Skillnad på behandling - infl/pålagring i bakknä?

skuggi

Trådstartare
Frågan gäller min väns häst, så ni får ha lite tålamod med att jag inte har alla detaljer.

Min vän har en 7-åring islandsvalack som hon haft sedan den var 4 år och bara precis grundinriden.
Han har alltid varit ganska tunn, är väl nätt i typen, men även omusklad. Han har ridits lite sporadiskt tror jag, och så har han gått med en yngre valack och lekt mycket, stegrat och busat.
På sistone har det varit en del mystiskt krångel med hästen vilket visade sig vara hälta båda bak.
Jag TROR att han blev sprutad i haserna för några veckor sedan och blev ställd i sjukhage, sedan har han promenerats lite för hand. I går var vet ut med rtg och konstaterade pålagringar i båda bakknäna. Han sprutades och som jag förstod skulle han stå i sjukhage nu och så kommer vet tillbaka om några veckor för att se om det hjälpt nått, annars lät det som mörka framtidsutsikter...

Nu kan jag inte hjälpa att dra paralleller till min egen 4-åring, som pga för lite muskler och felaktig belastning av lederna(både att ridningen påbörjades, men mest lek i hagen på instabilt underlag enl vet) fick inflammation i has och bakknä. Visserligen bara i ena benet.
Vi fick helt andra träningsorder:
Rask skritt för hand, 1 timme dagligen i 2 veckor (åb)
Sedan gradvis arbete i trav för hand, bygga styrka och kondition i 6 veckor innan vi fick klartecken att börja rida.
Det har gått sjukt bra och hästen min är både fint musklad och frisk.

Nu undrar jag om man kan "köra" samma träning på min väns häst? Eller blir det stor skillnad i hur man kan/får göra just pga pålagringarna?

Skulle vara toppen att höra vad ni säger, vi kommer att ta det via behandlande veterinär självklart, innan vi börjar med något.

Skulle också vara fint om ni har några solskenshistorier om hästar med liknande problem som klarar sig fint ändå. Hästen behöver inte hålla för tävling, men för hans egen skull tror jag inte riktigt att ett liv som hagsmycke skulle passa heller :cry:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 407
Senast: Ray
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 314
Senast: Beeboppe
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 132
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp