på ett bett måste man ha ett motstånd, en kinnkedja. Tex pelham, jaktkandar.

Hur kan det bli hävstång när det inte finns något som tar emot?

Du kan ju sätta t.ex en sporrem mellan de små övre ringarna. Då blir det hävstång.

alla de som rider på pessoa som jag har sett, vilket är få, har ridit m kedja eller ngn slags rem, så då är det hävstång!
måste vara obekvämt m pessoa betten, gillar inte alls dom, men har inget mot pelham alt kimblewick.. hela bettet kan ju skruva sig i munnen, eller hur man ska förklara:D

Här är det väldigt vanligt med Pessoa och jag har då aldrig sett någor rida med kedja eller rem under.

Om man nu vill ha ett bett med hävstång så finns det betydligt bättre bett än Pessoa.

De få gånger jag har använt pessoa har jag haft rem under. Annars blir det ju ingen "stopp", man kan dra bettet upp till öronen. Jag vill att förhållingen ska gå igenom så jag kan lätta sen.
Sen vill jag bara säga att jag tycker egentligen inte om pessoa som bett, men jag min häst har fungerat bra på det i perioder. I brist på annat som funkar så....

Pessoa är inte gjord för att användas med kedja eller liknande, 'hävstången' blir bara konstig med det bettet, eftersom mundelen är så rörlig, även när man har något som tar emot. Vill man nu ha hävstång så får man kasta det hemska pessoabettet och köpa sig ett bett som är rätt konstruerat och ger hästen rätt signaler med kedja.

haha jag vet såklart ;) har typ sett 2 st som har använt det, för resten hatar pessoa betten :D

*kl*

För att förenkla diskussionen (som enligt mig är uttjatad sen flera år tillbaka :smirk:) så är pessoat en variant av gagbett och fungerar precis som "det ska" (googla dutch gag). Ingen större skillnad mot ex. ett amerikanskt gag (också kallat hissbett).

Sen kan man tycka vad man vill om funktionen, men så är det. Punkt.

Senast ändrad av en moderator:

Det finns en tråd om det där bettet, kommer ihåg att det skrevs om den för flera år sen för RGB red med det, tydligen ska skillnaden vara rätt stor. Ska kolla om jag hittar tråden.

Kan aldrig i mitt liv tänka mig att skillnaden är stor, det är ju ett nästintill identiskt bett?
Säljs till råga på allt under namnet Pessoa bit/gag på vissa ställen...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
953
Senast: ufot
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
964
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 616
Senast: villhöver
·
Hemmet Jag beställde tyg till nya köksgardiner. Det smalrandiga. I samma serie fanns flera olika, så jag tänkte man kunde ha lite annat på...
Svar
19
· Visningar
455
Senast: tictacs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka