Skillnad mellan scint och magnetrönten ?

Charlotte1975

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder. Kan någon förklara stora skillnaden mellan scint och MR och vanlig rönten? Kan scint se något som inte MR ser och tvärtom ? Har själv bara gjort en scint på min häst och sett bilderna på detta och aldrig själv sett resultat på MR....Vad ser man på en MR som inte syns på an vanlig röntgen ?

Senast ändrad:
Sv: Skillnad mellan scint och magnetrönten och vanlig röntgen?

Kopierat från Agrias hemsida:

Scintigrafi
Vid scintigrafi tillförs kroppen en radioaktiv substans, vanligen i blodet. Med en s.k. gammakamera, som omvandlar radioaktivitet till bilder (scintigram), avbildas fördelningen av radioaktiviteten i kroppen på en bildskärm. Genom att använda olika bärarsubstanser kommer radioaktiviteten att söka sig till olika organ eller vävnader inne i kroppen. Sjuk vävnad uppvisar ett avvikande mönster i fördelningen av radioaktivitet jämfört med frisk vävnad.

Detta vsisste jag men vad är då den stora skillnade på en vanlig rönten och en MR?

Sv: Skillnad mellan scint och magnetrönten och vanlig röntgen?

Ett tillägg till....
Intresserad av vad ni sett på scint och MR som inte setts på vanlig röntgen ?

Sv: Skillnad mellan scint och magnetrönten ?

något förenklat: vanlig rtg använder rtg-strålar, och det man ser bäst där är olika benstrukturer. bra för att se frakturer tex. tidsåtgång för undersökning: någon minut (längre om det är flera plåtar som skall tas)
en mer avancerad form är ct (eller dt), allmänt kallad skiktröntgen, där man även kan se olika organ, men man är begränsad av att närliggande ben kan ge artefakter, dvs är det mycket ben i ett område, och man där är intresserad av mjukdelarna, så är det svårt att se. tidsåtgång: ca 5-10 minuter
mr innebär att magnetstrålar används istället för rtg-strålar. det man ser är vattenmolekylerna i kroppen, så alla strukturer som innehåller vatten syns. vilket innebär de flesta, inklusive ben. oftast en mycket bra undersökningsmetod. tidsåtgång: 30-60 minuter. man måste också ligga väldigt stilla under undersökningen.
scint: finns i olika former, men grunden är som du skriver ovan, radioaktiva partiklar sprutas in i blodet, alt dricks. radioaktiviteten ansamlas på det ställe som man letar efter: ex sprutar man in märkta vita blodkroppar så söker de sig till inflammerade/infekterade ställen i kroppen, och då är det det som syns på undersökningen. hos människor är det vanligast att man använder det i jakt på cancrar eller inflammatoriska tarmsjukdomar (finns självklart fler användningsområden). tidsåtgång: spruta en tid innan undersökningen (varierar i tid, några timmar innan är rätt vanligt) och själva undersökningen tar några minuter.

jag hoppas mina svar hjälper lite grann iaf :D

Tack för ditt svar!
Hörde att man bara kan göra MR på ben och inte på hela hästen ? Stämmer detta ?

låter rimligt, maskinen är ett "runt hål", och att en maskin stor nog för en hel häst skulle nog bli fasansfullt dyr. de vi har på jobbet tar folk upp till ca 130kg, och i vårt "växande samhälle" så är det på tal att köpa in en ny, för x antal hundra miljoner.... :)
fast enda anledningen att skicka in en häst i en mr skulle vara om man letade efter någon form av ryggmärgsskada (där det är svårt med någon annan form av undersökning), men eftersom det är svårt att göra något åt skadan spelar det ju ingen större roll.

Är det ingen mer som har erfarenhet ? Vill veta vad ni hittat på scint och MR som inte synts på en vanlig röntgen....

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 364
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka